/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Modtagelse af radio på parabol, kan man?
Fra : alfa
Vist : 899 gange
150 point
Dato : 10-04-11 17:32

Tv/radio signaler med parabol eller stueantenne
Hej.

Jeg er løbet ind i et problem i et hus hvor der er ved at blive renoveret og der skal trækkes nye antennekabler, hvor jeg har en stueantenne på loftet og en parabol ude på gavlen.

Mit spørgsmål går på om det er nødvendigt at trække kabler både fra stueantennen og parabolen, og så sætte 2 antennestik op hvert sted, så der er muligheder for begge signaler ved hver placering, eller burde man kunne nøjes med kun at trække kabler fra parabolen til stikkene, og så være sikker på at man både kan høre radio og se de 5 gratis kanaler fra parabolen, ligesom ved stueantennen?

Det er et krav at der kan høres radio og se de 5 gratis kanaler ved hvert stik, er lidt i tvivl om hvad der ellers er af tv-pakker, men der skal selvfølgelig være mulighed for at se dem ved hvert stik i fremtiden, så der er ingen tvivl om at der skal være signal fra parabolen ved hvert stik, det er mere om jeg behøver stueantennen mere?

Hvis man kan høre de samme radiokanaler og modtage de 5 kanaler (DR1, DR2, TV2, DR Update samt DR Døvetolkning) på parabolen som ved stueantennen, så kan man vel helt sløjfe stueantennen???

På forhånd tak :)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-04-11 17:54

Du kan sagtens høre radio via din TV parabol, men det er helt unødvendigt, en halv meter ledening er nok, hvis ikke forbind ledningen til eksempelvis en radiator eller en billlg di pol antennne...

Kommentar
Fra : xou

Dato : 10-04-11 18:20

hej !
jeg har canel digital via parabol og der er en del radio programmer bl.a dr 1 2 3 4 og mange andre,så det kan du godt i go kvalitet hvsis det er det der er problemmet der hvor du bor.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-04-11 18:42

Og vi har parabol til ca. 1000 tv-kanaler og 500 radiokanaler - mest tyske via Astra

ALT gratis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-04-11 18:49

og hvis du vil nøjes med lidt mindre og bor i udkandt danmark

http://www.d-g-k.dk/grundbog3-5.htm

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 10-04-11 19:22

Så det lyder til jeg godt kan se de 5 digitale kanaler (DR1, DR2, TV2, DR Update samt DR Døvetolkning) på parabolen uden problem... for så gider jeg da ikke bøvle med stueantennen mere... :)

Men ville helst være sikker på at jeg har signal nok til radioen, så radioen skulle helst køre over antennestikket (fra parabolen af), for da vi befinder os på landet, så tør jeg ikke satse på at signalet er godt nok uden nogen tilslutning til antennestik.
Men har jeg så alle de samme radiokanaler fra parabolen som ved stueantennen??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-04-11 19:34

Citat
Så det lyder til jeg godt kan se de 5 digitale kanaler (DR1, DR2, TV2, DR Update samt DR Døvetolkning) på parabolen uden problem

DET er der vist ingen der har påstået

Du kan IKKE modtage de danske kanaler på parabol UDEN et abo hos en af udbyderne....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-04-11 19:36

Og der er vist KUN CanalDigital der bruger sat.

Accepteret svar
Fra : ziggy99

Modtaget 75 point
Dato : 10-04-11 21:06

Altså, du kører almindeligt antenne fra dit masterTV (hvor satelitten går ind) via en splitbox til øvrige tv. Den kanal enten tv eller radio er ens på alle fjernsyn når du har indstillet dig på satelitkanal, og de fungerer uafhængigt af hinanden når du kører på "jordnet" Du kan medbringe kontrollen med:

http://www.smarthome.com/8210/X10-PM5900-PEX01-Powermid-Transmitter-and-Receiver-Set/p.aspx

og ellers styre det enkelte tv´s gratis kanaler med den medfølgende fjernkontrol.

Med alle pakker...i hvertfald viasat følger 1000vis af gratis radiokanaler

Godkendelse af svar
Fra : alfa

Dato : 02-05-11 20:30

Tak for svaret ziggy99.

Undskyld den lange svartid, men jeg har løst det sådan at jeg trækker et kabel til hvert stik fra UHF-antennen, og lavet mulighed for at køre parabol med i fremtiden, så nu kan man i det mindste se alle gratis kanalerne alle steder i huset.