/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
spærtræ beregning carport prøv igen
Fra : rotw
Vist : 6964 gange
500 point
Dato : 19-04-11 17:18

ønsker at få et fornuftigt svar på dette spørgsmål

http://kandu.dk/spg155044.aspx

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-04-11 17:44

Så prøv at sætte dig i den belastede bjælkes sted...

Er jeg indstøbt i begge ender eller kun understøttet?
(noget der har betydning for hvilke formler der skal anvendes)

Er jeg kun lineær belastet med samme værdi, eller er der varierende belastning,
evt ekstra punktbelastninger?

Og hvorfor skal jeg have samme højde hele vejen, når det største bøjningsmoment er midtpå??

Kommer linie lasten fra fladen ovenover, kun via tagets egenvægt, eller er der også sne og storm?

Kan nabo bjælkerne hjælpe mig hvis det kniber??

Er der kun tale om statisk belastning eller kan taget begynde at svinge???

Der skal mange data til en banal bjælke dimensionering

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-04-11 17:46

hvis ikke du er tilfreds med de svar du allerede har fået, kan du jo spørge en konstruktør. min erfaring er, at du skal op i meget kraftige dimensioner med så stort et frit spænd. men hvis ikke du selv synes det lyder rigtigt, må du jo finde en fagmand der kan hjælpe dig.

tømreren

Kommentar
Fra : Footprint

Dato : 19-04-11 20:57

Din konstruktion hvor du har et lastopland på over 10m2 pr spær, med et spænd på 5,3m dur ikke dimensionerne bliver for store. Der skal ligges spær med en afstand pr 0,4-0,6m. disse skal så ligges af på en søjlestøttet rem.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-04-11 21:51

lægges ikke ligges.
I det forrige spørgsmål prøvede vi at gøre det klart at han må ryste op med flere oplysninger for at kunne vurdere vind og snelast.
Men det vil spørgeren ikke , så der kommer ikke noget svar.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-04-11 01:35

1. denne måler 600X480
http://www.vaerebro.dk/xl_iteminfo.asp?AfdId=92&GroupId=2&ItemId=7
den ville jeg sige må ca have et spænd på 550m ud fra billed

2. der er beskrevet at der ville være 10 stolper 5 i hver side (på overstående er der 4 stopler 2 på hver side (480cm)

3. jeg har skrevet at remmen kunne være en 45X145 lagt dobbelt

4. den er ca dobbelt så stor som den på billed (600 - 550 / 480 - 900) der er indsat 2 stolper mere ind hvis man satte 2 af disse sammen

5. man må da formode at når man sælger et produkt i danmark at der er taget hold for vind og vejr for jeg kan ikke finde noget sted der stå på siden at den kun må placeres på åben mark eller skal stå i læ elign. så man må jo have udregnet den med noget ekstra sikkerhed

6 jeg ville derfor mene at der er de oplysninger der skal være for at udregne spærets dimension og jeg har skrevet nye oplysninger når det har været muligt (transor husk lige at kigge længere nede inden du får et føl i det oprendelige spg.) eller på link der bliver indsat

7. jeg kan høre at jeg skal op i nogle store størrelser med på billed ser det for mig ud til at være en 45X145 måske en 195 og at det skal være limspær mm er det så helt forkert udregnet af "fog" carport når de ikke bruger denne størrelse spær?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-04-11 07:46

hvordan er muligheden for snedrive. Ligger den tæt på anden bygning .
Åbent landskab eller læ.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 20-04-11 08:12

Jeg byggede en carport sidste år på 800 x 500.
Efter forskellige råd, oplysninger og sund fornuft valgte jeg følgende:
Rem 45 x195 på stolper med 180 cm afstand, den anden side blev fastgjort til mur på hus.
Spær 45 x 195 med en afstand på 65 cm.
Spændvidden var nøjagtig 495 cm.
Der var ikke problemer med den i denne vinter, hvor der lå op til 50 cm sne på den.
Hvis jeg skulle have det spænd som du skal, ville jeg lave en spærafstand på 50 cm og beregne hvad det kan bære.

Jes

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 20-04-11 15:59

Mon ikke du kan bruge den her.......

http://www.cqdimension.dk//WoodBeams/IW/

Bassebo...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-04-11 19:01

ja den vil være placeret tæt op af anden bygning ang. læ ja i bunden af en U gård hvad angår snedriver så er der om vineten en del snedriver men sne lægger sig normalt i den modsatte side af gården ( 10 cm i den ene side og op mode 70 cm i den anden side af gården )

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-04-11 07:20

for mig lyder det som om du selv har en ide om hvordan det skal laves og bare mangler en bekræftelse på, at andre synes det samme. hvis ikke du kan bruge det du har fået her, kan det hele være ligemeget.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-04-11 18:14

jeg mangler nogle beregninger på hvilken størrelse spær der skal bruges eller nogle tabeller med disse gerne 45X145 og 45X200 olign.

Accepteret svar
Fra : Footprint

Modtaget 250 point
Dato : 23-04-11 19:46

Gå på biblioteket og lån bogen træspærfag, der er tabeller for de fleste tagtyper. Vi kan ikke give dig et entydigt svar da fastsættelse af den beregningsmessige last er vanskelig at fastsætte, uden at have set stedet, om evt. lægivere.

Godkendelse af svar
Fra : rotw

Dato : 25-04-11 04:26

Tak for svaret Footprint.