/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Slå græs, hvor ofte?
Fra : nebis
Vist : 3083 gange
100 point
Dato : 25-04-11 23:50

Hej derude,

Jeg har hverken hus eller have, men overvejer at anskaffe mig det inden for den nærmeste fremtid.
I den forbindelse ville jeg lige høre, hvor ofte I derude slår græsset + klipper hæk.

Altså at klippe hæk er det én for hver sæson eller én gang om måneden eller ... ?

Kommentar
Fra : prio

Dato : 25-04-11 23:55

Hækkeklipning 1-2 gange pr. sæson.

Græsslåning kommer an på vejret, godt med vand og varme kræver hyppigere græsslåning.¨
Men ca. een gang om ugen passer vist meget godt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-04-11 00:38

Vi klipper hæk ved sct. Hans og i september. Vi slår græs hver uge, men er det tørke så kan der springes over, for så bliver græsset gul og vokser ikke. Men så kommer vandet, og så skal græsset slås.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 26-04-11 05:14

Det tager min gartner sig af!! Men køber du hus, som skal kalkes, skal det ske inden pinse iflg. takt og tone for bønder - husk soklen!!!.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 26-04-11 06:54

Jeg slår aldrig min græsplæne , da jeg ikke er uvenner med den.

Jeg klipper min græsplæne 1-2 gange om ugen. Det kommer an på om du giver den gødning og hvordan vejret er, men min. 1 gang om ugen skal du regne med.

Hæk bliver klippet til efteråret i november/december. Mange klipper hæk 2 gange om året, men det har jeg ikke tid til.

hawaii7

Kommentar
Fra : molped

Dato : 26-04-11 08:20

Hvor ofte hækken skal klippes afhænger også af typen.
Jeg har en naur-hæk, som jeg kun klipper én gang årligt.

Plæneklipperiet afhænger af sol, nedbør og gødningsmængde
(Og temperament).
Hvis du gerne vil motionere med plæneklipperen, så gød
din plæne 3 gange årligt...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-04-11 09:52

Som tidligere nævnt:

Så skal du regne med at klippe hæk 2 gange om året.

Græsset skal slås ca. 1 gang om ugen, men der kan være perioder med tørke, så er der længere tid imellem.

Men der er en ting, du ikke har tageg højde for, det er ukrudtet. Det holder ikke en pause på et ½ år, som hækken. Ukrudtet er der altid . Det er nok det sværeste at få bugt med, hvis det først er der.

Held og lykke med huskøbet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-04-11 11:15

Både hæk og græs kan fås i sorter, hvor hækken aldrig skal klippes og græsset kun sjældent.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-04-11 15:41

En gammel god regel: Klip hæk før Sankt Hans, og så måske også til efteråret afhængig af type,
Hvis du er doven, køb ikke Naur eller Liguster, hvis du ikke vil stikke dig, ikke Tjørn og Berberis.

Angående græs kan du også være doven og købe langsomt voksende,
men så er ulemperne, at ukrudtet når at brede sig, og senere kommer der mos,
så køb en god græsblanding, der med passende gødning skal slås to gange om ugen...

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 26-04-11 22:26

Og så skal man bare lære at nyde have arbejdet, i mange tilfælde kan det for nogle personer ligefrem være en form for terapi at arbejde i haven, nyde livet derude. Følge årstiderne, sætte telt op i sin egen have osv. osv. Se børnebørnene sloges i vand osv.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-04-11 09:36

Hold din græsplæne som du holder din kone:
Slå den 2 gange om ugen og hold den i øvrigt nede