/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Støbning af sandkasse
Fra : Kortoververden
Vist : 2029 gange
300 point
Dato : 10-04-11 21:19

Vi har en havedam der harmonerer dårligt med et lille barn, og jeg vil derfor lave den om til sandkasse.

Havedammen er ved at være tømt for vand, planter jord og sten hóg hvad der ellers har ophobet sig i den siden den blev etableret, og tilbage står nogle rester at den oprindelige plastdug som har holdt sammen på det hele.

Denne plastdug vil jeg naturligvis også fjerne, men så er der rå jordvæg, som jeg forestiller mig skal lukkes på en eller anden måde, så det hele ikek skirder sammen, men hvordan gør jeg det?

Væggene er ikke lige på nogen måde, hullet er ikke en ensartet form, og der er i det hele taget mange udfordringer som jeg ser det, men kan siderne pudses op på en eller anden måde? jeg ville i øvrigt gerne undgå cement eller noget andet som man kan slå sig alt for hårdt på.

Forslag???

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-04-11 21:28

hvis du vil anlægge en sandkasse samme sted, hvorfor vil du så fjerne plastikfolien ? Du kan da bare prikke huller i bunden- og fylde med sand eller er der noget jeg har misforstået ?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 10-04-11 21:32

Hej.
Hvis du ønsker at bevare den ikke ensartede form på "hullet" - det kunne være for at bevare en struktur på haven eller andet, så kan du jo sagtens lade din dug blive liggende og ellers fylde hullet med strandsand - så er der omgående en fin sandkasse.
Lidt opmåling og regning kan fortælle dig om rumindholdet på det tomme havebassin, så er det fat i en vognmand og bestille de fornødne kubikmeter strandsand - fylde det i hullet, og straks har du en fin, fin sandkasse hvor væggene ikke mere skrider sammen, da sandet jo holder mindst lige så meget som vandet.
Ellers kan du slå nogle pæle ned i hvert hjørne og afstive alle fire sider med forskallingsbrædder - sand indvendigt og jorden jævnet ind til udvendigt, evt. tilført manglende jord, så har du en fin firkantet sandkasse ..........
tja, mulighederne er mange, men hvis du helst ikke vil støbe, så var dette et par forslag ...
held og lykke med det
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-11 21:34

Da jeg havde sandkasse til mine egne børn og dagplejebørnene, havde jeg den også nedfældet i jorden... så kunne de ikke falde ud når de sad på kanten.

På siderne var der brædder, og fliser i bunden - og så havde jeg altid låg på for natten, så der ikke kom katte og besørgede i den - eller for meget regn... det var en rigtig god sandkasse i mange mange år

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 10-04-11 21:35

som smuller skriver, så husk:
Citat
Du kan da bare prikke huller i bunden-

ellers bliver det meget, meget vådt sand når det har regnet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-11 21:37

Fliser i bunden er altså godt, vandet kan stadig komme væk, uden sandet står og sopper

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-04-11 21:49

Jeg ville også bruge brædder i, på den ene side kan der så lægges et ekstra bredt vandret brædt så enten unger eller andre kan sidde der.

Når det så ikke skal bruges mere er brædderne lette at fjerne, medmindre Du vil lave bålplads i midten til grill.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-04-11 21:52

Dugen er så rådden, at den under alle omstændigheder falder fra hinanden efterhånden som den dukker frem fra moradset.

Det er ikke muligt med brædder langs siderne, da det formen ikke har lige sider.

Jeg har ikke noget imod at støbe, men findes der en metode så man evt. kan støbe det i glasfiber eller lignende, uden at være bundet af at skulle lave støbeform?

Jeg ved intet om støbning, men alt kan vel læres

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-04-11 21:57

>Det er ikke muligt med brædder langs siderne, da det formen ikke har lige sider.

Så lav den da med lodrette brædder, meget kønnere end støbt...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-11 21:59

Hvis du støber i glasfiber, bliver det vel bare en ny udgave af en pool, hvor vandet ikke kan komme væk???

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-04-11 22:10

Så kune man jo lave huller i bunden på det støbte

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-11 22:16

Det kan man godt... men nu blev vores lavet af brædder og fliser, og fungerede perfekt i mange år, og du spurgte om forslag

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-04-11 22:17

Fliser slår man sig for hårdt på når man falder, og brædder vil kræve rigtig meget arbejde som bassinet er formet

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-04-11 22:21

Ikke det bedste billede, men på nuværende tidspunkt er det for mørkt at gå ud ig fotografere i haven

http://peecee.dk/upload/view/300876

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-11 22:25

Citat
Fliser slår man sig for hårdt på når man falder

Så er du for nærrig med sandet der skal da være så man kan grave og bygge (sand er ikke så dyrt)

Tror jeg venter med et billede til det er blevet lyst

Vi kan da også deles i porten--- du støber siderne og jeg lægger fliser i bunden

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-04-11 22:44

Jeg er sikker på der må findes en løsning, hvor man bygger det op efter "pap mache" princippet, bare med et mere holdbart resultat, jeg er bare helt blank på hvor jeg finder ud af mere

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-04-11 03:17

Nåja - OK
Citat
brædder vil kræve rigtig meget arbejde som bassinet er formet

hvis det er efter dovenskabens princip, så skal du bare have fat i noget sand som jeg skrev i aftes, fylde hullet op, og vupti: en fin sandkasse - den falder jo som sagt IKKE sammen når den er fyldt med sand.
Altså, hvis man laver siderne lige med brædder, så er det KUN et spørgsmål om sand indvendigt og jord udvendigt på brædderne indtil det hele har færdig højde som det omkringliggende, det er vel egentlig ikke så totalt meget arbejde ???

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-04-11 08:46

Du spidser da bare brædderne og banker dem i jorden ligesom en spunsvæg, og skruer mindre stykker vandret på foroven, alt efter hvor meget det slynger sig, og så nogle stykker fladt og skåret i smig så de også slýnger sig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-04-11 08:57

Det vil også være en god ide, at have lidt fliser rundt om sandkassen - børn har det med at "bage" kager ved siden af kassen

Det er også nemmere at feje sandet retur

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 11-04-11 09:22

ÆÆhhhhh Hvorfor er det lige at sandkassen skal beholde samme form som bassinet??

Jeg ville da jævne det dybeste ud og lave den nogenlunde firkantet og så ikke ha en så dyb sted på midten men jævn bund.... Så laver du bare en kant af to brædder på kant og så lægger du en fibetex dug inden iden, Den vandgennemtrængelige! Og vupti så har du en dejlig sandkasse!

Og hvis du mener det er for hårdt at ha en flise rundt om den så ka du jo bruge gummi fliser, de er lavet til formålet....

http://peecee.dk/upload/view/300934

Sådan laver rigtige mænd sandkasse

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-04-11 09:27

Citat
Sådan laver rigtige mænd sandkasse

Hvem fjerner lige et stykke hæk samt andre tiltag for at det momstrum kan køre ind med et læs sand

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-04-11 09:29

Ekspress.... det er altså smartere at have sandkassen i niveau, så skvatter børnene ikke over en kant, og så er det nemmere at feje sandet tilbage -

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 11-04-11 09:34

Citat
Sådan laver rigtige mænd sandkasse

Hvem fjerner lige et stykke hæk samt andre tiltag for at det momstrum kan køre ind med et læs sand

Rigtige mænd har så meget plads at man slet ikke behøver den slags for at komme ind....

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 11-04-11 09:37

Citat
Ekspress.... det er altså smartere at have sandkassen i niveau, så skvatter børnene ikke over en kant, og så er det nemmere at feje sandet tilbage -

Ikke enig..... De er ikke skavtte en eneste gang endnu og den er et år gammel ca nu.... Og når den er hævet så blæser der meget mindre blade og ligende ind i sandet!

Som forresten ikke skal være strandsand men støbesand!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-04-11 15:06

hvis foliet er gået i stykker, så kunne du købe en indsats til havebassiner- og så fylde jord rundt om, så det passer- lyder måske lidt bagvendt men se her:

http://www.nrkoi.dk/default.asp?mode=ecommerce&action=cat&id=38

så bores der huller i bunden så vandet kan løbe væk.

jeg synes det ville være flot med en sandkasse i "bassinlook"

http://www.guloggratis.dk/ude/haven/havebassin/annonce/10411546

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-04-11 17:35

Børn skvatter og hyler lidt.......og ?

Vi andre skvatter og bander.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 11-04-11 18:31

Citat
Børn skvatter og hyler lidt.......

Hvis der er nogen der ser de gør det....

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-04-11 22:35

helt enig Ekspress ...... meeeeen det kommer an på hvor hårdhudede, eller forkælede de er - de kære unger ..................
Citat
Som forresten ikke skal være strandsand men støbesand

strandsand er blødt ligesom ved stranden, støbesand er "skarpt" altså vasket grus, det er skabt i grusgraven, det findes ikke naturligt ........... så vælg selv min ven alt efter hvor hårdhudede dine børn er ....
Bennymanden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-04-11 22:54

Dejligt at dine børn ikke er skvattet ud af sandkassen - endnu -

Men jeg vil nu stadig sige, at det er mere forsvarligt at børnene sidder på flisebelægningen rundt om sandkassen, end på et brædt der er hæver over jorden.. eller hvis de skal ud af den uden at snuble -- det afhænger selvfølgelig af børnenes alder hvor sikkert de tumler rundt, og højden på bræddet

Med det blæsevejr vi holder os i DK, er det vist hip som hab om der er et brædt over jordhøjden, bladene skal nok komme ned - men så kan børnene da være med til at samle dem op igen

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 12-04-11 08:25

Citat
helt enig Ekspress ...... meeeeen det kommer an på hvor hårdhudede, eller forkælede de er - de kære unger ..................

Citat
Som forresten ikke skal være strandsand men støbesand

strandsand er blødt ligesom ved stranden, støbesand er "skarpt" altså vasket grus, det er skabt i grusgraven, det findes ikke naturligt ........... så vælg selv min ven alt efter hvor hårdhudede dine børn er ....
Bennymanden

De må sgu være møgforkælede når de får 10 m3 sandkasse

Og støbesand fordi at det er lettere at bygge med en strandsand og så sviner det ikke som uvasket sand, Det gør mor glad

Og så ka man jo altid lige snuppe en børfuld hvis man lige skal mure lidt

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 12-04-11 08:29

Citat
Dejligt at dine børn ikke er skvattet ud af sandkassen - endnu -

Men jeg vil nu stadig sige, at det er mere forsvarligt at børnene sidder på flisebelægningen rundt om sandkassen, end på et brædt der er hæver over jorden.. eller hvis de skal ud af den uden at snuble -- det afhænger selvfølgelig af børnenes alder hvor sikkert de tumler rundt, og højden på bræddet

Med det blæsevejr vi holder os i DK, er det vist hip som hab om der er et brædt over jordhøjden, bladene skal nok komme ned - men så kan børnene da være med til at samle dem op igen

ARH COME ON MAND....... Hvad så når de sidder på gyngen? eller kravler på til rusjebanen?? Eller løber over gruset? Kravler op i træerne?

Og jo de to brædder betyder meget for blade, har faktisk ikke haft blade i den men masser omkring den, så jo det gør en forskel.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-04-11 08:48

Citat
De må sgu være møgforkælede når de får 10 m3 sandkasse

Rent slaraffenland - men jeg er glad for at jeg ikke skal lægge låget på

Citat
ARH COME ON MAND....... Hvad så når de sidder på gyngen? eller kravler på til rusjebanen?? Eller løber over gruset? Kravler op i træerne?

Udover egne børn havde jeg også dagplejebørn, hvor børnene helst skulle være skramme/bulefri ved afhentningen... du drømmer ikke om hvad der forventes af en dagplejer

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 12-04-11 09:00

Citat
Rent slaraffenland - men jeg er glad for at jeg ikke skal lægge låget på

Låg???? Hvad for et låg??

Citat
Udover egne børn havde jeg også dagplejebørn, hvor børnene helst skulle være skramme/bulefri ved afhentningen... du drømmer ikke om hvad der forventes af en dagplejer

Jow det gør jeg så også Vores sandkasse er faktisk godkendt af kommunen til dagpleje også

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 13-04-11 19:59

Ikke meget der tyder på en nem løsning

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-04-11 20:26

Ekspress.... vores kommune så helst at der var låg på sandkasserne, for at undgå kattebesøg... jeg synes nu også selv det var dejligt at sandet var nognelunde tørt.

Kortoververdenen... næææ det er der nok ikke --- fitness center go home - op med ærmerne

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 13-04-11 20:26

Jo da... jævn hullet og lav den firkantet, lav en ramme af planker, fibertex i bunden/sider og sand i.... Det er der da ingen ben i!

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 13-04-11 20:28

Katte???? Dem har vi absolut ikke så længe på matriklen at de når at skide....

Altså den jeg har vist billede af tog under en dag let arbejde at lave...

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-05-11 09:27

Jeg har besluttet mig for at støbe en bund og så finde en løsning på siderne, den første der kan fortælle mig hvor tykt cementbund der skal lægges ovenpå en bund af jord og sand får pointene

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 300 point
Dato : 26-05-11 09:32

Samme tykkelse som fliser har

Godkendelse af svar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-05-11 09:35

Tak for svaret Nordsted1.