/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Barselsorlov og lidt bijob
Fra : lham
Vist : 3049 gange
100 point
Dato : 12-04-11 19:02

datter på barselsorlov fra fast job med normal barselsydelse. Kan få nogle få timers konsulentarbejde ( ikke i sit firma ) . Må hun få løn for det ? bortfalder barselsydelsen -eller sker der en redusering i den. Måske er der et max beløb man må tjene uden det påvirker barselsydelsen ( feks som med pensionister )

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-11 19:20

Barselsorlov er jo til at være sammen med baby. Jeg tror ikke det er klogt at gøre uden at spørge.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-04-11 19:35

Eyvind
det er i størrelsesordenen et par tusind kroner -hun ved ikke hvor hun skal spørge uden at risikere "de" trækker tæppet væk under hende". Bijobbet er for så vidt ikke for pengene men for at følge op på et konsulentjob hun havde før barsel

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-11 19:40

Jeg dømmer ikke - men frygter at man ikke må og at der kan blive ballade.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 12-04-11 20:50

For at være sikker, bør hun spørge i A-kassen/Jobcenter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-11 21:21

Eller få en anden til at spørge a-kassen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-04-11 21:48

Er din datter fuldtidsansat ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-04-11 22:17

Hvis hun er fuldtidsansat, så modtager arbejdsgiveren refusion i forhold til det. Så hvis arbejdet i princippet genoptages delvist, skal det aftales med arbejdsgiveren, da denne så ikke kan modtage fuld refusion.
Jeg ville kontakte min fagforening for rådgivning, så alle sten kan blive vendt. Der er mange oplysninger som mangler her, for at kunne give den rette rådgivning.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 12-04-11 22:40

Barselsydelse er normalt at sidestille med sygedagpenge og der må man ikke arbejde og tjene penge ved siden af.

Altså enten er man på barsel/sygedagpenge...eller i arbejde/fuldt til rådighed på arbejdsmarkedet.

Medmindre altså der f.eks var tale om en eller anden revalideringsordning hvor man arbejdede få timer på sygedagpenge, men det er jo ikke aktuelt her..

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 14-04-11 13:05

Hun bør fortælle sin arbejdsgiver at hun er på orlov. Det kan altså hurtigt blive en glidebane for hende. Men der er jo ingen tvang til at tage barsel, det er en ret.
Orlov:
https://www.borger.dk/Emner/familie-og-boern/Orlov/Sider/barselsorlov.aspx
Det arbejde kun hun vel lave efter 14 uger.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 19-04-11 06:21

Tak for svaret dova.