/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvilken ukrudt er dette?
Fra : thomas100101
Vist : 1887 gange
40 point
Dato : 09-04-11 20:35

Hej med jer kloge hoveder.

Jeg har en sejlivet ukrudt i haven som ikke er til at få bugt med.

Jeg er ikke klar over hvilken det er og hvordan jeg helt basalt bekæmper det bedst muligt.

Håber der er nogle med grønne fingre der kan hjælpe? :)

Se billeder af ukrudt.
Tæt på: http://Zeroup.dk/get/ukrudt-146.jpg
Langt fra: http://zeroup.dk/get/ukrudt-229.jpg

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 09-04-11 21:18

Jeg kan ikke se dine billeder/filer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-04-11 21:20

Vi er helt klart ovre i græs afdelingen, måske kan du selv identificere ukrudtet med græsnøglen, selv om du er tæt på så er det ikke helt nemt at skille blade fra stængel for se på bladskeder med mere:
http://www.bayercropscience.dk/index.php?id=1464

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 09-04-11 21:20

Hmm Græs???? Amerikansk rajgræs??

Prøv med glyptosta Eller en plæneklipper.....

Kommentar
Fra : thomas100101

Dato : 09-04-11 21:21
Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-04-11 21:30

http://www.haveabc.dk/frontpage.aspx?id=14&type=20&page=4
Dette er en udmærket side, men syntes ikke jeg kan finde din, men tror det er en type senegræs.

Kommentar
Fra : thomas100101

Dato : 09-04-11 21:41

Tak for jeres gode bud og svar, men hvordan bekæmper jeg den bedst muligt?

Virker Round Up 100% eller? jeg vil helst ikke bruge det, men er der ikke andet at gøre, så må jeg benytte mig af det. Nogen der har et andet bud på hvad jeg kan bruge til bekæmpelse?

Tak for jeres svar

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-04-11 21:49

RoundUp virker 100% på det som rammes af opløsningen, det er et bladmiddel som optages gennem bladene og går med saften rundt i planten, hele planten dør hvis der kommer nye planter så er det fra frø i jorden, det er kun det som rammer bladene der virker RoundUp virker ikke gennem rødder.
Alternativ kan du holde jorden "sort" med en fræser eller lignende, jorden skal være sort så længe som mulig for at bekæmpe ukrudt - helst hele sommeren

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-04-11 21:50

Det ligner ikke kvikgræs men det er svært at afgøre helt præcis, jeg gætter på en art rapgræs måske svingel

Kommentar
Fra : akle

Dato : 09-04-11 21:51

Det er den græssort man normalt kalder for SENEGRÆS. Forekommer specielt i haver hvor der førhen har været marker eller landbrugsjord. En irriterende plante som næsten er håbløs at komme af med. Der er to muligheder: Fjern det øverste jordlag, minimum 30 cm og efterfyld med ren jordmuld .
Eller
Grav hele stykket op og fjern alle rødder manuelt. Dvs. ALLE - for den mindste rodtrævl starter hele problemet op igen.

Købegift er ikke effektivt nok!

God arbejdslyst!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-04-11 21:53

Svingel og andre græsser med meget stive og voksbelagte blade skal have dobbelt dosis RoundUp og skal helst sprøjtes tidlig morgen da er åndeporerne åbne, pas på at der ikke er for megen dug så midlet løber af bladene

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-11 22:08

Jeg er enige med de øvrige kandutter--- det ligner en græsart.... men jeg synes nu også det kan ligne noget der kan komme efter man har fodret fugle i haven hele vinteren???

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-04-11 22:11

Hvis du ikke har travlt, er en nem og miljøvenlig måde at dække jorden et år med sort plastik, det overlever ingen plante. Problemet er, det kan frøene godt, men dem kan du heller ikke sprøjte væk, efter det hele er visnet ned, kan frøene stadig spire, når de får lys, og det får de når du roder i jorden.

Du kan sprede flis el. lign over plastikken, hvis det er for grimt.

Det vigtige er selvf. at bestemme ukrudtet, du kunne evt kigge her.

http://pvo.planteinfo.dk/cp/applications/traitkey.aspx?id=djf&keyid=4

Round-up er ikke, som man troede engang, miljøvenligt, det nedbrydes i jorden til glyphosat, som man finder i et stigende antal vandboringer

http://www.mst.dk/Virksomhed_og_myndighed/Bekaempelsesmidler/Nyheder+bekaempelsesmidler/glyphosat_i_flere_.htm

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-04-11 23:29
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-11 23:32

Eiii Klaudi, det vil jeg nu ikke give dig ret i... "din" ukrudt er en tue, som er lige til at hive op

Kun en tåbe frygter ikke haven

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-04-11 23:34
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-04-11 23:35

Om du vil gi' mig ret eller ej, det ligner poa annua

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-11 23:38

Det er bare noget du skriver, for at komme i kontakt med mig

Måske jeg skulle plante den i min græsplæne, den kunne godt bruge noget grønt her efter vinteren

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-04-11 23:46

Det meste, jeg kan se, er sneskimmel. Hvis du har kvikgræs, hjælper det med ordinær græsklipning. Når kvik bliver holdt ned, tager almindeligt græs over.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-04-11 23:49

Nu har jeg lige sendt billede link til min formand, hun er expert på græsser

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-04-11 01:18

Normalt kan kvikgræs (senegræs) ikke holde til at blive slået ret mange gange, fordi den vokser anderledes end almindelig plænegræs (vækstpunktet på senegræs sidder i græsspidsen, og når man slår det af, må planten starte forfra med et nyt skud fra rodstængelen, dette kræver masser af energi og efter nogle afkapning af vækstpunkterne dør senestænglen, og dermed planten) , derfor kan det ikke være kvikgræs i græsplæner.

Hvis det er en græsplæne, der ikke er blevet slået i flere år, kan det være kvikgræs, og så skal den jo bare slås ofte.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 10-04-11 07:20

Som jeg skrev i første indlæg.....

Men hvad vil du lige med det jordstykke?? Skal det blive ved med at være græsplæne? for så bruger du plæneklipperen...
Skal det være bed så bruger du glyptosaten ( aktiv stof i roundup og hvad de ellers kaldes)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-04-11 08:42

Formanden siger Poa annua

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-04-11 09:15

Jeg har haft noget lignende i en enkelt plet i græsplænen, det var under, hvor der tidligere havde været et fuglefoderbrædt, det var faktisk lidt blødti strået, jeg prøvede at sprøjte det med plænerens, da det havde bredere strå end det almindelige græs, men det kunne ikke tage det. Det endte med at jeg løsnede det og rev det op,og såede nyt plænegræsfrø i stedet, og siden har jeg været fri for det.
Kunne det lyde som det var det samme? For så tror jeg det skal fjernes fra stedet, da jeg også havde, en oplevelse af at det bredte sig ret hurtigt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-11 09:19

Stilkene.... rart at se, at jeg ikke er den eneste der synes det kan ligne noget fra et foderbrædt...

Nu må vi se hvad Thomas svarer

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-04-11 09:31

Citat
det var under, hvor der tidligere havde været et fuglefoderbrædt,

Det komme vel for fa'en ikke jævnt over hele græsplænen!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-11 09:34

Ups... jeg havde kun set de første billeder

Kommentar
Fra : thomas100101

Dato : 10-04-11 09:42

Hej med jer alle,

Tusinde tak for alle jeres bud på hvad det er for noget :)

Græsplanen er forholdsvis ny, 2 år gammel og den er blevet slået ca. 1 gang pr. uge hele sommeren. Ukrudtet har kun bredt sig siden den første plante. Havde også hørt at du skal bare klippe græsset ofte og sæt den på lavest mulige klippehøjde, men lige lidt har det hjulpet.

Den skal fortsætte med at være en græsplæne fremover, derfor ville være "træls" at skulle pakke plænen ind i plastik, det ville ikke være populært hos konen :)

Sidste år forsøgte jeg mig med plænerens - de bleve lidt afsvedet, men voksede ufortrødent videre. Så det er noget sejlivet skidt :)

Poa annua, ja det kunne sagtens ligne det, men der er ingen planter, stingler der vokser ud af ukrudtet.

Er det virkeligt kun Round up metoden der virker forholdvis hurtigt?

Igen tak for alle de gode bud... Go søndag til alle.

Kommentar
Fra : thomas100101

Dato : 10-04-11 09:47

Glemte lige denne kommentar: Det er ikke fra et fuglebræt, da jeg ikke har haft et træ eller lign at hænge det op i... Så det kommer ikke derfra.

Desuden undrer det mig at alle mine naboer ikke har ukrudtet på deres grund. Alle har nysået græsplæner, men uden den "dejlige" plante :)

Kommentar
Fra : thomas100101

Dato : 10-04-11 09:50

Og en sidste :=)

Ukrudtet er ikke bare sådan at hive op, det virker som om at roden er filtret ind i hinanden, den er næsten ikke til at hive op...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-04-11 09:56

Som ekspress 105 spørger om:

Er det en græsplæne? Og skal det forblive at være græsplæne så brug plæneklipperen.

Skal stykket bruges til andet en græsplæne, kan man fræse, for at få bugt med skidtet.

Kommentar
Fra : thomas100101

Dato : 10-04-11 09:59

Ja, det er en græsplæne og det skal den fortsætte med at være.. plæneklipperne har været i brug, men det hjælper ikke.. desværre..

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-04-11 10:23

Citat
Ukrudtet er ikke bare sådan at hive op, det virker som om at roden er filtret ind i hinanden, den er næsten ikke til at hive op...

Altså tyder det på poa annua

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-11 10:23

Hvor har du fået jorden fra... det kan vel ikke være det samme jord dine naboer har?? Hvad har der været før??? Korn???

Noget andet er, at sydpå (F.eks Spanien) har de ikke samme slags græs som i DK, - ikke der hvor jeg har været - , det kunne også godt ligne sådan noget groft frøløst græs

Kommentar
Fra : thomas100101

Dato : 10-04-11 10:29

Det har været en mark tidligere som blev udstykket til grunde.

Har haft en til at jævne jorden og så græsset for mig. Måske han har slæbt noget med sig?

Kommentar
Fra : thomas100101

Dato : 10-04-11 10:34

og jo, det er den samme jord mine naboer har

Tak for din respons.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-11 10:40

Gad vide hvor han har fået sit græsfrø fra??

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-04-11 10:47

Har ukrudtet, disse hvide rødder http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/ukrudt/315.html

Ligner dette? http://www.nntpnews.info/threads/15707341-Gr%C3%A6sfr%C3%B8-langsomt-eller-hurtig-voksende
Senegræs breder sig mest generende under jorden. Mine generende græsser breder sig med udløbere over jorden og "møvrer" sig ind i det omkringliggende græs. Måske hundegræs el.
lign.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-04-11 10:52

Enårig Rapgræs (Poa annua) er en tuedannende, urteagtig plante.
Stænglerne er korte og opstigende.
Bladene er bølgede på tværs med en tydelig fure langs midten og en bådformet spids.
Over- og undersider er ensartet lysegrønne.
De blomsterbærende skud er forsynet med nogle få, korte blade, og slutter med en top af fladtrykte småaks.
Under blomstringen ses støvdragerne hænge ud af aksene.
Planten kan blomstre og modne frø i alle frostfrie perioder af året.

Ikke-synlige træk
Rodnettet er kraftigt med et tæt filt af trævlerødder.
Nedliggende skud kan slå rod og kommer til at fungere som udløbere.
Planten er afhængig af rigeligt kvælstof (signalplante).
Dette og evnen til at danne modent frø hele året har gjort arten til et velkendt og besværligt ukrudt.

Størrelse
0,20 x 0,20 (20 x 20 cm/år).

Hjemsted
Arten er vildtvoksende eller naturaliseret over det meste af kloden.
Her i landet træffes den som pionerplante på udyrkede arealer eller som ukrudt i marker og haver, hvor den optræder sammen med bl.a. Almindelig Brandbæger, Almindelig Fuglegræs, Almindelig Hyrdetaske, Glat Vejbred, Liden Nælde, Sort Natskygge og Vej-Pileurt.
http://da.wikipedia.org/wiki/En%C3%A5rig_Rapgr%C3%A6s

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-04-11 11:02

En ide kunne være at efterså med en god græsblanding, og så give det noget gødning, og håbe at græsblandingen tager overmagten.

Kommentar
Fra : thomas100101

Dato : 10-04-11 11:02

Citat
Har ukrudtet, disse hvide rødder http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/ukrudt/315.html

Det ser ikke helt sådan ud.. det er mere græsagtigt.

Græsfrøene er Trim Plænegræs Villa-Turf, så der burde ikke være ukrudt i.

Er der nogen plænerens der evt. kan tag sig af den ukrudt? jeg har brugt turfline plænerens i standard opmåling. Uden det det store resultat, det blev kun lidt svedet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-04-11 11:17

Det er ikke kvik, det har tyndere blade, men en slags ukruds græs.

Enten køb en gasbrænder eller en el kultivator og giv det en omgang,
så kommer du spagnum på, sår nyt græs, vander og gøder og klipper og græsset vinder...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-04-11 11:33

Hvor ofte tilfører du gødning? Gøder du flere gange hen over sæsonen?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-04-11 11:44

Jeg tror simpelthen som Svengiversen, at du skal give plænen en forårskur

Græs er grådigt, derfor skal jordens indhold af de vigtigste plantenæringsstoffer være i orden, d.v.s., at kali- og fosforsyretal helst skal ligge på ca. 12, og det ideelle reaktionstal, som er udtryk for jordens indhold af tilgængelig kalk, bør være mellem 6,5 og 7,0
Passes plænen med gødning og klipning, stimuleres græsset på bekostning af ukrudtet

http://www.roeds-planteskole.dk/?DocumentID=752&SubID=760

http://www.hunsballe.dk/plaenegraes/pleje-af-graesplaenen/goedskning/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-04-11 12:34

Hiv en af planterne op og ryst al jorden ud gra rødderne og tag et billede som vi må se, måske er det enårig rapgræs hvis det er så kan det kan ikke bekæmpes i en græsplæne uden at luge det væk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-04-11 12:45

Hvis det er enårig rapgræs (det er ikke helt fastslået endnu) så bliver du nødt til at lægge plænen om, sørg for at jorden bliver løsnet i dybden før du såer nye græsfrø i juli eller august som er det bedste tidspunk at lægge plæne an på hvis man vil undgå at den enårige rapgræs spirer alt for villig igen, den spirer bedst om foråret og til næste forår vil din plæne være veletapleret og selv holde den enåerige rapgræs nede

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 10-04-11 13:40

Altså en græsart ka ikke kemisk bekæmpes i græs, det er alt eller intet så! Men at det ser ud som det gør nu efter vinteren er jo klart med sneskimel og så vidre men hvis du slår græsset som normal, ser plænen vel ganske almindelig ud, ik?? Ka ikke lige se det store problem med en græs i en græsplæne?? Det er jo ikke en GREEN med huller i.... Så prøv lige at slå den nogle gange og lade den blive grøn over det hele, så tror jeg nu ikke det gør noget der er en "fremmede" græssort .....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-04-11 22:55

Det eneste du absolut IKKE skal gøre med det stykke jord, det er at bruge en fræser.

Græsset spirer fra jordstængler og hvert sted en rodstængel hakkes over, kommer der en ny plante, så en fræser kan hurtigt lave en rodtråd på ½ meter til ca 25 nye græsplanter, for der er ca 2 cm mellem hvert roddannerbasis på rodstænglen.

Du kan heller ikke sprøjte det væk, for det er græs og bekæmpelse af det, taget alt grønt på stykket..også plænegræsset..

I øvrigt er græsarten af slagsen Elytrigia repens, også kaldet almindelig kvik...eller mere kendt, senegræs.

Hvis du vil have det væk dur kun en ting, og det er at håndgrave hele stykket og ryste jordstænglerne fri og brænde dem af eller få dem kørt langt væk.
Det ødelægger så bare græsplænen, men det er den jo sådan set i forvejen.

Det er ikke enårig rapgræs, for det er den der ses som små friske grønne ukrudtstuer med fine små stængler i

http://da.wikipedia.org/wiki/Fil:Poa-annua-total.JPG