/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
husholdningsindkøb i Tyskland
Fra : denevigeuheldige
Vist : 1502 gange
50 point
Dato : 21-04-11 23:09

Vi bor relativ tæt på grænsen og har p.g.a. de alt for dyre fødevarer i Danmark, besluttet os for at køre til Tyskland og handle ind fremover. Det gælder alle typer varer incl. kød og pålæg dog ikke frugt og grønt. (køber vi hos vore lokale grønthandler)
Er der nogle af jer sønderjyder som kan give os et tip om hvor det er billigst? Vi er meget kvalitetsbeviste men det behøver ikke at være økologiske produkter.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 21-04-11 23:10

Skal lige siges at vi næsten aldrig køber slik, chips og anden usundt i den stil.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-04-11 23:16

Hvad med at tage skridtet fuldt ud og flytte til Tyskland ? Når du ikke gider være med til den fælles husholdning i Danmark (højere moms og skat som bruges til at uddanne dine unger og sikre dig behandling hvis du bliver syg)

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 22-04-11 00:21

ovn> Det er butikkerne som tjener på de høje priser ikke staten. Deres momssats er jo fast. Og i øvrigt kan jeg oplyse dig at vi skam har betalt til det danske system i over 30 år og skam bl.a. fået fuld valuta fra sundhedssystemet bl.a. 1 fejloperation der har gjort min kone 10% invalid og en dødssyg kræftramt far som blev fejlbehandlet på et hospital i over et år uden at man overhovedet undersøgte at han rent faktisk havde kræft. Til gengæld udsatte man ham for et års pinsler med flere ubehagelige og smertefulde behandlinger og et utal af forskellige blodprøver som blev taget på et forkert grundlag. Tak siger jeg bare til det fantastiske dygtige sundhedssystem vi har. Flot arbejde!!
I øvrigt kan jeg nævne et utal af andre uheldige oplevelser i det danske velfungerende system men det kommer ikke tråden ved her.
Vi håber der kommer nogle mere relevante svar end den her provokation.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-04-11 06:23

ja havde jeg også muligheden gjore jeg sku det samme

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 23-04-11 08:16

Citat
Er der nogle af jer sønderjyder som kan give os et tip om hvor det er billigst?

Nå ja - sønderjyde er jeg ikke, men bor dog det halve af året i Tyskland

Der er INGEN der kan fortælle dig hvor det er billigst - der er tilbud nøjagtig som i Danmark....

men du kan da få det tip at det IKKE er i grænsebutikkerne du skal handle - tag ind til Flensborg....

Real, Lidl, Aldi osv (ja selv Netto) er lavprisvarehuse som dem du kender her - forskellen er blot at der er et væsentligt større vareudbud i de tyske lavprisvarehuse end i de danske.

Så du må kigge tilbud, nøjagtig som her......

Kør til Förde Park - der har du faktisk alt på et sted.

http://www.foerdepark.de/

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 23-04-11 09:19

Det kan svare sig at køre lidt længere ned i Tyskland end blot handle ved grænsebutikkerne. Kig evt her efter gode tilbud og butikker:

http://www.penny.de/
http://www.rewe.de/
http://www.aldi-nord.de/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-04-11 11:41

Hvis du kører over Kruså, ikke Padborg, og fortsætter ad den indre Ringvej, vist 200,
er det foreslåede Förde Park sidste afkørsel, før du kommer på motorvejen til Hamborg.
Der har de alt muligt i mange butikker og du bliver skrub forvirret som ny kunde.

I stedet kan du dreje fra mod højre to afkørsler før til City Grosmarkt ved Exce,
der har de det hele i en butik, også fremragende kød og ost som du kan smage...

Vi handler mest der, men billig discount vin er fortsat billigere ved grænsen hos Calle/Fleggaard

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-04-11 15:04

Med hensyn til den faste moms, så er momsen jo en procentdel af beløbet, og dermed tjener staten jo altså også på de høje priser.

Bare en fodnote, og så er jeg da enig med o.v.n. hvis Danmark har behandlet jer så dårligt, så flyt dog.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-04-11 15:45

Hvad nu hvis vi havde priser under den tyske, se så hvad vi kunne sælge?

Det er ikke os der skal flytte, det er vort omkostnings niveau...

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-04-11 15:51

Svendgiversen..

Hvis du sammenligner tysk og dansk realløn, så vil du se, at Tysklands omkostningsniveau ikke varierer fra det danske, i Danmark har vi højere løn, og dermed forekommer priserne på bl.a. fødevarer lavere i Tyskland

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-04-11 15:58

De forekommer ikke, de er lavere, især i kraft af lavere moms på fødevarer,

engang stod min kusine og solgte smør via en forbudt automat nord for grænsen,
det gør hun ikke mere, nu er lurmærket smør billigere i tyskland,

engang holdt tyske biler i kø for at tanke nord for grænsen,
det gør de ikke mere, hvor dum kan man være?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-04-11 16:11

Ja Svend.

For en dansker, men vores omkostningsniveau i Danmark er ikke forholdsmæssigt højere end i Tyskland, vi har bare en højere lønninger.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-04-11 16:24

>vi har bare en højere lønninger.

Ja, og kan vi retfærdiggøre dem på sigt, vi har jo åbne grænser og er i EU,
er vi mere effektive end tyskerne og svenskerne, for ikke at tale om kineserne?

Nej, vi må reducere, enten på overforbrug eller social sikring, jeg håber på det første...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-04-11 16:38

"Vi er røde vier hvide(læs blå) - vi står sammen side om side

Gu gør vi ej - ENHVER meler sin egen kage - og det kan ingen ændre med mindre vi indfører "diktatur"

Solidaritet er et MEGET TOMT udtryk

Vi kan KUN håbe på ALLE andre lande bliver som "os"

Nå - det havde ikke meget med billige øller at gøre

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 23-04-11 17:12

SK. (Sky) lige før du køre ind i byen. Tag første frakørsel efter grænse i kruså, følg vejen mod Wasserleben, drej til venstre for enden af skoven, S.K. kommer på venstre hånd ca, 1 km. frem.

Dejlig tur, rimelige priser, den lokale handler der også.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-04-11 17:27

>vier hvide(læs blå)

vil det sige at de røde handler mere solidarisk,
køber herhjemme til højere priser og pjækker ikke en måned om året?

Grænse boere vil altid handle hvor det er bedst og billigst,
engang tjente vi valuta på at det var biligere her, det gør vi ikke mere,
og når olien slipper op, må der andre (tyndere) boller på suppen...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-04-11 17:44

Noget du skal passe på...

I Tyskland handler man i €, men tæt på vor grænse er alle tilbud i kroner,
forsøg ikke her at betale i €.

Selv har jeg en grænse konto i € og den benytter jeg uden poblemer i City Grosmarkt,
og længere syd på, men jeg er sikker på SK som blev nævnt, nu sky?

Måske gør de lige som i grænse kioskerne, tæller sammen i roner og omregner til €,
og så bliver du snydt på kursen...

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 23-04-11 22:15

Takker hovedparten af jer for gode og relevante tips i forhold til mit spørgsmål. Vi går i gang med undersøge det. God påske til alle.

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 23-04-11 22:16

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-04-11 22:23

Selv tak - og en god påske til dig også