/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
220v sikring i et 12v solcellesystem?
Fra : clembourn
Vist : 2212 gange
200 point
Dato : 26-04-11 08:06

Vi har købt ødegård med et solcellesystem der lader et 12 volts batteri op. De forrige ejere har sikret systemet med almindelige 220 volts 10 ampere porcelænssikringer. Er disse lige så gode som de flade 12 volts autosikringer?

220 volt x 10 ampere = springer ved en belastning på 2200 watt

Det lyder umiddelbart af lidt meget. Det burde vel mere være:

12 volt x 20 ampere = springer ved belastning på 240 watt.

Eller er det mig der har misforstået noget?

Hilsen Christian

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-04-11 09:30

Det er den strøm der går igennem sikringen der får den til at springe, så at sikringen er til 230v har ingen betydning, en 10Amp sikring kan levere 12 Watt ved 12 volt og 2300 watt ved 230 volt.

Så det er udmærket det der er lavet

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-04-11 09:31

det er selfølgelig 120 Watt ved 12 volt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-04-11 10:40

En sikring udløser ved en bestemt strøm. I dit tilfælde 10 A.
Det er dog nen nominil værdi så omgivelsestemperatur , vindkøling og almindelig produktionsspredning betyder også en del.
Så lad os hellere sige at den springer ved ca 10 A efter nogen tid. Ved meget stor strøm som elsempelvis 500 A veed kortslutning (det kan et 12 V batteri godr give) springer den momentant, inden ledningerne tager skade.

Når den er til 220 V betyder det at den også kan bryde lysbuen, som måtte komme ved denne spænding. så kan den også sagtens bryde 12 V lævnspænding.

Så du er på den sikre side. Vær glad for det.

Kommentar
Fra : clembourn

Dato : 26-04-11 13:29

Så jeg skal ikke skifte 10 ampere sikringen ud til fx en 2 ampere?

Jeg har læst mig til at sådan et 12-volts system er meget følsomt for belastningen (watt) på ledningerne. Ved 12-volts systemer må man fx ikke bruge alm. bløde ledninger men tykke (1,5 kvadrat eller mere) da modstanden ellers stiger og dermed stiger varmeudviklingen også.

Det virker bare underligt at en 220v 10A sikring også springer ved 12v 10A. De sikringer man normalt køber til 12v solcelle systemer er de små plastic auto-sikringer. De virker jo som de springer ved meget lavere belastning end en husholdnings porcelæns-sikring.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-04-11 14:59

Hvis du skifter sikringen ud til en 2 Amp, kan du KUN trække 24 Watt før sikringen springer, så hvis du har 2 lamper med en 24 Watts pære i, kan du kun tænde en lampe af gangen.

Hed hendsyn til ledning, er det en fordel at de er så tykke som muligt hvis der skal trækkes meget strøm og over længere afstand, for så har den indre modstand stor betydning. Eks. hvis du har 100 meter kabel hvor den indre modstand er 1 ohm og der skal trækkes 10 amp i det vil det gi et spændings-fald på 10 volt og afgive en varme der svare til 10 watt i ledningen, så der er kun 2 volt tilbage til lys og det duer jo ikke,
men hvis den indre modstand kun er 0,1 ohm på de 100 meter vil spændings-faldet ved 10 amp kun være 1 volt og afgive en varme der svare til 1 watt, og nu 11 volt til rådighed, og betyderlig mimdre risiko for brand fare.

Hvis dine ledninger 1,5 eller 2,5 kvatrat så kan du være helt rolig med en 10 amp sikring, og flerkornet blød ledning er bedre end en masiv ledning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-04-11 16:06

Du skal ikke lytte til hejdu. Han skal have skolepengene igen for han kan ikke regne.

E 10 A sikring er en 10 a sikring uanset om den er til 12 eller 220 V.

Den skal bare minst være til den spænding der er i systemet.

Dit spændingsfald bliver ikke mindre af at sætte en 12V 2 A sikring i.

Strømstyrken kommer af belastrtningen, altså af hvor meget du tilslutter og ikke fra sikringerne.

Det er korrekt at man skal bruge kraftigere ledninger ved 12 V . Ved samme belastning bliver strømmene store og spændingstabet ved nmodstand i ledningerne større end ved 220. Samtidig er et spændingstab af meget mstøøre betydning, når der ikke er så høj en driftsspænding.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-04-11 22:00

Citat
Du skal ikke lytte til hejdu. Han skal have skolepengene igen for han kan ikke regne.

E 10 A sikring er en 10 a sikring uanset om den er til 12 eller 220 V.

transor det er da dig der ikke kan læse og forstå hvad der står.

Citat
Hvis du skifter sikringen ud til en 2 Amp, kan du KUN trække 24 Watt før sikringen springer, så hvis du har 2 lamper med en 24 Watts pære i, kan du kun tænde en lampe af gangen.

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 27-04-11 07:08

En sikring til 220v,har en højere modstandsværdi.
End en sikring til lavvolt.

Kommentar
Fra : kentokio

Dato : 27-04-11 17:51

hvilken type sikring du skal bruge afhænger af din inastllation.
en smelte sikring til 220V har højst sandsynligt en anden smelte kurve ind en 12V auto sikring har.

som der bliver nævnt længer oppe i debatten springer din sikring når der en en given tid har været belastet med det sikringen er mærket med (10A)

kablet skal kunne klare de ampere din sikring tillader, og du skal tage højde for spændingsfald jo laver spænding (12v) jo mere obs skal man være på spændingsfald

sikringens størelse afhænger af hvor stor en effekt du skal bruge (watt)

WATT / VOLT = Amp

200W / 12Volt = 16,6Amp

200W / 230Volt = 0,9Amp

kablet skal så være godkendt til den givene strøm (ampere)