/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvor meget fjernvarme?
Fra : hyldeborg
Vist : 1095 gange
100 point
Dato : 21-04-11 11:14

Jeg bor i et parcelhus fra 1970 på 94 m2. Jeg synes jeg bruger usædvanlig mange penge på fjernvarme. Sidste år brugte jeg 323 m3. Vi er 3 personer i husstanden.

Det er et lejet hus jeg bor i, som godt kunne trænge til et par nye vinduer og en ny hoveddør. Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide hvad det er "normalt" at bruge i et hus som dette. Jeg måske kunne bruge det som argument overfor min boligforening

Er der nogen derude som kan hjælpe mig?

Vh
hyldeborg

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-04-11 11:45

Hvis ikke nogen har pillet ved hytten siden 1970 kan der være mange ting, det var jo først ved oliekrisen i 1973 at man fik den lyse ide at bruge mere end 100 mm isolering på loft

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 21-04-11 12:14

Der kom nyt tag på for 1½ år siden, og i den forbindelse blev der efterisoleret på loftet. Men det er egentlig ikke ideer til hvad der kan gøres ved huset for at spare varme - dem har jeg selv masser af Det er mere nogle bud på hvad der gennemsnitligt bruges i et "almindeligt" parcelhus på 94 m2.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-04-11 12:18
Accepteret svar
Fra : droslerne

Modtaget 100 point
Dato : 21-04-11 15:50

De fleste fjernvarmeværker Køre i øjeblikket en kampagne med de kommer ud til en og gennemgår frem og retur vand og radiatorer samt isolering i hele huset det tager ca 2 timer og det er gratis.
Prøv at ringe til dem om dit hus er med i den ordning.
Du har også pligt til at få af vide på hvor meget varme du sender retur o.s.v Det koster dig penge hvis dit anlæg ikke køre som det skal.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-04-11 17:01

Hejsa

Med fjernvarme skal du tænke på at udnytte varmen så du ikke sender varmt vand retur til fjernvarmeværket.

Du skal sikre at det termemoeter der er på røret der går retur ikke er meget mere en end 20-25 grader varmt.

Du kan også spare noget ved at have en lav temeratur på din varmtvandsbeholder 60 grader. Hvis du skruer temperaturen højer op, vil retur vandet også blive varmere...

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-04-11 17:03

Ved varmt vands beholder skulle der have stået 50 grader...

vh ben

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 21-04-11 17:11

Igen - jeg søger ikke gode råd om hvordan jeg bruger mindre varme. Det ved jeg godt
Jeg søger svar på hvor meget andre i lignende huse bruger.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 21-04-11 20:59

Vi skalovertage hus nu her til juni og der er lige lagt fjernvarme ind og der er beregnet et forbrug på 19 mw og det er i penge incl. den faste afgift 7400,- om året , men som sagt er dette beregnet og ,vi har pt den billigst fjernvarme i danmark og den ligger på 300.- kr pr. mw og hvad det er i m3 ved jeg ikke, men det er et hus på 110 m2 fra 1963.......

Bassebo.....

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 21-04-11 21:57

Citat
Sidste år brugte jeg 323 m3.
Æh fjernvarme afregnes da i Kwh!

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 25-04-11 15:42

Nogle steder afregnes i Kwh, andre steder i m3. I Odense er det m3. Derfor kan jeg desværre heller ikke bruge linket til Viborg Fjernvarme til noget, da de tilsyneladende afregner i Kwh.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-04-11 19:53

Her på side 5, kan du se priser/forskelle ved de forskellige vandtemperaturer på et hus på ca 130m2

http://www.forsyningen.dk/fundanemt/files/Varme_ny/Pjecer/Fokus_paa_fjernvarme.pdf

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 26-04-11 17:42

Hvad koster det at fyre 94 m2 op med 323 m3 fjernvarme der hvor du bor siden du syntes at det er dyrt.......

Mvh Bassebo....

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 26-04-11 19:26

Det koster kr. 8.683 incl. målerbidrag, rumbidrag og moms.

Vh Hyldeborg

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-04-11 11:49

Det Du har nævnt som "trænger til udskiftning" kan i mange tilfælde klares med nye tætningslister hvis ellers at træet er frisk......Du har måske allerede konstateret træk ?

Det er jo en større sag at skifte til energiruder og andre tiltag, den afgørelse ligger helt og holdent hos ejeren.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 27-04-11 16:13

Det syntes jeg ikke er skræmmende med alt incl. det er ca. 27 kr pr m3 det har jo også været en lang og kold vinter først de 3 første månder i 2010 og så de sidste 3-4 månder i 2010 , det syntes jeg ikke der er noget at sige til .
Vores udgifter til varme og varmt vand var små 20.000 kr for sidste år......
Vores falder også da vi har købt hus som skrevet i tidliger indlæg.......

Bassebo.....

Godkendelse af svar
Fra : hyldeborg

Dato : 01-05-11 10:46

Tak for svaret droslerne.