/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hjulleje abent eller lukket ?
Fra : larsbjoern
Vist : 843 gange
100 point
Dato : 19-04-11 15:00

Jeg skal have skiftet lejet i det ene hjul på min trailer, AL-KO aksel.
Det gamle lejesæt bestod af 2 åbne lejer hvor det inderste var beskyttet af en tætningsring.
Jeg har fået fat i 2 nye lejer (BILTEMA kr. 55,- for begge).
Disse 2 lejer er lukkede (6203 2RS og 6205 2RS).
Kan jeg , uden prob. montere disse uden også at bruge en tætningsring ?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 19-04-11 16:23

Tætningsringen vil yderligere beskytte lejerne, mod f.eks. vand.
De lukkede lejer er ikke absolut tætte, da de stadig skal kunne "ånde" v/ temperaturændringer.
De skal opfattes som smuds eller støv -tætte, ikke andet.

Accepteret svar
Fra : Footprint

Modtaget 100 point
Dato : 19-04-11 21:04

Ja sæt du bare de lejer i, de vil formentlig have længere levetid end traileren

/Footprint

Godkendelse af svar
Fra : larsbjoern

Dato : 20-04-11 16:19

Tak for svaret Footprint.
Det har jeg også gjort! Det gamle leje har holdt i 30 år!