/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Samling af overskåret kabel
Fra : århushansen
Vist : 6356 gange
100 point
Dato : 24-04-11 17:02

Under fræsning i væg kom jeg til at skære nogle kabler over som var gemt i væggen. Jeg kan ikke umiddelbart skifte kablerne - så hvad gør jeg?
Kan man på en eller anden måde sætte kablerne sammen igen? Der er tale om 4 styk 1½ kvadrat. Jeg skulle jo meget gerne have dem muret inde igen i det gamle elektrikerrør, så der er ikke så meget plads. Så samlemuffer er ikke rigtig en mulighed.

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 24-04-11 17:10

Umiddelbart lyder det som om du skal gøre plads til en samledåse og så ordne det i den. Alternativt trække nye kabler.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-04-11 17:15

Du er nødt til at skifte kablerne. Alt andet er noget fusk. Og hvis de ligger i rør er det jo let at trække nye ledere i. Og røret skal samles med en samlemuffe.
Alternativ er det lovligt at trække et nyt kabel i røret for selv om røret er i stykker må man godt trække et kabel i da det jo i sig selv er beskyttet.
En sidste ting du kan gøre at samle enderne med samlemuffer der loddes og krympes med krympe flex hver især.

Kommentar
Fra : århushansen

Dato : 24-04-11 17:18

Så jeg må gerne samle med muffer og krympe med flex og derefter mure dem ind i væggen igen?
Jeg ved godt at det ikke er optimalt, men jeg har ingen anelse om hvor kablerne går hen og det besværliggør jo at udskifte dem...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-04-11 17:50

Hvis samlingen er udført i samlemuffer der loddes og senere krympes er det ok, men hvordan vil du samle røret efterfølgende. Du kan jo ikke få rør ind over de afskårne kabler og så samle dem senere.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 24-04-11 17:51

Man må ikke samle dem med samlemuffer, men man må gerne bruge pressmuffer som er beregnet til dette, hvorefter man bruger krympeflex.
Du kan få din aut. installatør til at gøre det for dig, du må ikke selv.

Falcham

Kommentar
Fra : århushansen

Dato : 24-04-11 17:52

Ja det ved jeg ikke ikke hvordan jeg skulle kunne....

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-04-11 17:59

Derfor skal du trække nyt kabel. Andet er noget værre fusk mener jeg. Hvis du rykker lidt i kablerne og når hen til nærmeste kontakt, afbryder o lign mon så ikke det kommer derfra.

Kommentar
Fra : dyhr2

Dato : 24-04-11 18:03

hvis du laver en ordenlig krympemuffe er det læng fin.

//dyhr2

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-04-11 19:31

dyhr2
Hvordan vil du samle røret når kablerne er inden i

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-04-11 20:22

Det er en svær operation at gøre fagligt forsvarligt og sikkert.
Få en elektrikker til det.
Det kan være nemmest , billigst og mest sikkert at trække nye ledninger i det reparerede rør.

Den slags plejer man ikke at kalde kabler.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 25-04-11 10:02

Korrekt at det hedder ledninger, men som jeg skrev tidligere så er det lovligt at trække et kabel i et eksisterende rør hvis dette er blevet beskadiget.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 25-04-11 12:00

nye ledninger man må ikkelave alt det loret du bliver anbefalet

Kommentar
Fra : dyhr2

Dato : 25-04-11 15:59

det vil jeg slet ikke. et noikl(x) 4X1,5/4G1,5 må gerne indmures i en væg. og jeg formoder det er sådan et kabel.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 25-04-11 17:08

Det er sjovt nok alle de gode råd i kommer med ,,,,,MEN det er jo ikke uden grund at man opfandt elektrikren og som sagt var han jo den første på jorden for da vores skaber sagde lys havde elektrikren været på job ....... SÅ RING NU TIL EN AUTOSERET FAGMAND og undgå problemer den dag du skal af med huset ........

Bassebo........

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-04-11 23:07
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-04-11 23:10
Godkendelse af svar
Fra : århushansen

Dato : 18-05-11 18:05

Tak for svaret Fijala.