/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Afkalkning med EddikeAfkalkning med Eddi
Fra : Solring
Vist : 829 gange
20 point
Dato : 16-04-11 20:33

Hvad er forskellen mellem den farvede eddike og den ikke farvede, når man skal anvende denne i form af afkalkningsmidl til foreksempel kaffemaskiner m.m? Jeg har en Hot and quik maskine, og har hørt at jeg helst skal anvende den hwide eddike, men hvorfor?

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 30 point
Dato : 16-04-11 20:36

Det er fordi der er karemel i eddiken. Det afgiver smag og farve. jeg víl anbefale at bruge afkalkningsmiddel, da det ikke afgiver smag,

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 16-04-11 20:47

Brug fortyndet eddikesyre og husk at skyl efter med vand tre gange. Det virker bedst og koster en brøkdel af afklaknings middel.

Men Brun eddike har Karamel i sig.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-04-11 21:48

Brun eddike er med en anelse "sovsekulør" . Det er så lidt at det næppe spiller nogen rolle i praksis.
Fortyndet teknisk eddiketyre er langt billigere.
Citronsyre kan også anvendes , men er lidt sværere at skaffe og derfor nok dyere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-04-11 01:40

Citat
Citronsyre kan også anvendes , men er lidt sværere at skaffe

Næh, man kan købe "Borup lugtfri afkalker" som er i en gul flaske, den har bl.a. citronsyre.

Jeg har fornyligt læst andetsteds at aludele ikke så godt tåler eddikesyre, men man skal nok holde sig til den afkalker der står i manualen.
Iøvrigt er det en god ide at afkalke en kaffemaskine jævnligt, venter man til den hiver efter vejret kan den faktisk gå helt i stykker ved afkalkning.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-04-11 23:17

Jeg afkalker med eddikesyre, 2 dl til ½ liter vand. Det kører igennem 3 gange og så er kaffemaskinen helt fri for kalk.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-04-11 19:24

Du bruger en for koncentreret eddikesyre Granner. Nøjes med halvdelen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-04-11 20:30

Jeg har ikke tålmodighed til andet end det jeg gør. Jeg har en moccamaster og jeg kan se når det har virket. Vandrøret bliver klart. Og så stopper jeg.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-04-11 21:30

Nu har jeg i 30 år også brugt 2 dl eddike og resten vand til alle mine kaffemaskiner. Det har fungeret utroligt effektivt og uden problemer og manglende funktion på opvarmning har aldrig været grund til at skifte maskine.

Hvis så andre i dyre domme har lyst til at gøre det på anden måde, deres valg

Godkendelse af svar
Fra : Solring

Dato : 20-04-11 09:11

Tak for svaret Thyregod8.

Kommentar
Fra : Solring

Dato : 20-04-11 09:19

Mange tak tak til jer alle sammen. Jeg er meget glad for alle jeres svar. Sofia