/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Brune bønner ?
Fra : Højris
Vist : 3341 gange
200 point
Dato : 08-04-11 16:13

Hej !
Jeg er måske kommet til at lave en fejlinvestering, nemlig i en dåse brune bønner.
Ved nogle af jer hvordan de tilberedes og indtages.
Under en googling kommer der noget videnskabligt, og under en ret med samme er der en fejl 404.
Spørgsmålet er hvordan anvendes en dåse brune bønner, eller
Skal der evt. noget i en ret for at skjule den grimme smag af bb. ?
Højris

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-04-11 16:23

Hej med dig.-
Ja de er jo kogt så det slipper du for.
Men hvis du googler opskrift med brune bønner vælter det frem.
http://www.google.com/search?q=opskrift+med+brune+b%C3%B8nner&rls=com.microsoft:da:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7GPEA_da

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-04-11 16:40

Chili con carne med hakket oksekød og godt med chili for at skjule den grimme BB-smag, en god øl til, så skal det nok glide ned.

For nogle år siden var jeg til en fest, hvor et hold havde lavet en masse pandekager, desværre forvekslet salt og sukker, det blev nærmest festens højdepunkt, da vi lavede en pandekagekastningskonkurrence. Det kunne du måske lade dig inspirere af

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-04-11 18:16

Hvis bønnerne er i lage kan du udvaske dem. Lav så en sovs og bønnerne i. Dertil kunne du servere frikadeller, glimrende ret.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-04-11 18:33

Bvadr....

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-04-11 18:55

Bønner smager godt i sig selv!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-04-11 19:01

Citat
Bønner smager godt i sig selv

Ja, de grønne stængler fra haven..........ikke melklumperne.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-04-11 19:09

Men i en god sovs er de uovertrufne.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 08-04-11 19:13

Brune bønner er skadeligt for ozonlaget!

MV2

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 08-04-11 19:42

Brune Bønner så røven stønner

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-04-11 21:05

Ja, der skal noget til for at skjule den grimme smag

cowboy chili, af hakket kød og masser af grøntsager, samt bønner fra dåse. To dåser bønner, en dåse flåed tomat, en dåse majs, en dåse tomatkoncentrat. Dåsemad. Plus hakket kød, løg, rød peber og bladselleri. Lidt chiliketchup….så er vi der.

Det er ikke specielt stærkt (ungerne skal kunne spise det), vi får ris og salat til, og i morgen også tacoskaller og guacomole. Jeg har nemlig lavet til to dage, men lidt afveksling skal der være. Der er bønner i, det hører til. Ungerne kan ikke lide dem, og det er bare ærgerligt. Det hører til, og det kan pilles fra hvis man gider.

http://millesmad.wordpress.com/2009/04/01/dasemad/

N.b jeg plejer at blende dem til kattene!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-04-11 21:08
Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-04-11 21:11

Retten Chili Con Carne smager fantastisk godt. Køb en pose færdig krydderi til denne ret og tilset hakket oksekød samt en dåse brune bønner + lidt vand. Snurrer let i 5 minutter.
Bønnerne smager forøvrigt pragtfuldt !!!
Velbekomme!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-04-11 21:16

Glemte helt, at du også kan tage manddomsprøven fra en af mine ungers rustur, "drikke" det koldt direkte fra dåsen, det er ingen anbefaling, ungen kløjs i det, men så er det da overstået!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-04-11 23:08
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-11 00:18

Når du har så meget imod dem, så er det underordnet hvordan du camouflerer dem... det er vel også konsistensen du ikke kan li??

Smid skidtet ud, de koster jo heldigvis ikke en bondegård

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 09-04-11 03:32

Steg dem i olie med hvidløg og chili. Tilsæt vand til du har en cremet konsistens. Og så har du en glimrende dip til nachos (måske helst ved siden af salsa og guacamole - ikke i stedet for)

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 09-04-11 03:32

^^ Ja, for fanden: husk at blende

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 09-04-11 10:13

Ja opskrifter er der jo åbenbart mange af, men jeg kan ikke lige overskue det.
Men hvis jeg nu laver spagetti med kødsovs og så kommer dåsen i gør jeg vel ikke noget helt galt, eller hyr.
Citat
Smid skidtet ud, de koster jo heldigvis ikke en bondegård

Nej det gør de så ikke, jeg købte dem med prædikatet "stærkt nedsat" 5 kr.
Nej Nordsted jeg prøver at udhvide mit menu kort.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-11 10:24

Citat
Men hvis jeg nu laver spagetti med kødsovs og så kommer dåsen i gør jeg vel ikke noget helt galt

Nej, det gør du ikke - så bare gå igang

Jeg er også stor modstander af at smide mad ud - går det faktisk aldrig -

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 09-04-11 10:33

Hov, jeg glemte at skrive, at bønnerne skal i til sidst, så de ikke koger ud

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-04-11 11:46

Drop spaghettien, lav kødsovsen med godt med chili, hæld bønnerne i =chili con caren a la højris.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-04-11 14:26

Må altså lige indskyde, at udover kød"sovs", med tomat, chili, løg og hvidløg, er det et must med masser af rød og grøn peberfrugt i - inden bønnerne kommer i.

Til servering - brød - vi bruger tacopandekager eller brød fra den etniske købmand og selvfølgelig cremefraiche.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-04-11 18:19

>smuller54, der er normalt tomat i spaghettikødsovs, og jeg ville ikke skræmme med for mange andre ingredienser, udover chili, som ALTID skal i con carne!

Højris må for længst have fået for mere end 5 kroners underholdning ud af sin tilbudsbønnedåse

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 09-04-11 18:25

Lav du bare en dig god brun sovs, evnt. med lidt løg i. Steg en god hakkedreng til. Kom bønnene i sovsen. Mere enkelt kan det ikke være og det smager herligt. Husk at skylle evnt. lage væk, hvis bønnerne ligger i lage.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-04-11 19:20

Det bedste du kan gøre er at købe en lille gris, fodre den op med bønner, - slagte den, og spise den med stor velbehag.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-04-11 19:44

Der var her tale om 5400 stk dåser med bønner, og ikke en enkelt dåse. Hvordan udnytter man en palle bønner?
En lastbil fra Croasien skal afhente et parti juletræer hos os, og undervejs havde chaufføren tiltusket sig en palle bønner. Problemet var nu, at juletræerne ville fylde lastbiltraileren helt op, og chaufføren nægtede at læsse bønnerne af. Efter en halv times tov trækkeri med speditionsfirmaet, måtte han efterlade sine bønner til fordel for juletræerne. (Ingen hørte mandens bønne )

Efter et halvt års opbevaring af bønnerne, måtte vi bare af med dem, og da vi ikke selv ville spise dem, måtte vi finde alternative måder

- og det er ganske sandt, at en klækkelig portion er anvendt til opfodring hængebugsvin. (ganske velsmagende)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-04-11 19:45

Mas dem, skær massen ud i strimler og så i frituren......ungerne er vilde med frites.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 09-04-11 21:04

Ja, der er meget protein i bønner, og ganske sundt. Så disse hængebugsvin har nok udsendt en stor mængde tarmluft. Godt det ikke var mig der skulle fodre dem.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 09-04-11 21:08

Inden vi går amok i denne tråd ville jeg minde om at Højris kun havde købt en enkelt dåse bønner.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 09-04-11 21:10

Mexicanerne koger brunebønner og moser dem, og bruger dem i deres tortillas.

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 09-04-11 23:37

Tak for svaret Nordsted1.

Jeg kan jo ikke nænne at lukke denne tråd, bb er åbenbart et hit på disse kanter.
Nogen har vist næse for dem.
Citat
Hov, jeg glemte at skrive, at bønnerne skal i til sidst, så de ikke koger ud

Det var da et hints der ville noget, ja ellers havde du fået ret.Nu var det så mig der blev udkogt. Det viste sig at jeg havde et glas af Uncle Bens Chilli con carne "medium" stående, hvilken jeg straks forgreb mig på "10 kr.".
Citat
Inden vi går amok i denne tråd ville jeg minde om at Højris kun havde købt en enkelt dåse bønner.

Ja tak spids, godt for det. Det var jo ikke en gastronomisk oplevelse af de helt vilde højder, efterfølgende læser jeg på ide ketten at der er røde bønner samt pintobønner i men i overtal var der bb, (ret meled efter min smag).
Citat
Det bedste du kan gøre er at købe en lille gris

Ja det er under overvejelse, jeg har en forhandling i gang ang. en togvogn til baghaven. Der kan der godt gå en lille gris. Men ikke til at æde bb.
Citat
Højris må for længst have fået for mere end 5 kroners underholdning ud af sin tilbudsbønnedåse

Ja ja bevare os, der var jo osse det glas fra Uncle Bens !!

Højris