/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Kan kautionstab trækkes fra i skat
Fra : Backhaus
Vist : 2141 gange
20 point
Dato : 18-04-11 17:02

Jeg havde 3 selskaber som gik konkurs i 2009. Min kone stillede kaution for selskabets kassekredit og har således fået påført sig et personligt tab.
Spørgsmålet er om dette tab på kaution kan trækkes fra i hendes personlige skattepligtige indkomst?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 18-04-11 17:10

Når man har betalt det kan man vel trække det fra.

Kommentar
Fra : Ærteland

Dato : 18-04-11 17:20

Jeg kunne ikke fradrage, da jeg tabte penge på en kaution.

Der er enkelte undtagerl, hvor tab på kaution kan trækkes fra. Din kone kan ikke komme under de undtagelser

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=102534

Kommentar
Fra : Ærteland

Dato : 18-04-11 17:20

undtagerl = undtagelser

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 18-04-11 18:05

Niks det kan hun ikke.
Alle de udgifter en privat person har er da ikke fradragsberettiget på selvangivelsen.
Det er at betale og se glad ud, og så er hun blevet den oplevelse rigere.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-04-11 18:50

Hvis der er "renter" indvolveret i beløbet, kan disse naturligvis fratrækkes - men gæld

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-04-11 19:16

Du skal ikke regne med svarene her i kandu når det gælder den slags spørgsmål. Folk svarer gladeligt, hvad de tror om noget, de ingen konkret viden har om.

Jeg synes spørgsmålet er svært. Hvis din kone havde haft indtægt på den sag, var der vel ingen tvivl om at den var skattepligtig. Nu blev det et tab, og svaret må så afhænge af din kones involvering og eget erhverv.
Spørg en advokat eller revisor.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 18-04-11 19:20

Hej

Definitionen på fradragsberettigede udgifter i et firma er:

"de udgifter som er nødvendige for at sikre/vedligeholde de skattepligtige indtægter".

en kaution er ikke en sådan udgift - så ingen firmamæssigt fradrag (har set at din hustru ikke har firma).

Der er heller ikke fradrag som lønmodtager.

Jeg stiller mig også tvivlende over for om der er fradrag for renterne - renterne er tilskrevet firmaerne - og ikke din hustru. Kun hvis der er gjort krav over for din hustru, hvorved der er tilskrevet renter i din hustrus navn vil jeg tro der kan blive tale om et rentefradrag for den del der er tilskrevet efter kautionen er gjort gældende.

Generelt mener jeg at kaution er en "uskik" - når banken har vurderet at selskaberne ikke er kreditværdige, så burde bankerne afholde sig fra at "modtage" kaution - de har jo vurderet at pengene vil blive tabt, hvorved banken medvirker til at en "udefra" kommer til at betale.

Hilsen

Leo Lund
www.leolund.dk
www.fidus.dk

Kommentar
Fra : Backhaus

Dato : 18-04-11 22:19

Tak for alle svarene...det lyder ikke til at det er muligt. Men så vidt jeg har kunnet læse mig frem til er hovedreglen at såfremt et indskud/tab er opstået med henblik på at sikre lønindkomst og gevinst kan det ikke trækkes fra i skat. Men det er der jo ikke tale om i min kones tilfælde da hun jo hverken var ejer eller ansat i selskaberne. Så jeg giver ikke helt op endnu....hvad siger I!

Kommentar
Fra : Backhaus

Dato : 18-04-11 22:22

En enkelt lille detalje er, at noget af kautionen er indfriet af min kone og det er således ikke gæld jeg vil trække fra, men realiseret tab på kaution.