/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Det er der mon om!
Fra : o.v.n.
Vist : 1188 gange
100 point
Dato : 23-04-11 19:57

Hvad mener jeg når jeg i en samtale indskyder denne bemærkning ?
Citat
Det er der mon om
Jeg har ikke hørt den bemærkning i andre dele af landet end der hvor jeg bor, så der er rig lejlighed til gætterier fra jer i Langtbortistan (Sjælland, Fyn og andre øer)
Det eneste jeg har på hjerte er at ønske jer en god påske og så selvfølgelig et korrekt svar på spørgsmålet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-04-11 20:03

Citat
og så selvfølgelig et korrekt svar på spørgsmålet

Tænke nok, at du som jyde ikke aner hvad du snakker om (men som joke)

Mit gæt er - det er der noget om - eller mange om... men det er da svært for mig at gætte mig til, når det er taget ud af en sammenhæng

Også rigtig god påske til dig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-04-11 20:06

TV2 fortæller om en ildebrand her i nabolaget:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-39194836:klitbrand-i-thy-under-kontrol.html
blandt andet skriver de
Citat
Det er et område svarende til ti fodboldbaner, som brød i flammer
"det er der mon om" at komme med sådan en oplysning

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-04-11 20:10

Citat
Det er der mon om

Det er der håb om .... at du kan få svar på

Det kan også være, at der er tvivl om, at du får et svar.

God påske

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-04-11 20:12

Forslaw: Dét var da utroligt!

Åss' god påske til dig, jer!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-04-11 20:38

Her er der flere "forslag" .... mon ikke svaret kan findes der

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=mon

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-04-11 20:45

Citat
mon ikke svaret kan findes der
måske - måske ikke i har altså fået et hint http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=hint

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-04-11 21:02

Og hintet er

Citat
Det er et område svarende til ti fodboldbaner, som brød i flammer

Citat
det er der mon om" at komme med sådan en oplysning

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-04-11 21:03

Ans er i tænkeboks nu

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 23-04-11 22:44

Du bor bare i et taleretarderet område Sådan kan man da ikke sige på dansk hehehe

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 24-04-11 08:27

Selv god påske .

Og der står ik en ski om det der mon om her: http://www.jyskordbog.dk/ordbog/ .

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-04-11 10:15

Ingen af de steder hvor jeg har boet: Himmerland, Amager, Østerbro og nu Sønderjylland
kan man sige "det er der mon om"

Derimod kan man sige: "det er der noget om" og "mon ikke",
mon ikke denne uheldige sprogforbistring fra din hjemegn er en sammenblanding af de to?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-04-11 11:12

Citat
Derimod kan man sige: "det er der noget om" og "mon ikke",
jeg blev lidt inspireret af dit tidligere spørgsmål Svendgiversen, der var du også inde på noget meget lokalt med vores udlægning af hvedebrød, der blev protesteret kan jeg huske.
Udtrykket "det er der mon om" har jeg aldrig hørt andre steder end på Thy og Mors, ikke med den betydning vi lægger i ordene hvert fald, tilflyttere fra Midtjylland og længere væk undrer sig når de har sagt noget og en af os lokale fyrer den bemærkning af
Flere forslag?
Ellers kan i bare diskutere hvad hulen jeg har gang i, eller andet i har lyst til at diskutere, jeg skal have gæster til frokost og blader mig ikke foreløbig

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-04-11 11:17

Jeg skal senere i dag spørge min kone fra Mors.

Kommer tilbage også efter frokost og grill aften...

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 24-04-11 11:35
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-04-11 12:36

gætter bare - " det er der flere meninger om"

Men det er bare for at komme til at ønske god Påske

Dejligt med det gode vejr når nu familie er på besøg- det giver lidt mere luft, når man kan gå udenfor

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-04-11 14:23

Citat
Tænke nok, at du som jyde ikke aner hvad du snakker om (men som joke)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-04-11 15:29

Det er helt rigtigt at man på Mors siger "det er der MON om",
med tryk på mon, der betyder det tvivlsomme.

Så min fortolkning en blanding af "noget" og "mon ikke" er tæt på.

Oversat til rigs dansk bliver det så til: "det er der måske noget om"...

Min kone Erna Bekhøj er lige nu ude for at sælge sine malerier her på Fjordvej 25 i Egernsund,
så hun kan ikke svare på om det også gælder i Thy, hvor hun kun var tilflytter?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-04-11 16:13

"mon dog"

underforstået- (kan det virkelig passe.)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-04-11 16:19

Citat
ans

Dato : 23-04-11 20:10

--------------------------------------------------------------------------------

Citat
Det er der mon om

Det er der håb om .... at du kan få svar på

Det kan også være, at der er tvivl om, at du får et svar.

God påske

Fra Nudansk Leksikon kunne det enten betyde håb eller tvivl

Mon om o.v.n. kommer til maleriudstilling

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-04-11 16:37

Citat
Det er der mon om!

Det er noget vrøvl, for det er to modsat rettede sætninger som er slået sammen.

1. Det er der nok noget om! - altså det er sandsynligvis rigtigt.

2. Er det mon noget om det! - altså et spørgsmål om det kan være rigtigt.

Såen sir vi her i kjøvenhavnstrup.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-04-11 17:30

Jeg sagde: "det er der måske noget om"...

gælder både og.

Som når din påskeøl er halvtom, så er den jo også halvfuld...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-04-11 18:08

Jeg gider ikke læse jeres links igennem, det vil tage for megen tid af min solskinssøndag med gæster, der er lige lidt tid mens lammestegen bliver færdig og vi skal til bordet igen, lagkagen var til stor begejstring og blev nydt af alle, kun et lille stykke blev levnet så hunden også kunne smage :
http://www.kandu.dk/Spg154931.aspx
det er den her vi fik og ElseR fik pointene, de var givet godt ud den ER lækker:
http://familiekogebogen.dk/recipe.php?recipeid=131

Nå til det alvorlige, i eksemplet fra TV2 som skrev at der brændte et areal på størrelse med 10 fodboldbaner - til den oplysning siger jeg: Det er der mon om (at komme med den oplysning)
Meningen er at oplysningen er total unyttig (jeg ved da ikke hvor stor en fodboldbane er)
Man kan også sige: Det er der mon om - til en oplysning som man ikke har den fjerneste indflydelse på eller har mulighed for at ændre

Ud fra de to udlægninger hvem kom så tættest på?
Eller vil i vente til jeg får tid til at læse linkene igennem

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-04-11 18:11

Citat
Jeg sagde: "det er der måske noget om"...
du har ikke ret,
Det er der mon om = det er da ikke noget jeg kan bruge til noget

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-04-11 18:28

Ha ha - sjovt udtryk.
Minder mig om, at vi da jeg var ung, ofte sagde: "Irrelevant paratviden" når folk spillede kloge på noget, der var totalt uvedkommende for samtalen.
Og I guder, der var meget "irrelevant paratviden"

Dén der frokostlagkage, dén ser godt nok god ud, og nu har du jo bekræftet at den også er god. Den skal bestemt prøves til en god frokost en dag

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-04-11 19:46

Min kone bekræfter at det er lidt mere negativt end "det er der måske noget om",
men stadig med en positiv mulighed, så det kan somme tider bruges til noget...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-04-11 09:16

http://da.wikipedia.org/wiki/Fodboldbane

Her er udrag så der ikke skal linkes.................
Banen skal være rektangulær samt være længere end bred. Banen skal være mellem 90 og 120 meter lang og mellem 45 og 90 meter bred. Ofte kræver lokalunionerne dog andre dimensioner, og til internationale kampe skal banen være mellem 100 og 110 meter lang og mellem 64 og 75 meter bred.

Og bolden skal være rund.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-04-11 09:46

Mit sidste forsøg på oversættelse:

"det er der næppe noget om",

Fantastisk påske vejr, bare det snart vil regne?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-04-11 09:46

Modsat de fleste andre hér i tråden tror jeg betydningen er:

"Jeg tvivler på det er sandt." ...eller: "Ka' det nu også være rigtigt?"

..men det er rent gætværk fra min side

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-04-11 11:38

Jeg har det indtryk at på Mors er der stadig en mulighed for noget positivt.

Jævnfør mit første forsøg: "det er der måske noget om"...
og det senere mere negative: "det er der næppe noget om".

Mens det nordpå i Thy er rent negativt, som fra dette google citat:
og det er der ”mon om”, er forgæves.

Og så kan molo´s kvalifiserede gæt ikke ikke helt bruges...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-04-11 18:23

Jeg mener bestem at molo's forslag er helt rigtigt, og endda brugbart - når man bor på Amager.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-04-11 18:31

Jeg har selv boet på Amager, på Torfa vej.

Ingen der kunne finde på at sige "det er der mon om"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-04-11 18:34

Jo svendgiversen - måske vildfarende NordJyder.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-04-11 20:10

svendgiversen -> Jeg har nu aldrig hørt om "Tofu-vej" ..er det mon den ved Grill'en?

Nåeh nej... det var jo Torfavej ...ved/mellem Thingvalla-, Breidablik's og Ingolf's Allé

Skønt villakvartér ...nær Fremad Amager's hjemmebane i Sundby Idrætspark

Trojavej, derimod; ...på Ama'r ..er nok en af Danmark's/Verden's mindste veje.

Før fandtes der kun nr. 3, men efter en vældig nybebyggelse på modsatte side af vejen: nr. 4
..er der sket en fordobling af matriklerne.
Så nu findes der hele 2 adresser ..på denne: 'Forstadens bypass lokalitet'
</AMA'RKANER & LOKALPATRIOT>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-04-11 20:17

Ps. På Ama'r si'r vø æg : ...Det er der mon om

Vi si'r: Nu holder du mund...
..Klap Kaje
..eller den korte:
Kæft !!!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-04-11 01:16

Citat
Thingvalla-, Breidablik's og Ingolf's Allé

Hehe, sjove navne - typist "overthere"

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-04-11 20:19

Tak for svaret svendgiversen. du fandt jo udtrykket på skrift
Tak for deltagelse i snakketråden til alle, nu er det en af jer som skal oprette en ny snakketråd denne weekend, jeg har for travlt med job og fritidslandbrug lige nu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-04-11 20:26

Faktisk er dine forsøg på oversættelse ikke korrekte, der står dokumentet du fandt
Citat
og det er der ”mon om”, er forgæves
det er vist nærmere den mening vi lægger i ordene, når en kommer med en bemærkning til mig og jeg siger: Det er der mon om, så er det en forgæves nytteløs oplysning jeg har fået

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-04-11 20:55

Jeg tror stadig der er en forskel på betydningen på Mors og i Thy

Tak for points

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-04-11 23:42

Som jeg læser det:
Citat
..er mån om (lidt ved)

Tæt på... lige ved.. næsten ..at være rigtigt ..med andre ord

>/MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-04-11 23:43

..eller forkert !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-11 15:58

Det er der da lidt ved - betyder: Det er der ikke meget ved/ikke meget kød på den historie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-04-11 18:34

I morgen til konfirmation møder vi slægtninge både fra Mors og Thy,
jeg vil prøve at finde forskellen, mon om,
det kan der vist være noget om?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-05-11 22:30

Det er der mon om..
</MOLOKYLE>