/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
"Opret sikkerhedskopi af computeren"
Fra : lgs
Vist : 1714 gange
80 point
Dato : 19-04-11 10:17

Har tidl. eftersøgt 256mb ram til min gl. pc, opgav og har nu købt ny pc med Windows7 Home. Blev i forretningen anbefalet at lave en gennemgribende sikkerhedskopi inden jeg kom for godt i gang. Nu er jeg blot i tvivl, for i forretningen mente man, at 3 dvd-disks (12-13 gb) ville være tilstrækkeligt til sikkerhedskopiering - af hvad???? Har i stedet anskaffet 16gb usb-nøgle, som jeg netop via kontrolpanelets punkt om sikkerhedskopiering af computeren så troede at gøre det rigtige - det gør jeg måske også, men det kopierede fylder under ½ gb, så jeg er vel næppe dækket ind, dersom jeg får brug for SIKKERHEDSKOPIEN.
Troede oprindeligt, at i dette tilfælde "Compaq (C:)" med alle dens mapper skulle kopieres, men her skal der åbenbart brændes til disks (som jeg har), men disse mapper er så store, at de skal deles op før der kan brændes til disk og det er noget bøvl, hvilket er grunden til at jeg købte en usb-nøgle.
Vil være yderst taknemmelig for gode råd.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 19-04-11 10:27

Når de snakker om sikkerhedskopiering, så er det af din windows installation og det der måtte være installeret af drivere og de små-årogrammer der følger med når man køber en computer. Hvor meget en sådan sikkerhedskopiering fylder er jeg faktisk ikke klar over, men du kan ikek bruge en USB-nøgle, hvis du vil bruge windows' indbyggede værktøj, det skal enten være DVD'er eller en ekstern harddisk. Jeg ville bruge den sidste nævnte, hvis du bruge DVD'er risikere du at de bliver væk, ridset eller kommer til og bruge en eller flere af dem til og brænde noget andet.

Og når nu du har åbnet det her spørgsmål, er du så ikke en guttermand og lukke det andet spørgsmål.
http://www.kandu.dk/spg154747.aspx

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-04-11 10:39

Den computer Du har købt er installeret og der følger ingen skiver med.
Sikkerhedskopien som butikken omtaler er den der skal bruges når computeren skal geninstalleres, og det ikke er muligt at genoprette den fra den genopretningsdel der ligger på en anden del af harddisken, som regel drev D, det kan ske i sjældne tilfælde at folk ikke kan komme i kontakt med genopretnongsdelen på dette drev, derfor anbefales det at lægge den på skiver.

Genopretningsdelen indeholder kun Windows, drivere og andet software der fulgte med, og det er installationsfiler der jo ikke fylder meget.
Du skal læse manualen for hvorledes denne gemmes på skiver, hvis der ikke er nævnt USB-stick kan eller skal det ikke bruges, manualen for genopretning kan Du muligvis finde på computerens hjemmeside.....find og udskriv den.

Ved en genopretning bliver computeren formateret, så Du skal have en kopi af egne filer.
Sikkerhedskopier af egne filer såsom billeder og musik skal Du som sædvanligt gemme på skiver eller ekstern harddisk.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-04-11 10:55

Citat
Og når nu du har åbnet det her spørgsmål, er du så ikke en guttermand og lukke det andet spørgsmål.
http://www.kandu.dk/spg154747.aspx

Det må vedkommende da selv bestemme.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-04-11 10:57

Ved nogle maskiner ligger der et ikon på skrivebordet som du kan bruge når du sikkerhedskopierer.

Det er i dag billigere for forretningerne at levere maskinen med alle installerede programmer liggende på et ekstra drev. Så skal man selv brænde en DVD med de programmer som man i "gamle" dage fik med.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-04-11 10:58

Hvis du vil gemme et øjebliksbillde (image) af din computer lige nu, er der flere muligheder.
Jeg bruger selv Acronis og Ghost til formålet.
De gemmer begge i en sammenpakket tilstand og det fylder ca. halvdelen af det drev du sikrer.

Du kan se hvad dine drev fylder på denne måde:
Start > højreklik på computer > vælg administrer > diskhåndtering > nu kan du se hvad dit C: drev fylder.

Backup bør altid gemmes på ekstern medie.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 80 point
Dato : 19-04-11 16:19

Windows 7 gemmer selv et øjebliks billede af hele dit system, det sker helt automatisk når du bruger Windows 7 egen indbyggede sikkerheds kopiering og bruger en ekstern harddisk til at gemme sikkerheds kopieringen på, ja faktisk bliver du gjort opmærksom på at en ekstern harddisk anbebafes når du starter Windows Sikkeheds kopiering (det gælder for Windows 7 Home Premium og sikkert også de lidt dyrere udgaver) tag regelmæssig en ny sikkerheds kopi med det indbyggede værktøj, når det begynder at knibe med pladsen så sletter du bare de ældste sikkerheds kopier.
Hvis din Windows bryder ned så er der sandsynligvis en genoprettelses skjult partion på harddisken som starter gendannelsen fra sikkerheds kopien.
Hvis det er harddisken som bryder sammen så skal du bruge en DVD med Windows 7 for at gendanne systemet fra en sikkerheds kopi

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-04-11 16:21

En 16 GB usb drev er slet ikke nok til at starte Windows Sikkerheds kopiering, heller ikke mens computeren er helt ny og slet ikke når du får lagt nogle filer på harddisken

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-04-11 11:00

Citat
Hvis det er harddisken som bryder sammen så skal du bruge en DVD med Windows 7 for at gendanne systemet fra en sikkerheds kopi

Med Acronis / Ghost / andre lignende programmer er det ikke nødvendigt med en win 7 CD (som de fleste nyere computere nemlig ikke bliver leveret med)
Så det bedste er et ægte øjebliksbillede af c: drevet med styresystem og programmer og filer, som lige er til at lægge på en ny harddisk.

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 20-04-11 12:08

Tak for svaret o.v.n..
Mission er nu accomplished, så jeg takker alle for svar!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-04-11 14:26

Tja - desværre får du så problemer ved nedbrud af harddisk.