/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Pumpe til regnvand
Fra : hojriiskim
Vist : 3321 gange
30 point
Dato : 24-04-11 08:10

Hej.

Overvejer at sætte en regnvandstønde op, til brug til vask af bilen og vanding af planter.
Jeg kunne godt tænke mig at kunne pumpe vandet ud i min eksisterende vandslange(ca. 40 meter).
Jeg forventer ikke der bliver mere end omkring 1 meter løftehøjde(fra bunden af tønden og op over kanten.

Har kigget på denne pumpe: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9198&Grp=&n=30100

Vil den være anvendelig til formålet?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 24-04-11 08:33

Hej.

du får det du betaler for... Men denne pumpe kan sagtens klare at flytte vand hen hvor du vil have det-men forvent ikke det aller største tryk .

mvh sverola

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 24-04-11 08:39

Den pumpe du har kig på er ikke kraftig nok til at give et ordentlig tryk. Det skal jo gerne minde om det tryk du får fra den almindelige vandhane.

Det får du meget bedre med:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2999&n=30100

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 24-04-11 09:14

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5893&Grp=&n=30100

Hvil du vil have noget der virker til rimlige penge så brug et husvandværk, så er det som om det er fra mormal vandforsygning med et godt mormal tryk, ogt det pumper kun når du skal bruge det. er altid klar når du åbner for hanen, MEN det skal altid være vand at tage at i din tønde, der skal laves så det ikke kan køre når der ikke er mere vand i tønden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-04-11 10:15

Grundvandspumpen er billig og let at tilslutte. Afbryder selv når tønden er ved at være tom.
Selv om den kan give store vandmængder er det kun ved et ganske ringe modtryk.
Med diverse over gang og 30 m ½" slange bliver vandstrømmen ret svag. Men det passer fint til vanding, når der ikke bruges spreder, men slangen lægges ved rododendron og lignende, som har godt af regnvand i den tørre tid. Det kan også løbe selv, hvis du særrer tønden lidt højt på en fod. Så sparer du pumpen.

Bilvast bliver med slangen op i en spand på jorden og tålmodighed. hviv du ikke investerer i trykpumpen .
Ved fornuftig bilvast er vandforbruget lille og vandværksvand er nemmere og renere.
Gem regnvandet til vanding og spar den dyre pumpe.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-04-11 11:41

Selv har jeg monteret min vandtønde oppe på et stativ, højere end haven,
så sparer du pumpen, og glem det med at vaske bil i regnvand...

Hvor tit vasker du bil?
Det er vanding af urtehaven der tæller...