/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Halv gældssanering
Fra : allanni
Vist : 1152 gange
300 point
Dato : 08-04-11 13:37

Fra et tidligere forhold har vi sammen 3 store gældsposter, hvor vi hver især har betalt halvdelen. Jeg betalte lån 1, hun lån 2 (de var lige store) og sammen delte vi betalingen til lån nr. 3.
Nu har min tidligere kæreste søgt gældssanering, altså betaler hun INTET mere indtil der sker noget om 2-3 måneder.
Jeg betaler stadig lån 1, men har ikke videre lyst til at betale alt på lån 2 for hvordan kan jeg så få halvdelen fra hende.
Lån 3, som hun betalte, har jeg nu fået en inkasso, hvor det kræves at jeg betaler hele beløbet eller indgår en afbetalingsaftale. Det kommer sikkert også snart på lån 2.
Hvis jeg underskriver og laver en afdragsordning, hæfter jeg jo for HELE beløbet - men "teoretisk" er vi jo to om det, og min eks. skal betale halvdelen.
Hvordan klarer jeg lige situationen. Jeg er ved at blive ret nervøs for at havne i RKI m.m. Jeg løber ikke fra min halvdel....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-11 14:00

Prøv i første omgang at tage kontakt til dem du/i skylder pengene, og fortæl dem om problemet

Måske de enten kan stille det lidt i bero, eller har en anden løsning - du er jo til at tale med, og de kan jo også se, at du hidtil har betalt til tiden, hvilket betyder rigtig meget i denne sammenhæng

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 08-04-11 14:01

Hvis det er lån i begge har skrevet under på (og det lyder det til), så hænger du på hele lånet, når hun ikke betaler. Hvis hun ingen penge har, får du ikke noget ud af at sende hende i fogedretten eller foretage et civilt søgsmål.
Kort og god du skal se glad ud og betale, længere er den historie ikke.

hawaii7

Kommentar
Fra : allanni

Dato : 08-04-11 15:52

Hvis jeg hænger på hele gælden har jeg ikke en chance for at betale.
Det har jeg slet ikke råd til.......
Og får jeg sat ydelsen længere ned, hjælper dette ikke noget, da jeg ikke har så forfærdelig lang tid tilbage på arbejdsmarkedet.
Når jeg går på pension mister jeg jo meget i indkomst, og så hjælper det jo ikke noget at jeg måske kan klare gælden indtil ved at få nedsat ydelserne.

Det er da totalt uretfærdigt at vi sammen stifter en gæld og man så bare kan slippe for at betale ved at sige man ikke har råd - og så hænger den anden på det hele.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-11 15:56

Kan du mon få gældssanering når du går på pension???

Kommentar
Fra : allanni

Dato : 08-04-11 16:50

Aner det ikke......

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-04-11 16:52

Det er et kendt problem at begge underskriver et lån og 10 år efter flytter de fra hinanden.

Hvis lånet ikke er tilbagebetalt så hæfter begge for restgælden. Og det gør de til lånet er betalt ud eller det er ændret af en af parterne.

Så når din eks ikke vil betale så skal du. Sådan er det.

Men måske kan du gøre som foreslået, ring og få aftaler eller undersøg mulighederne for gældssanering.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 08-04-11 18:08

gældssanering er kompliceret,.. der er ikke to sager der er ens,
det kan trække ud i lang tid,
hvordan du skal forholde dig kan kun en dygtig advokat fortælle,
de råd du får her,.. kan lige så godt blive villedende som vejledende,

du,. / ALLE, kan få gratis retshjælp overalt i landet,.. så ved du præcis hvad der er bedst for dig,
alt andet er kun 'gætterier'
læs mere om gratis retshjælp :
http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2006/1012102725.htm

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 08-04-11 18:09

PS.... muligvis kan du selv få gældssanering,..

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-04-11 18:12

Jeg vil foreslå du søger om gældssanering. Du kan få det hvis beløbet er tilstrækkelig stort - måske 4-500.000. Hvis du ikke kan betale beløbet i løbet af 5 år. Din situation skal være uforskyldt. Jeg kender jo ikke beløbet, men meget tyder på på grund af det du fortæller, at du måske kan bevilges det. Der findes advokater, der giver gode råd gratis.

Kommentar
Fra : allanni

Dato : 08-04-11 18:14

Tak for de gode råd.
Måske kan jeg få gældssanering, men jeg er altså ikke typen der render fra aftaler......
Men på den anden side kan jeg ikke forstå at jeg skal hænge på alt når vi er to der har skrevet under.

Vil en gældssanering til min eks slutte med at hun bare lægger gælden over til mig, læner sig tilbage og griner og så lever livet fremover - og væk er al gæld. Den har jeg.....
En gældssanering må da på en eller anden måde resultere i at man skal betale noget - men det lader det jo ikke til

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-04-11 18:21

Hvis betingelserne er i orden og dommeren er dertil vil man kunne modtage gældssanring. Jeg kender en der har fået gældssanering gældssanering betyder man ikke skylder noget hverken til nogen eller samfundet, det er jo dejligt.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 08-04-11 18:35

Citat
En gældssanering må da på en eller anden måde resultere i at man skal betale noget - men det lader det jo ikke ti

en gældssanering,.. betyder at gælden bliver nedsat til et beløb som vedkommende kan 'overskue'
eller betale over en periode få ca. 5 år,.. (en slags forlig mellem alle parter)
og samtidig i den periode,.. 'nøjes' med at leve for noget der svarer til kontanthjælp,..

sådan ca.-- men det er meget individuelt,.. derfor tal med en advokat, ingen andre kan fortælle dig hvordan det vil gå dig og din X,..

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 08-04-11 18:40

Citat
Jeg vil foreslå du søger om gældssanering. Du kan få det hvis beløbet er tilstrækkelig stort - måske 4-500.000.

Forkert,.... det vurderes fra sag til sag,.. og der er ikke to ens sager,..
derfor tal med en advokat,.. og det skal være en der ved noget om gældssanering,

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-04-11 18:59

Kandu duer overhovedet ikke til den slags spørgsmål.

Der er mange her som svarer på noget de ingen konkret viden har om. I økonomiske sager er det særlig grelt, og det kan være svært at filterere de tåbelige svar fra.
Ofte er det sådan at folk regner med de svar , de godt kan lide at høre, selv om de er helt forkerte.

Spørg i stedet en advokat, hvordan du skal forholde dig.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-04-11 19:03

Citat
Forkert,.... det vurderes fra sag til sag

I reglerne for gældssanering står der at beløbet skal have en vis størrelse. Vedkommende jeg kendte havde en gæld på 600.000 kr. en studiegæld, men havde ikke gennemført sit studium. Han var ledig og havde lidt foreflaldende arbejde og kunne derfor ikke betale over 5 år.

En link: http://www.budgethuset.dk/artikler/regler-for-gaeldssanering.htm

Kommentar
Fra : allanni

Dato : 08-04-11 19:58

Lige en sidste bemærkning.

Hvis hun får gældssanering, må hun vel skulle betale en del af "hendes halvdel", måske ikke 50% af den samlede gæld, men noget....?!?!?!

Så vil jeg undgå gældssanering og være i stand til at betale "min halvdel" - måske så lidt mere, 60% af vores samlede gæld.
Det vil jeg hellere en sutte på lappen i 5-7 år, hvis det er muligt.

Men spørgsmålet et hvad der sker iNDTIL retten har talt.
Jeg har ikke råd til - og vil heller ikke - betale alle 100% hver måned, men så risikerer jeg jo inkasso, fogeden og det at havne i RKI ......

Jeg må nok hellere forsøge at finde en gratis advokathjælp, som flere af jer er inde på.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-04-11 20:56

hun kan ikke få gældssanering uden at du også får det. og hvis hun er stoppet med at betale, er hun afskåret fra at få det.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-04-11 00:42
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-04-11 01:22
Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 300 point
Dato : 09-04-11 02:10

Citat
Nu har min tidligere kæreste søgt gældssanering, altså betaler hun INTET mere indtil der sker noget om 2-3 måneder.

det er jo så et spørgsmål om du ikke kan 'tvinge' hende til at betale,
med hjælp fra en advokat,..
og om hendes 'manglende betalinger' overhovedet er lovlige,

har hun ingen indtægt,.. eller får hun bistand / kontanthjælp, ?

ved du fx om din X,.. har en advokat til at rådgive sig,.. ?
kender du hendes økonomi,.. personlige forhold,.. bolig, kæreste / sammenlever, mm. ?

Det,.. og 1000 andre,.. mere eller mindre,.. personlige spørgsmål kan en advokat give dig et korrekt svar på,

som sagt tidligere,.. ingen her på KANDU kan vejlede dig korrekt,.. alene af den grund at der ikke er to sager der er helt ens,

fordi Hansen 'vinder en sag',.. er det absolut ingen garanti for at Pedersen,. også 'vinder',

det kan blive dyrt for dig, at bruge 'forkerte' oplysninger.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-04-11 02:24

Citat
hun kan ikke få gældssanering uden at du også får det

Vil jeg også mene, det ville jo indebære at hendes del af gælden skulle tørres af på Dig, og sådan fungerer det altså bare ikke.

Godkendelse af svar
Fra : allanni

Dato : 09-04-11 09:43

Tak for svaret EA_HS.