/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skovmyrernes invasion!!
Fra : Kirsten_Larsen
Vist : 1514 gange
100 point
Dato : 17-05-03 00:16

Sidste sommer startede krigen. Vi skulle blive en kæmpestor myretue kvit, og jeg spurgte om råd her på websiden og fik mange gode tips. I oktober rejste vi bort med fred i sindet og overbeviste om, at NU havde vi vundet kampen.
For 3 dage siden kom vi tilbage til Norge. Jøsses..... Jeg må sige, at der i sandhed havde fundet en modoffensiv sted. Der er nu 4 halvstore myretuer istedet for 1 stor. Vores have simpelthen vrimler med store skovmyrer. Vi bor tæt på fyrreskov, men at hele skovens myrer skulle komme og bo netop hos os, er da godt nok lige i overkanten af det tilladelige.....
Jeg græmmes. Jeg brugte en del penge og MANGE timers arbejde på at blive myrerne kvit sidste sommer, og det hjalp en s***.
Hva`nu??? Nogen, som har en lys idè???????
Jeg kan kun give 100 point for svaret, for jeg har ikke flere point end det!! Men havde gerne givet meget mere, for dette er virkeligt et problem af format.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 17-05-03 00:41

masser af kogende vand med masser af salt i....

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 17-05-03 00:42

Der var et råd på disse sider, om myrer. Opløs 2 kg salt i 5 liter kogende vand. det skulle virke på både myre og mælkebøtter. Jeg ved ikke med myrene, men det virker på mælkebøtterne. Og mon ikke skovmyre dør af det samme som almindelige myre. Jeg ville forsøge hvis jeg var dig.

Held og lykke med det.

Venligst Stormfeldt

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 17-05-03 00:51

jeg har hørt at myrer ikke kan lide kanel...køb en ordentlæig røvfuld og strø ud i haven. Hvo intet vover...

Kommentar
Fra : Kirsten_Larsen

Dato : 17-05-03 00:56

Ang. kogende vand:
Sidste sommer satte jeg et kogeapparat op ved siden af tuen og stod og kogte den enne grydefuld vand efter den anden. Ingen effekt..-( Vi taler om store myretuer, som muligvis går flere meter ned under jorden.

Kommentar
Fra : Kirsten_Larsen

Dato : 17-05-03 00:58

Gu`ve`om jeg skulle købe en stang dynamit, simpelthen...

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 17-05-03 01:03

eller erkende at myrene var der først...

myrelokkedåserne indeholder et stof, jeg ikke kan huske hvad hedder...myrerne, der har besøgt dåsen, slæber giften med hjem i tuen... Det var da en mulighed?

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 17-05-03 01:41

Hej med dig

Eftersom disse myrer tilsyneladende ikke har tænkt sig at give op uden kamp, hvad så med at hente hjælp udefra hos : http://www.dkss.dk/myrebekaemp.html og få professionel hjælp til dette problem ....

Måske det er Herculesmyrer I har ( der står de lever ved skov )
læs mere om den kedelige fætter på : http://www.dkss.dk/herculesmyre.html
dette link indikerer KRAFTIGT at små husråd, myrelokkedåser m.m vist ikke vil slå til på nogen måde.

Karina .....

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 17-05-03 02:12

Hov så lige vi er i Norge *ups*
nå, men de må have noget lignende deroppe.

Kommentar
Fra : Kirsten_Larsen

Dato : 17-05-03 09:53

Nej.... Herkulesmyren er det ikke....for jeg kan se, at de er superaktive om dagen og så forsvinder ind i tuen, når det bliver koldt om aftenen.
Det drejer sig vist simpelthen bare om skovmyren.... som jo heller ikke er nogen let fætter at blive kvit.... Den er jo en del større end den almindelige lille myre.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 17-05-03 09:58

Hej Kirsten - nå, men af flere onder - er det måske meget godt det ikke er Herkulesmyren - ikke at den I har ikke er træls nok.

Hepper på jer i kampen om haven!!
- og synes stadig måske professionel hjælp kunne være en effektiv løsning.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-05-03 16:19

Har I kun problemet i haven? Altså, kommer de ikke indenfor?. -Måske skulle I opgive kampen og forsøge at leve i fred og fordragelighed. Jeg tror ikke, at I kan få myrerne til at respektere jeres haveskel, men måske kan I gøre nogle steder i haven mere eller mindre attraktive. -Indendørs må jeg ærligt indrømme, at jeg bruger myregift!!! Jeg vil IKKE have myrer i min mad!
Hilsen Birgitta

Kommentar
Fra : Kirsten_Larsen

Dato : 17-05-03 16:56

Myrerne holder til der, hvor vi hænger tøj til tørre udendørs. Der er hele tiden en interessekonflikt, for at sige det på en måde. Men jeg er tilbøjelig til at give Birgitta ret: jeg tror ikke, vi bliver dem kvit. Sidste sommer væltede vi en stor tue og gravede det op af den, vi kunne. I år har vi 8 nye!! Nogle af naboerne har samme problem, og de har prøvet at hælde mange mærkelige ting på tuerne: alt lige fra motorolie til terpentin, og intet har hjulpet.
Nogle økologer vil nok føle sig stødt på manchetterne over sådan en opførsel, men tro mig: myrer kan være forfærdelig irriterende, når der er så mange af dem.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-05-03 17:03

Hej, Kirsten. Ja, det er nok lettere at flytte tørrepladsen end at fjerne myretuen.. ---- Hvorfor må der egentlig ikke være myrer på en tørreplads???

Kommentar
Fra : Kirsten_Larsen

Dato : 17-05-03 17:08

Hmmmmm..... Birgitta......hvorfor må myrerne ikke kravle op af mine ben, når jeg står og hænger tøj op? Tjaaahhhh.....

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 17-05-03 17:44

ja...hvorfor må de ikke det hva hva hva?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-05-03 16:46

Prøv en creme med eucalyptusolie på benene. Det virker på lopper og skovflåt. Måske virker det også på myrer.

Kommentar
Fra : Kirsten_Larsen

Dato : 18-05-03 16:53

Tak for rådet!! Håber nu alligevel, at der vil ske et mirakel, så jeg kan få sendt myrerne ud af haven på enkeltbillet.. Det er lidt skræmmende, at tuerne kan blive næsten 2 meter høje.....

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 18-05-03 17:34

Hej Kirsten
Nu har jeg med interesse fulgt indlæggene her, og hold da op hvor jeg føler med dig. Jeg tror jeg ville henvende mig til et firma for skadedyrsbekæmpelse. Jeg så der stod et sted at du bor i Norge kan det passe ? men der er vel også sådanne firmaer. Her er en dansk side jeg fandt http://www.dkss.dk/ ved at søge på google, og der er mange mange flere. Og efter hvad de skriver, så skulle de kunne klare problemet, måske er det når det kommer til stykket den billigste måde ?

Mange hilsener Stormfeldt

Kommentar
Fra : Kirsten_Larsen

Dato : 18-05-03 18:10

Jeg må checke på det også, ja.... Tak for rådet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-08-03 14:15

Jeg har brugt samme middel som til de søde små sorte inden døre: Borax og sirup. Det var godt nok ikke Norge, men i Småland. Tag lige store volumendele af hver, bland det godt sammen og læg det så myrerne kan få fat i det (bare én ved det, er hele tuen udkommanderet i løbet af no time). Vi havde i Småland en tue på en meters højde, hvor alle indbyggerne pludselig syntes, at de skulle bo inde i vores feriehus, så der var en hovedvej på 18 - 20 cm bredde ind i køkkenets vindfang. Det tog et halvt glas sirup og 1/4 kg borax, før alle havde fået, havd de ville. Og så var der alt besværet med at skaffe alle de klistrede lig af vejen bagefter. Jeg vil foreslå dig et par glas sirup og et kilo borax til en begyndelse. Bagefter må du regne med en forøget risiko for hugorme på grunden. Vi har ikke set nogen hos os, men vores nabokone er pludselig begyndt at se snoge rundt i terrænet, og selv har vi fået en stærkt forøget hyppighed af stålorme og firben. De sidste to slags betragter jeg som et plusgode - meget smukke dyr, men slangerne og de nævnte krybdyr holder sig normalt langt væk fra de røde skovmyrer. Herkulesmyrerne behøver du ikke at være bange for: de lever bare i udgåede nåletræer og kommer kun frem ved parringstid, sværmetid og ved tilfældigheder.
mvh. pbp