/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
vcd - aflangt billede?
Fra : NielsPT
Vist : 718 gange
55 point
Dato : 16-05-03 15:57

Hejsa..
jeg har en stor mpg fil, som jeg har fået nero til at lave til en VCD, og brændtud. Den afspilles fint i dvd-afspilleren, lyden, farverne og synkroniseringen, men der er bare et problem:

På computeren blev filen vist i en slags bredformat (ligesom biograffilm på tv; 16:9) - men på min dvd-afspiller har den "trukket" billedet ud, så det fylder hele skærmen. Derfor er eks. menneskerne blevet ret dumme at se på, fordi de er så lange i hovederne..

Jeg har en DVD3052M af mærket UNITED!

Det skal lige siges, at mit tv ikke selv kan lave billedet til 16:9 (bredformat) som nogle tv'er kan.

Hvad skal jeg gøre? findes der en løsning?

mvh Niels

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 65 point
Dato : 16-05-03 16:08

Hej Niels!

I DVD-software til PC'er er der normalt indstilling for skærm-format - det samme bør der være til din DVD-afspiller og der kan du muligvis angive ønsket skærmformat således at det ikke er nødvendigt at angive skæmformat på TV.

Så prøv at kigge i din brugervejledning til DVD'en!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 17-05-03 12:07

har jeg prøvet..
Man kan vælge (under forskellige menuer) at billeddet skal vises "wide" altså i bredformat.
Men selv om man slår det til, ændres billedet ikke.. Sikke noget værre ***

;)