/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Feriepenge ved dagpenge
Fra : Desmersnaps
Vist : 3151 gange
400 point
Dato : 15-04-11 11:27

Hej gruppe
Jeg er nyuddannet og arbejdsløs, og får derfor dagpenge. Eller dvs. jeg afleverede speciale i september, så kun relativt nyuddannet. Pointen er at jeg er på det der hedder dimittendsats. Jeg ved ikke om det adskiller sig fra almindelige dagpenge i andet end beløb.
Jeg tager en tur til Bratislava d. 29 i denne måned til d. 3 maj. I denne forbindelse har jeg selvfølgelig meldt det til både jobcenter og a-kasse. Jeg har fra mit studiejob sidste år 6500 kr til gode i feriepenge. Jeg regnede med at få disse penge udbetalt imens jeg var i Bratislava i stedet for dagpenge, men det går ifølge damen nede på kommunekontoret ikke. Der står at jeg har 20 (!) feriedage på mit feriekort. Det vil åbenbart sige at feripengene skal udbetales over 20 dage dvs. 6500/20 = 325 kr om dagen. Det er det samme som jeg ville få i feriedagpenge fra A-kassen, hvorfor mine 6500 kr nærmest bare ville forsvinde. Så hun mente det var en dårlig ide at melde disse feriepenge til A-kassen. Jeg ved ikke helt om jeg synes hun virkede som om hun havde helt styr på det. Kan dette virkelig passe, eller er der noget damen dernede ikke havde styr på?

Mvh Kasper

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 15-04-11 12:41

- du kan afkrydse på kortet at du er ledig og vil afholde 20 dages ferie, underskriv og send det til Feriekonto, så sætter de pengene ind på din konto...

God weekend / tur

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-04-11 13:03

Du kan ikke få udbetalt hele dit feriebeløb, når du kun afholder et par dages ferie..

Man kan ikke få udbetalt feriepenge og dagpenge - samtidig -

Så desværre for dig, så får du ikke noget ud af det økonomisk

Du kan godt gøre som Stouenberg skriver, men det er ikke lovligt

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 15-04-11 13:28

@nordsted
Men er der ikke sket en fejl, tror du? Man kan da ikke holde 20 dages ferie for 6500 kroner, det giver da ingen mening.

I øvrigt regner jeg selvfølgelig ikke med at modtage feriedagpenge, de dage jeg er Bratislava, når nu jeg selv har feriepenge. Alternativet er at jeg ikke bruger mine optjente feriepenge, og at det bliver kommunen der udbetaler feriedagpenge til min Bratislavatur, i stedet for at det er en privat virksomhed der giver mig de penge jeg har optjent hos dem sidste år.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-04-11 13:34

Jeg tror desværre ikke der er sket en fejl... beløbet svarer til en % sats af din indtjening... hvordan de så får det til 20 dage er jeg ikke helt med på, men tror det er rigtigt nok - det bliver jo udregnet automatisk

Du kan ikke modtage feriedagpenge fra kommunen, så længe du selv har nogle på feriekortet - de skal bruges først

Prøv at ringe anonymt til en anden kommune, og forhør dig om reglerne, bare lige for at dobbelttjekke

Kommentar
Fra : webm

Dato : 15-04-11 13:56

Læs de relevante regler på:

http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/atp/atp.dk/privat/sik/Feriekonto/Hvem_faar_penge_fra_FerieKonto/Modtager_du_offentlige_ydelser

Modtager du offentlige ydelser?

Når du holder ferie, må du ikke samtidig modtage visse offentlige ydelser.
Du har pligt til at oplyse, at du holder ferie
Modtager du en af nedenstående offentlige ydelser, har du selv pligt til at oplyse din kommune eller a-kasse, at du holder ferie.

Hvilke offentlige ydelser har betydning for din ferie?
Offentlige ydelser, som har betydning for udbetaling af dine feriepenge er:

Efterløn (a-kasse)
Fleksydelse (kommune)
Ledighedsydelse (kommune)
Særlig ydelse (kommune)
Børnepasningsorlovsydelse (kommune)
Kontanthjælp (kommune)
Feriedagpenge (a-kasse)
Arbejdsløshedsdagpenge (a-kasse)
introduktionsydelse
starthjælp

Kontrol
Vær opmærksom på, at FerieKonto kan videregive oplysninger om optjening og udbetaling af feriepenge til a-kasser og kommuner med henblik på kontrol.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 15-04-11 14:06

Ja det bør være en fejl. Kontakt evt. feriekonto. Du opsparer 2,08 feriedag for hver 160,33 timer pr. måned. Så kan du bevise hvor mange timer du har arbejdet for det beløb??

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-04-11 14:07

du skal bruge alle dine opsparede feriedage inden du kan få noget fra akassen. og du er nødt til at fortælle akassen hvor mange feriepenge du har. og de er ligeglade med beløbet. det der betyder noget, er hvor mange dage du har optjent.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 15-04-11 14:07

Rettelse: Ring til feriekonto og gør opmærksom på at der indberettet med fejl.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-04-11 14:12

Citat
Du opsparer 2,08 feriedag for hver 160,33 timer pr. måned

Og feriepengebeløbet afhænger af indtægten.... så jeg tror desværre ikke der er sket en regnefejl

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 15-04-11 14:12

jeg kan også gætte på dine feriedage:

gæt timeløn 100,-

Dermed bruttoferiepenge 11.214
bruttoløn 89.712
timer 897
helmåneder 5,59
feriedage 11,63

men som sagt det er bare et gæt

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 15-04-11 14:13

hvis din timeløn er mindre er det flere feriedage.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 15-04-11 14:14

jeg har brugt skatteprocent 37 % og AM bidrag 8% feriepengesats 12,5 %
Hilsen en person som laver og retter rigtig mange lønbehandlinger...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-04-11 14:35

Optjening af feriedage

Citat
Hvis du arbejder op til fem dage om ugen
Du optjener 2,08 feriedage for hver måned, du er ansat som lønmodtager, hvis du arbejder fem dage eller mindre om ugen. På et år kan du dermed optjene 25 feriedage, dvs. fem ugers ferie a fem dage.

Kortere optjeningsperiode
Hvis du er ansat i kortere tid end en måned, optjener du 0,07 feriedag for hver dag, du er ansat. Du kan dog højst optjene 2,08 dages betalt ferie per måned. I antallet af dage indgår også weekenddage, fridage og sygedage, hvor du har ret til løn.

Hvis der i en kalendermåned er dage, hvor du ikke optjener ret til betalt ferie, nemlig perioder uden løn, trækkes antallet af disse dage fra det samlede antal dage i måneden. Den optjente ferie beregnes herefter med 0,07 feriedag per dags ansættelse.

--------------------------------------------------------------------------------

Eksempel:
Du er ansat i hele januar måned. Du har ikke ret til løn under sygdom eller sygeferiegodtgørelse, men er syg fra mandag til onsdag i en uge. Du vil i januar måned optjene 31 dage minus de dage, hvor du ikke optjener ret til betalt ferie, altså 28 dage x 0,07 feriedag, i alt 1,96 feriedag.

https://www.borger.dk/Emner/arbejde-dagpenge-orlov/Ferie/Sider/optjening-af-feriedage.aspx#RichHtmlField2Bookmark0

Du kan kun få udbetalt feriepenge (optjent på dit feriekort) for det antal dage, som du holder ferie i.

I den periode, som du holder ferie i får du ikke udbetalt kontanthjælp/dagpenge. Når man er på dagpenge, så får man ikke i både pose og sæk.

Citat
Så hun mente det var en dårlig ide at melde disse feriepenge til A-kassen.

Når man er på dagpenge, så skal man være til rådighed for arbejdsmarkedet. Det kan du jo ikke være, når du tager på ferie.

Derfor kan du ikke modtage dagpenge samtidig med at du er på ferie, men må bruge de få dage af din optjente feriepenge til din rejse. Så er der jo også lidt til sommerferien

Hvis du hæver hele beløbet, som en har foreslået, så vil det blive trukket i dine dagpenge. Du kan også risikere at blive dømt for socialbedrageri.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-04-11 15:54

Tal med Din a-kasse, de ved sommetider mere end sagsbehandlerne.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-04-11 16:18
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-04-11 17:55

Snaptil og Ans

Der er vel ikke tale om et fuldtidsjob, når desmersnaps, er nyudlært og arbejdsløs???

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-04-11 18:39

Lige en tilføjelse. Selvfølgelig, skal du inddrage din A-kasse. De kan guide dig lige præcis i forhold til dine personlige data.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-04-11 19:26

Citat
Jeg ved ikke om det adskiller sig fra almindelige dagpenge i andet end beløb.

Det gør det ikke. Du kan ikke modtage feriepenge samtidig med, at du får dagpenge. Når du holder ferie er du ikke berettiget til dagpenge, da du ikke står til rådighed/arbejdssøgende.

http://www.ftf-a.dk/a-kasse-regler/dagpenge/dagpengesatser/nyuddannet-dimittend-sats/

Nordsted1

Citat
Der er vel ikke tale om et fuldtidsjob, når desmersnaps, er nyudlært og arbejdsløs???

Det har jeg heller ikke påstået.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-04-11 19:32

Fra mit link

Citat
Som nyuddannet starter du på en lavere sats – den såkaldte dimittendsats. Til gengæld kan du få dagpenge allerede en måned efter, du er blevet færdig med din uddannelse.

Dagpengesatsen for nyuddannede er fastsat til 82 % af den maksimale dagpengesats. Det vil i 2011 sige 628 kr. om dagen for fuldtidsforsikrede medlemmer.

Beregning af ny sats efter syv måneder
Som nyuddannet kan du tidligst få en ny beregning af din sats syv måneder efter, du er blevet færdig med uddannelsen.

For at få beregnet en ny sats skal du have haft arbejde i 3 måneder som månedslønnet og have haft mindst 320 arbejdstimer (eller have arbejdet i 12 uger som uge- eller 14-dages-lønnet og have haft mindst 296 timer).

Kommentar
Fra : webm

Dato : 15-04-11 23:04

Måske vi liiige skulle høre hvad spørgeren er kommet frem til inde der kommer flere forslag og formodninger?

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 16-04-11 15:20

Mange tak til alle for svar

For at præcisere lidt står der på mit feriekort:
Optjente feriedage = 20,0

Antal arbejdstimer= 521
Brutto godtgørelse= 11.155 Kr
Netto godtgørelse= 6.495 Kr

Flere nævner at man ikke kan modtage dagpenge imens man er på ferie. Det har jeg heller ingen intentioner om, jeg vil bare gerne vide hvor mange af mine optjente feriepenge jeg kan få udbetalt, på de dage hvor jeg holder fri. Jeg har altid været på SU, så jeg er vant til bare at aflevere feriekortet og så få udbetalt mine feriepenge på een gang. At dele dem udover 20 dage, og så få 325 Kr pr. dag virker i mine øjne helt vanvittigt. Når jeg kommer ud og får job har jeg da ikke i sinde at holde 20 dages ferie, som jeg ikke har råd til (lets face it - 325 Kr pr. dag kommer man ikke ret langt for . Det kan godt være det bare er mig der ikke forstår systemet fordi feriepenge for mig altid bare har været en bonuscheck jeg har kunnet bruge til whatever
Men tror lige jeg kontakter fagforeningen efter weekenden og hører hvad de har at sige. Det ville bare være træls hvis feriepengene pludselig bare forsvinder i et sort hul. Det ville være rart at kunne bruge dem på fx en uges ferie, når jeg engang er i arbejde - hvis jeg ikke kan få dem udbetalt nu her...

Kommentar
Fra : webm

Dato : 16-04-11 17:39

Citat
Men tror lige jeg kontakter fagforeningen efter weekenden og hører hvad de har at sige

Fornuftig disposition - god weekend!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-04-11 00:02

Det beløb der hedder nettogodtgørelse ( = skatten er trukket fra), er det beløb du har til 20 feriedage, og det vil sige at beløbet deles med 20 og resultatet af det, er det beløb du kan få udbetalt pr feriedag.

det er altid et problem når der ikke har været tale om fuldtidsarbejde.

For antal feriedage udregnes efter ansættelsesperioden og ikke efter antal arbejdstimer og indtjening.

Citat
At dele dem udover 20 dage, og så få 325 Kr pr. dag virker i mine øjne helt vanvittigt.

ja, men desværre er det sådan det er

Citat
Det kan godt være det bare er mig der ikke forstår systemet fordi feriepenge for mig altid bare har været en bonuscheck jeg har kunnet bruge til whatever

Jamen det er så slut nu medmindre du vil snyde og hæve feriepengene mens du enten får dagpenge eller løn sammen med.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-04-11 20:57

Jeg er mere spændt på resultatet efter din snak med A-kassen

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 19-04-11 23:16

@dova: Jeg har naturligvis ikke tænkt mig at snyde med det, men jeg vil have lov at brokke mig over at systemet er mærkeligt

@smuller54: jeg har haft lidt travlt de sidste par dage (er i virksomhedspraktik), så har ikke nået at snakke med dem. Men jeg ser lige om jeg ikke kan få fat i dem i morgen, og skal selvfølgelig nok melde tilbage her

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 05-05-11 10:09

jamen for søren 521 timer giver kun 6,75 feriedag. Kontakt nu feriekonto og bed dem sende besked til arbejdsgiver om at rette den fejl.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 05-05-11 10:10

Feriekonto
Tlf.: 7011 4910
Åbningstider: mandag - torsdag: kl. 08.00 - 16.00. Fredag: kl. 08.00 - 15.30

Fra 01.03.2011 til 06.05.2011 er åbningstiderne:
mandag-fredag: kl. 08.00 - 19.00