/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Undgå krybekælder?
Fra : magpie
Vist : 2583 gange
16 point
Dato : 10-04-11 19:40

Et hus jeg har kigget på har krybekælder. Der er dog ikke adgang til krybekælderen.
Men hvordan kan man så kontrollere, at der ikke er problemer i krybekælderen så? Altså at den har fået korrekt og tilstrækkelig ventilering?

Bøår man helt undgå huse med krybekældre?

Kommentar
Fra : simonanton

Dato : 10-04-11 21:18

Hvorfor undgå krybekældre?

Krybekældre har den fordel at de ventilerer og dermed holder fugtskader i bjælkelag borte.

Minus er at de kan være kolde om vinteren med mindre man efterisolerer

Kommentar
Fra : grow

Dato : 10-04-11 21:20

Jeg har et hus uden krybekælder hvor varme og vand ligger gemt under gulvet. Det ærgrer mig at jeg ikke kan kontrollere rørenes tilstand. Vær glad for at der er krybekælder og jeg tror ikke på at du ikke kan få adgang til den. Skær evt. hul i gulvet et sted og ny ventilation kan nemt laves.
Pres sælger lidt og han kommer nok pludselig i tanke om at der er en lem til krybekælderen. Jeg har set en sådan under forsænket indgangsmåtte.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 11-04-11 21:36

Har selv krybekælder og synes også det ville være underligt, hvis der ikke findes en lem derned til.
Rigitg stor fordel, at man kan skifte rør m.m. nemt og hurtigt. Det hjælper også på forsikringen, når rørene bliver for gamle. Så stiger præmien på husforsikringen nemlig eller også skal du til at købe en tillægsforsikring. Så er det forholdsvis nemt at udskifte. En rigtig god idé er, at isolere gulvet nedefra, hvis det ikke er gjort. Der kan nemlig godt være lidt koldt dernede

http://guiden.rockwool.dk/vaerktoejer/arbejdsvejledninger/efterisolering/krybekaelder---efterisolering

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : magpie

Dato : 11-04-11 21:41

Men hvorfor have en krybekælder og så ikke have lem/adgang til den?

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 11-04-11 22:03

Det lyder underligt, men kan google det til, at det findes

Kommentar
Fra : simonanton

Dato : 12-04-11 08:27

Det er sjældent at der er en lem, til k.kældre. nogle kældre er kun 20 cm og andre 50 cm eller derover.

i gamle huse blev e lavet for at ventilere luften og holde fugten væk fra bjælkelag og trægulv.

i mit hus FRA 1927 kom varme rørene først ind langt senere og blev lagt uden inspektions lem, da dette ikke er en nødvendighed.

nu har der lagt rør i 40 år trægulv i over 80 år uden at en lem var nødvendig. dog har jeg været nede og kigge for at se tilstanden.

Hvis det bekymrer dig så lav en lem.

Kommentar
Fra : magpie

Dato : 12-04-11 18:47

Men hvordan kan man så være sikker på, at der ikke er noget i vejen med træet (f.eks. råd og/eller svamp) i krybekælderen?

Kommentar
Fra : grow

Dato : 12-04-11 18:52

Det kan du ikke undersøge uden at kommer der ned. Er der ikke en tilstandsrapport på huset, hvor krybekælderen er noteret?

Accepteret svar
Fra : simonanton

Modtaget 16 point
Dato : 12-04-11 19:38

jamen hvis der var svamp havde det nok ædt dit gulv op samt bjælkelaget. Skulle det være ekstremt med fugt ville du kunne føle samt lugte det.

Men hvis det gør dig så bekymret, så fjern et gulvbræt et sted og tjek det

Godkendelse af svar
Fra : magpie

Dato : 21-04-11 19:55

Tak for svaret simonanton.