/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kylling i ovn
Fra : Dulcona
Vist : 838 gange
10 point
Dato : 19-04-11 15:43

Så en svensk TV udsendelse med denne opskrift. Så rigtig lækker ud, så den kommer her:

4 personer

Ingredienser:
4 Kyllingbryst m skind (eller uden)
Olie / smør
Hvidløg
Rødbeder
Spinat
Fetaost
Timian
Rosmarin
Balsamico

Fremgangsmåde:
Steg kyllingebrystet i olie/smør m skindsiden nedad og vend dem, når skindet har farve. Tag dem af efter ca 10 min og læg i et ovnfast fad. Flæk et par hele hvidløg i kvarte (ikke kun et fed, men hele løget) og læg dem sammen med et par duske rosmarin og timian over kyllingen. Krydr med salt og peber. Sæt fadet i ovnen på 180° til kyllingen er gennemstegt...ca 45 min.

I mens kyllingen steger i ovnen, tages skindet af rødbederne, som man har kogt og chokket i koldt vand. De skæres i stykker - ikke i skiver, men i stykker - klumper som man skærer f.eks gulerødder
Rødbederne glaseres på en pande, ved at man hælder rødvinsbalsamico (mørk) over bederne og drysser det med et par fingre alm. sukker. Rødbederne rystes på panden ind i mellem at balsamicoen reduceres og når den er næsten væk tages fadet ud af ovnen. De glaserede rødbeder lægges over kyllingen og resten af væden fra panden hældes over kyllingen. Hak lidt frisk spinat (eller lad være) og drys hen over hele fadet m. kylling. Derefter drysses fetaost over kylling, spinat, hvidløg sammen med et par spsk capers. Sødmen fra rødbeder og balsamico justeres med capersen syrlighed og det hele skulle gå op i en højere enhed.

Har ikke selv prøvet den endnu, men skal SNART. Synes den lyder vildt spændende og lækker. Jeg ved ikke hvad man skal have til af garniture ...kartofler, ris, pasta - Aner det ikke??? Jeg tror jeg vil foretrække lidt flutes. Det passer til mit temperament.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 19-04-11 16:41

Det lyder fantastisk - skriv lige om det blev lige så godt, som det lyder
Selv tænder jeg op for grillen i aften. Kyllingen bliver stegt dér i dag.
God påske

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-04-11 17:41

Vær lidt forsigtig med rosmarin da det kan løbe med alt anden smag.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-04-11 20:56

Jeg ville foretrække kartofler, så har man også noget til at samle den gode saft med. Lyder som en lækker opskrift- med sur og sødt og salt.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 20-04-11 04:07

Kartofler...fint nok, men ikke alm. flæskestegskartofler vel. De skal jo ikke suge en masse sovs, men bare en smule sauce. Nogle små fine asparges eller lign vil jeg foreslå i så fald - Evt lige ristet på panden efter en kogning.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 20-04-11 05:11

Et godt brød passer bedst til, synes jeg

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-04-11 15:07

Citat
men ikke alm. flæskestegskartofler vel.

der er så mange forskellige slags af bitte små kartofler, som vendt i olie og krydderier, bages i ovn til de er møre- det smager godt til kylling.
Gem evt. rosmarinen til kartoflerne

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 10 point
Dato : 20-04-11 15:45

I øvrigt kunne jeg tænke mig at spørge jer andre, om I nogen sinde ser kyllingebryst med skind i forretningerne mere? Førhen kunne jeg godt købe brystkød med skind, men det er godt nok længe siden, jeg har set det sidst. Jeg skal huske at kigge efter det, når jeg næste gang tager til sverige. Hvis nogen ved, hvor man kan købe det på Sjælland, så vil jeg gerne vide det?

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 20-04-11 19:48

Næææ nu du siger det???? Må undersøges!!

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 21-04-11 08:13

hvad med at købe hele kyllinger. De har altid skind og så er de ikke "neutralmarineret". Resten af dyret kan bruges til mange andre retter, eller koges til salat og fond

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 21-04-11 08:23

@m13ark: ja, det er så også dét, jeg har gjort, men det kunne være lidt nemmere, hvis jeg kunne købe kyllingebrysterne med skind uden også at skulle stå med lår og vinger.

Godkendelse af svar
Fra : Dulcona

Dato : 23-04-11 08:07

Tak for svaret pifo.