/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Bankskift
Fra : Jonn87
Vist : 811 gange
155 point
Dato : 11-04-11 21:27

Jeg har en bekendt som er utilfreds med sin nuværende bank da de ikke er særlig forhandlingsvenlige, selvom de er rigtige godt kunder i banken og renterne både på inde,- og udestående er utilfredsstillende.

Her er mit overordnet spørgsmål så, hvilken bank skal de vælge og evt. hvordan jeg finder ud af det?

det er let at gå på Mybanker.dk og slå rentesatser op men alle banker er jo villige til at forhandle så de forskrevet rentesatser vil jeg gerne holde mig lidt kritisk over for så.

andet er om man skal vælge en bank der kun kontaktes over nettet, en af de små banker i forstaderne, eller en af de store?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-04-11 23:21

Banker er forretninger, de skal tjene penge. Hvis man holder dette for øje så er et valgt måske nemt.

Men ellers vil jeg foreslå en af de store banker, det er ikke sandsynligt at de går konkurs.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 12-04-11 08:38

Med mindre du har mange penge i banken, eller overvejer at købe aktier er dine penge ikke i fare, heller ikke i små banker.

Små banker giver ofte bedre renter.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-04-11 08:53

Citat
Jeg har en bekendt som er utilfreds med sin nuværende bank da de ikke er særlig forhandlingsvenlige, selvom de er rigtige godt kunder i banken og renterne både på inde,- og udestående er utilfredsstillende.

"Gavebanker" findes ikke

Så hvad er det du kalder utilfredsstillende renter

Muligt du kan få en ½-1% mere af dit indestående ved at skifte bank, men det vil de så tage sig betalt på anden vis.

Det SAMLEDE billede er mere eller mindre ENS for ALLE banker, med mindre du har gang i virkelig store forretninger. Og der skal ret store summer til at give noget der overhovedet kan mærkes i "tegnebogen"

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-04-11 17:31

Hvad er deres behov? Service, rådgiving, vejledning, eller alene rentesatser på ind/udlån?

I de sidste mange år - fra 1990, har vi benyttet den lokale bank. (Vendsyllsel og nu midtjylland) De ville godt nok ikke give mere end 1% på indlån, så jeg flyttede en pæn sum til FIH bank til 2,2% med seks måneders binding.

Udlånrenten har vi ikke behov for, så den interesserer vi os ikke for - med den er som de øvriges mindre bankers.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 13-04-11 10:54

Jeg er personlig utilfreds med min bank. I den her krisetid har de haft lukket for alle døre uden grund. Det er jo ikke alle folk med boliglån som de skal forvente tab på.

Nu er de pludselig kommet i tanke om at der nok var en god bankforretning at hente alligevel.

Men i min bog er det bare forsent. Jeg har et lille boliglån, 50.000, som snart er slut og så snart det sker kan de kun se mine fodsåler.

Hvis banken ikke kan låne ud når jeg har brug for det, så skal de heller ikke have mine penge på deres konti, når jeg har overskud.

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 13-04-11 20:33

Jeg er i det hele taget i tvivl om hvor jeg skal starte! jeg kan jo ikke bare begynde at ringe rundt og forhandle med alverdens banker, så bliver jeg jo aldrig færdig Jeg må ligesom kunne udelukke nogle og evt. fremhæve nogle andre som jeg kan tage kontakt til?!

hvad ville du/i, i den velstrukturerede søgen gøre (evt. ud fra mine 'needs')? :)

pedroso : Små banker giver ofte bedre renter. >>

Men hvad med internetbankerne såsom SWEDBANK 'ved ikke om der finde andre af den slags', er det måske en idé at skifte til sådan én

refi : Det SAMLEDE billede er mere eller mindre ENS for ALLE banker, med mindre du har gang i virkelig store forretninger. >>

Jeg koncentrere mig specielt om kreditrenten på opsparingskonto ca. 300.000 + renten på friværdislån (til et andelsboliglån, ca. 750.000)

alka : Hvad er deres behov? Service, rådgiving, vejledning, eller alene rentesatser på ind/udlån? >>

Det vigtigste er det ovenfor beskrevet inkl. gode forhandlingsmuligheder hvis man kan sige det :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-04-11 20:42

Citat
Det vigtigste er det ovenfor beskrevet inkl. gode forhandlingsmuligheder

Du kan IKKE få noget entydigt svar....

ALLE banker vil låne penge ud til GODE kunder (Og jo "godere" de er - jo bedre renter)...

Det lyder IKKE umiddelbart som om du har noget at forhandle med, og så bliver renterne derefter UANSET hvilken bank du vælger....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-04-11 20:14

Det er forretning.
Hvis en bank finder på at ville give 3% på en Nem-konto skal de jo hente pengene på udlån.

De udgifter bankerne har på f.eks. PBS og dankortsystemet kan de jo også kun lægge over til kunderne.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-04-11 20:19

Citat
Men ellers vil jeg foreslå en af de store banker, det er ikke sandsynligt at de går konkurs.

Danske Bank var faktisk tæt på i den første bankkrise, de fik så 20 milliarder af staten som de næsten har betalt tilbage, men de måtte altså også bede udlandet om hjælp.

Kommentar
Fra : Rantheboy

Dato : 24-04-11 15:30

hvor bor du ?

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 24-04-11 20:11

kbh

Kommentar
Fra : Rantheboy

Dato : 24-04-11 21:20

okay, for lokale banker er altid flinke, man skal bare passe på, men hvis du har under 600.000kr.. så vil det være det bedste :)