/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Renovering af døre
Fra : refi
Vist : 3744 gange
100 point
Dato : 12-04-11 14:08

Står med en KÆMPE problem...

Jeg har 12 (4 små lejligheder) indvendige døre der helst skal udskiftes...

Problemet er målene....

De hedder 62,6 x 199,6 og 72,6 x 199,6

ALLE døre jeg kan finde er enten lavere eller højere - noget tyder på at "standard" er 204

Desværre kan karmen ikke blot hæves da det så bevirker udskiftning af glasparti også....

HVOR finder man døre der kun er 199,6

Kan nævne at nuværende døre er "simple" døre med finerplader på (fra 1965-1975)

Om det bliver fyldningsdøre eller glatte døre er for så vidt underordnet - bare de er ens....

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-04-11 14:35

du tager hen på din lokale tømmerhandel. de kan finde dørene til dig i de mål du vil have.
men de bliver ikke billigere af at de skal være mindre. tværtimod.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-04-11 14:41

Citat
de kan finde dørene til dig

Så er der vel også andre der kan - hvis de findes

Eller mener du de skal "specialfremstilles"

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-04-11 15:18

Hej refi.
Den jeg lige hurtigt finder er vel for stor ??
http://www.bango.dk/indvendig-doer-002220/

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-04-11 15:26
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-04-11 16:12

freks. http://www.jna.dk/main/index.asp?site=108

man giver normalt ikke nået ekstra for døren man betaler for den standart dør der er lidt større men der er rette for fortrydelse bortfalder når det er specialmål

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-04-11 16:36

Hæng mig ikke op på de 199.6 cm.... (men det er det "stokken" viser)

Det er da muligt de har heddet 200 oprindelig (eller man bare kalder dem 200)

At bestille dem til fremstilling betyder nok også at der skal ny karm, det ville jeg jo gerne undgå - derfor spørgsmålet...

De "gamle" døre er ødelagt af fugt, spark osv, forneden.....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-04-11 16:53

Citat
spark osv, forneden

Ikke så hidsig du gamle

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-04-11 16:58

Jeg har i ét år søgt en dør fra garagen og ud til haven. Målene er 85,5x194,5 = specialmål. Et normalt dørmål, så kan jeg få døren til godt 3.000 kr., men de der vil lave en dør til mig, vil "flå"mig for omkring 6.000 kr.

Jeg har søgt hos "dørlevearndør", nedbrydningsfirmaer mf, men forgæves.

Til maj, køber jeg en overfræser og 6 m trykimp. høvlet på 50x100 mm. så laver jeg den selv for under 1.000 kr. til den eksisterende karm!

Så dyrt kan det trods alt ikke være, at lave en simpel dør - selv om en tømmermester skal lave af det! Jeg håber ikke at SKAT læser dette, så skal jeg vel svare skat af besparelsen!!!

Kommentar
Fra : simonanton

Dato : 12-04-11 17:36

Hvis det er invendige lamel døre du skal skifte og dørene er så gamle passer hængslerne nok heller ikke med nye døre.

Men du kan sagtens tilpasse dørene med at skære lidt i bund og top.

dette har jeg tit været ude for da jeg arbejder som tømrer i en meget gammel by hvor alt er skævt og hvor ingen standard mål passer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-04-11 18:48

Citat
Men du kan sagtens tilpasse dørene med at skære lidt i bund og top.

Se det tror jeg så også....

Men 2x2 cm af en 204 dør måske det er muligheden.....

Men kan det virkelig være rigtigt at "standardmålene" er skiftet SÅ MEGET.... bredden er jo stadig den samme (62.6 - 72.6 - 82.6 osv)

Dem der sidder er garanteret ikke speciallavet og garanteret de billigste "brune" man dengang kunne få....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-11 19:34

Prøv at spørge her:
http://www.brdr-lauridsen.dk/
Han har som speciale at reparere døre.

Kommentar
Fra : simonanton

Dato : 12-04-11 19:41

ja det du kan, gøre er at skære 4 cm i top eller bund, derefter isætte er nyt stykke træ. lime og skrue

det holder godt nok

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 13-04-11 07:25

Hvad med dørtykkelsen? Den er jo også anderledes så de nye ikke passer i karmen. Det har været mit problem

Kommentar
Fra : simonanton

Dato : 13-04-11 07:35

Ja hvis tykkelsen ikke passer er det et andet problem.

Man kan tage karmen ud og skære eller fræse den til , hvis døren er tykkere.

Men dette er kun en mulighed hvis man har tiden. ellers køb et komplet sæt dør/karm.

Men hvis det kun er længden som indlægget drejer sig om er problemet lidt lettere at få løst,

Man kan lægge den gamle dør oven på den nye, gerne så låse-kasserne ligger over hinanden

og derefter strege op i top og bund

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-05-11 15:09

Hej du gamle.
Ja ja tænker da på dig endnu
Fandt lige denne annonce i avisen i dag.
Prøv lige at tjekke det ud og se om der er noget her du kan bruge.
www.demfranordlunde.dk
Til venstre er der med fejlmål...på lige at se.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-05-11 15:28

Desværre

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 100 point
Dato : 22-05-11 15:34

For Filan da også.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-05-11 16:38

Citat
Men kan det virkelig være rigtigt at "standardmålene" er skiftet SÅ MEGET

Ja det var også mit problem ved udskiftning af døre og karme.
Jeg skar ud for oven og nogle steder kom der en ny (hævet) overligger i.

Rødbo lavede vinduer til mig efter mål og det var ikke dyrere.
Nu ser jeg at de også laver dører efter mål.
http://www.rodbo.dk/

Citat
I gamle huse er døråbningerne sjældent tilpasset de nutidige standarder for indvendige døre.
Men der er hjælp at hente i Rødbos fleksible dørprogram.

Smalle, brede, høje eller lave døre. Det meste kan lade sig gøre. Vores standardhøjder er på 188, 198 og 208 cm (udvendigt karmmål), men vi producerer gerne i alle mulige andre højder, og vi laver også gerne meget brede dørplader eller dobbeltdøre, hvor dørpladerne ikke nødvendigvis har samme breddemål.

Foldedøre eller sammenbyggede dørpartier kan også være en løsning, som Rødbo kan varetage udførelsen af.

Dørpladetykkelse på indvendige døre er 32 eller 40 mm, der har hver sin profil og finish.
Karmdybder er de samme for begge dørpladetykkelser.
Rødbo laver standardkarme på 7,5 cm m/ not, 10 cm eller 13 cm i vores standardprogram, men også her er vi fleksible. Og i sortimentet er det også muligt at få almuegerikter der er tilpasset dørene og som også kan bruges som gulvlister

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-06-11 19:32

Nu ved jeg jo ikke, hvor medtagede de gamle døre er, men jeg har netop set et hus, hvor alle de gamle døre var "om-finérede". De var rigtig flotte, og jeg ville aldrig have troet, at det var gamle døre. De var lavet et sted i Esbjerg.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-06-11 20:15

Det ville også være en mulighed, med de steder jeg har søgt har det vist sig at være "hamrende" dyrt

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-06-11 20:25

Prøv at forhøre dig om priserne her:
http://www.esbjergfiner.dk/

Det var det billigste, da jeg undersøgte det. (overraskende billigt). Da vi selv er bosiddende på Sjælland, skal dørene selvfølgelig transporteres lidt langt, men hos Esbjerg Finér henviste de til en lokal vognmand, som jævnligt kører turen mellem København og Esbjerg.

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 02-07-11 14:09

Tak for svaret piaskov.

"Vi" lukker her....

Du kom nok nærmest da løsningen IKKE er fundet...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-07-11 14:25

Citat
Du kom nok nærmest da løsningen IKKE er fundet...

Ja det er da bare smadder ærgeligt for dig refi...synd.
Men sådan er det jo altid ...eller rettere mange gange når man har et ældre hus.
ØV hvor vi kender det selv.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-07-11 15:56

ja, det var nok det mest intelligente svar, der fik points her.....