/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Opsætning af lampe i loftet
Fra : McBobo
Vist : 5262 gange
100 point
Dato : 18-04-11 11:44

Hej.....

Jeg har prøvet at sætte en lampe op i et loftet, men problemet er at jeg ikke kan få den tilsluttet rigtigt. (meget mærkeligt)

Det er en gammel bygning og umiddelbart skulle jeg vel bare sætte brun til brun og blå til blå fra lampen oppe i udtaget.....
Men når jeg gør det er lyset tændt konstant. Man kan ikke bruge tænd/sluk kontakten på væggen.

Oppe i lysindaget er der 2 gul/grønde som er sat samme (jord), 2 brune der er sat sammen (0)
Hertil er der 2 blå med hver sin tilslutning. Har prøvet den ene blå + brun.... "Intet sker" Herefter har jeg tilsluttet den til den anden blå + brun.... Lyset virker men er tændt konstant. Man kan ikke bruge tænd/sluk kontakten på væggen. Intet sker.... Hvad gør jeg forkert eller rette hvad skyldes problemet..... Nogen der har et bud...

McBobo

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 18-04-11 11:54

Er du sikker på, at kontakten virker - eller findes der evt. flere kontakter?

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 18-04-11 12:16

Nææ er ikke sikker på om kontakten virker og ja der er flere kontakter i gangen... Har prøvet dem alle men intet sker.... Så Måske er tænd/sluk kontakten defekt???.... Tilslutningen burde vel være rigtig... Brun + blå????? Gul/grøn skal ikke bruges til noget... (jord)

McBobo

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 18-04-11 12:19

Hovsa..... De andre tænd/sluk kontakter går ud til andre rum.... Der er kun en tænd/sluk kontakt til udtaget i loftet...

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 18-04-11 12:21

Flere kontakter i gangen - de tyder på, at du har korrespondance lys i gangen!

Måske noget i denne stil:
http://axencrone.net/el-mappen/2/Taendingssystemer/Korrespondance%20B%20med%20krydsning.htm

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-04-11 12:24

det er vel bare at prøve alle de kombinationsmuligheder der er. prøv med de to brune. det eneste der kan ske er, at sikringen springer. og hvis det er noget gør-det-selv-el kan du nok ikke regne med farvekoder.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 18-04-11 13:33

Prøv at løsne afbryderen og se hvilke farver ledningerne har bag ved afbryderen, det kan være at der er en der har brugt en forkert farve ledning.
Du kan evt også prøve at slukke for atrømmen og så med et ringeapparat eller lignende, finde ud af hvilken ledning der går op til loftet fra afbryderen, når du så har gjort det kan du tænde for strømmen og tilslutte den ene ledning i lampen til den ledning der kommer fra afbryderen og derefter forbinde den anden side af lampen til en tilfældig af de andre tilslutninger i loftet til du finder den kombination hvor du kan tænde og slukke lampen.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 18-04-11 13:39

Har du forsøgt at bruge en pol-søger, så du ved hvilke ledninger der har strøm - og selvfølgelig prøvet både med kontakten tændt og slukket?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-04-11 13:55

Der er ikke noget med forkerte farver, for der er ingen helt faste regler for hvilke farver der må bruges til de forskellige funktioneer.
Praksis har også ændret sig en del med årene.

Den eneste håndfaste regel er at hvis en ledning er gul-grøn må den kun være beskyttelsesleder.

Men selv den regel har jeg set brud på.

Accepteret svar
Fra : Bassebo

Modtaget 100 point
Dato : 18-04-11 15:49

Tror at de skal på de to blå har du prøvet den.........

Bassebo

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 18-04-11 19:40

Tak for jeres svar... Hahahaha..... Skulle åbenbart forbindes til de 2 blå... Nu virker det! Bassebo

Ja der kan man bare se.....
Bare for at blive lidt kloger...... Hvad skal den brune ledning så bruges til... Er det ikke fasen/0...?
Er det fordi den er serie forbundet til de andre kontakter/udtag i gangen... I afbryderen tænd/sluk var der forbundet brun + blå og gik ud fra at det skulle man også bruge i loftet.... Tak

McBobo

Godkendelse af svar
Fra : McBobo

Dato : 18-04-11 20:34

Tak for svaret Bassebo.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 18-04-11 21:37

Det er sådan at man laver en tilgang i 3 x 1.5 mm2 lige med brun-blå-jord og når man så laver til en afbryder til at tænde og sluk lyset me bruger man en 3 x 1.5mm2 igen brun-blå-jord når man samler i lampestedet er den brune fase og de to brune samler man og den ene blå er en nul og den anden blå fra afbrydren er så en mellem ledning , personlig syntes jeg ikke det er den rigtige måde at lave det på , jeg vil have lagt et 4 leder eller en 5 leder med nogen flere farver så der ikke ville være noget at tage fejl af, men det er så bare min måde at laver strøm på og det betyder jo heller ikke det er den rigtige ,,,,, men har da levet af det de sidste 25 år og mon ikke det forsætter....

Mvh Bassebo.......