/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Garageport på Trailer
Fra : HomeAlone
Vist : 1229 gange
100 point
Dato : 19-04-11 11:59

Jeg skal have fragtet en garageport. Jeg regner med at ligge porten ovenpå trailerens sider, da dette giver mulighed for en solid fastspænding.

Traileren er kun 122cm bred, hvilket betyder at porten rager en del udover siderne. Derudover ville porten også være bredere end bilen.

Jeg vil gerne vide hvor langt porten må stikke ud over trailerens sider?

Skal porten afmærkes på nogen bestemt måde?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-04-11 12:01

2,5meter bredde mener jeg du kan køre med.
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-04-11 12:03

Du må mærke kantene.
alimak

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-04-11 14:18

den må kun rage 15 cm ud over siderne af traileren. hvis den er bredere skal den afmærkes.

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 19-04-11 14:33

Citat
den må kun rage 15 cm ud over siderne af traileren. hvis den er bredere skal den afmærkes.

Ved du hvad kravet er til, hvordan den skal afmærkes?

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 100 point
Dato : 19-04-11 14:58

Hvid blafrende afmærkning er fint.
Dvs en alm. stor plastbærepose, med den hvid vrang ud af, krøllet sammen og bundet på midten som en gammeldags butterfly.
Èn i hvert hjørne uden for bilens breddeprofil.

Den skal sidde med kort snort - ca. 5cm, så den virkelig blafrer og fanger øjet.
Det drejer sig om at din farlige brede last bliver markeret synligt, ikke så meget om at holde sig ordret til en bestemmelse nedskrevet et sted.

Hvis du tænker på de gammeldags "PÅHÆNG" skilte foran på bilen, så er de ikke længere et krav, og derfor kan du nok heller ikke finde dem i handlen længere.
Derimod SKAL trailerens baglygter være synlige.
Der findes en variant af de sædvanlige Cykelholder lygtepaneler m/ lang ledning, specielt beregnet til sådanne tilfælde hvor lang last afdækker trailerens baglygter.

Pas så lige på cyklister m.m. når du kører i trafikken.
De kan jo ikke se der kommer en kant bagfra og vædrer dem ...

I øvrigt har du nok heller ikke tænkt dig at prøve max hastighed på bilen, med sådan en last efter dig.
Jeg vil anbefale du holder dig UNDER de normale max hastigheder for kørsel m/ trailer.
Traileren bliver ustabil med vægt ud over aksel enderne.
En modkørende lastbil med det kraftige sug, kan godt blive en meget interessant oplevelse ...

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-04-11 14:59

Som alimak er inde på, er den absolutte maksimalbrede 250cm, ellers er det blokvognskørsel.
Du skal være opmærksom på, at selv om porten ligger ned, bliver den ekstremt sidevindsfølsom, og du risikerer, at traileren slår en halv skrue (fordi traileren er så meget smallere end porten), hvis du bliver overhalet eller får et vindstød fra siden.
Afmærkning er nævnt, og den skal være særdeles tydelig.

I dit sted ville jeg ofre transport hos en prof. der har stativet til at transportere den stående.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-04-11 15:04

Hvad med at få en vognmand til at køre den...

Det er lidt dyrt at komme galt afsted fordi man avender det forkerte transportmiddel...

Du kan også leje en større trailer der egner sig bedre til formålet.

Alternativt kan den køres på højkant hvis den er forsvarligt fastgjort, og du ved at tyngdepunktet forskydes i uheldig retning (hvilket betyder kør pænt og stille rundt i sving).

Vh Benjamin

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-04-11 19:12

På benzin stationer kan man leje trailere som er en lukket kasse der kan porten stå oprejst.
De er også billige at leje .
alimak

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 19-04-11 19:31

Citat
På benzin stationer kan man leje trailere som er en lukket kasse der kan porten stå oprejst.
De er også billige at leje .
alimak
Rigtig godt tip alimak.

Hvor svært kan det være, ofte ligger løsningen lige for

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-04-11 22:28

Shell har det største udvalg i trailere.
Man kan med fordel booke en over nettet da der er rift om dem i weekenden.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 20-04-11 22:51

Citat
Som alimak er inde på, er den absolutte maksimalbrede 250cm, ellers er det blokvognskørsel.
Arh... 2,55m og blokvognskørsel er vægt ikke volumen... Det hedder særtransport og kræver tilladelser.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22694 læs især § 2

Godkendelse af svar
Fra : HomeAlone

Dato : 05-05-11 14:20

Tak for svaret Beestone. Jeg vil skrue et par kroge i hvert hjørne til at fastgøre afmærkningen i.