/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvislende/tøffende lyd på Peugeot 206
Fra : magpie
Vist : 4193 gange
30 point
Dato : 23-04-11 12:40

Jeg har nogle mislyde på min Peugeot 206. Det kommer oftest lige når man "tænder for" motoren og under de første 10-15 minutters kørsel - herefter lader det til at gå væk.

Lydene er en form for hvislen og/eller tøffende lyd fra under motorhjelmen.
Har I nogen ide omkring, hvad det kan være?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-04-11 12:53

Har du tjekket om der er nok kølervæske på ?

vh Ben

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 23-04-11 13:07

Utæt udstødningsmanifoldpakning... 99% sikkert...

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 23-04-11 14:50

Hvis manifoldpakningen er utæt plejer der at lyde en forfærdelig larm, men jeg har været ude for et
tilfælde hvor et stykke materiale havde løsnet sig og sad og virkede som en ventil der lukkede delvis
hvergang der kom en udstødning og gav i stedet for den vanlige eksplosionslyd en mærkelig
hvislende lyd. Mvh. K.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-04-11 15:24

Det kan våre en utæthed ved pakning som lujjer sig når manifolden bliver varm.

Luk op til motoren når den er kold og få en anden til at starte medens du identificerer lydkilden.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 23-04-11 17:38

En hvislelyd kan også stamme fra generator / remmen, der er på hårdt arbejde lige når bilen er startet. Men der kan være så mange muligheder, at du nok bør alliere dig med en kyndig person, der kan stille en nøjagtig diagnose.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 23-04-11 19:06

Gentager gerne min påstand, den sidste % er usikkerheden i hvordan lyden opfattes/beskrives!

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 23-04-11 20:06

Jeg tror også det er din generatorrem der hvisler.

Det kan nemt afprøves ved at sprøjte lidt silikone (pronto el. lign.) direkte ind på gribesiden af remmen, eller ned i rillerne på ét af remhjulene.
Silikonen blødgør gummite, så det gribe rbedre og så forsvinder lyden.

Har du ikke silikone kan du prøve WD40.
Det vil give samme effekt - men kun kortvarigt.

En lille bitte utæthed i udstødningsmanifold eller pakning, vil som regel give en tikkende lyd.
Fordi trykket fra hver cylinders udstødning vil give et ganske kortvarigt fløjt i hullet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-04-11 22:20

En generatorrem/kilerem hvisler ikke så motoren tøffer.

Det gør det derimod hvis noget hvisler grundet en utæthed så motoren tøffer fordi den ikke går på alle cylindre

Nogen nævner en manifoldspakning..det lyder som utæt udstødningsrør, bare med en skarpere og mere smældende lyd.
og det tøffer motoren normalvis ikke af.

Men det gør den hvis der eksempelvis er en revne i topstykket så kompressionen fiser ud.

Så tøffer motoren fordi den cylinder ikke er med når kompressionen kan komme ud af en utæthed.
Og det kan typisk forsvinde når motoren bliver varm og topstykket udvider sig og lukker det revnede sted sammen.

Eller en defekt toppakning (men så plejer det ikke stoppe når motoren bliver varm)

Og nej, en bil behøver ikke koge og/eller bruge vand fordi der er en revne i topstykket eller en defekt toppakning.

En ventil der hænger kan også få en motor til at hvisle og tøffe.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 24-04-11 14:32

FOR at lokalisere utæthed i udstødningen, plejer man med en klud at holde for enden af røret, en
utæthed viser sig så meget tydeligt.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 20-06-11 23:41

svært når man ikke er der selv, men jeg vil nok også tro, at det er udstødningen der spøger måske en del som ikke er spændt fast.