/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
"Gamle" stikkontakter
Fra : refi
Vist : 5610 gange
100 point
Dato : 08-04-11 08:32

Er det mon muligt nogen steder at købe de stikkontaker man førhen satte i gerigter.

Som jeg har forstået det, er det ikke længere tilladt at nymontere i gerigter, men man må selvfølgelig udskifte dem der allerede er - men hvor kan de købes ????? (hvis overhovedet)

Det drejer sig om et par 70er ejendomme hvor jeg ikke er interesseret i at ændre al elinstallation og et par dobbelte stikkontakter trænger til udskiftning.

På kontakterne står et nummer ( 102H341) og ellers ikke noget "brand"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-04-11 08:40

Kontakten kan ses her - dog som enkelt

http://cubus-adsl.dk/elteknik/billedopslag/stikkontakt_gds.php

Dem jeg mangler er som sagt med 2 udtag (hullerne på højkant)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-04-11 08:41

Nyere udgaver med samme gerigtudboring kan selvfølgetig også bruges

Accepteret svar
Fra : bjarnebr

Modtaget 110 point
Dato : 08-04-11 08:51

Hej Refi
I ethvert byggemarked eller hos en elektriker kan du købe Fuga Stikkontakter, det billigste er som regel i Harald Nyborg, men de kan også købes på nettet f.eks http://www.elvvs.dk/index.php
http://www.greenline.dk/Forside.aspx eller http://www.billigvvs.dk/El-artikler.html du ka selv google flere resultater.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-04-11 08:55

Jo tak.....

Ikke noget problem at finde stikkontakter, men de passer jo ikke i de huller der er i gerigterne...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-04-11 08:59

Eller gør de ??????

http://hosweetho.blogspot.com/2010/03/stikkontakter-i-lejligheden.html

Dem der sidder er magen til det øverste billede bare dobbelt.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 08-04-11 09:15

- jo refi, de passer. Det kan godt være du skal bruge skruer til fastspænding i stedet for det nyere system med "gribekæber". Men de passer...

God weekend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-04-11 09:20

Gribekæber sidder på de "gamle" - det er jo også nødvendigt på de "nye" - der er jo KUN LUFT bag kontakten (ikke noget at skrue i)

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 08-04-11 09:30

Hejsa Refi,

Nu har du efterhånden hjulpet mig en del gange og hermed lidt hjælp til dig
Jeg har en 8-10 stykker (dobbelt som beskrevet) som du kan få. Send mig en PM og du kan hente dem i Nordsjælland eller jeg kan sende dem til dig

Bluesky

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-11 09:36

Hvis ikke hullet er boret for stort så sættes de fast med de alm. gribekæber:

http://peecee.dk/upload/view/300391

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-04-11 09:40

Jeg har tilsyneladende gjort det til et større problem end det er - jeg havde en fornemmelse af at dimensionerne ikke var de samme, men min fornemmelse er så åbenbart forkert - det er jo kun godt i dette tilfælde......

Jeg kigger i nærmeste byggemarked

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 08-04-11 09:41

Tak for svaret bjarnebr.

Da det åbenbart var et "tomt" spørgsmål, får første mand "æren"

Også tak til de øvrige....

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-04-11 10:20

De kaldes minitangent, dem fra billedet, det er de mest stabile der er lavet, jeg bruger dem selv her i huset og har da flere liggende til udskiftning.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-04-11 01:03

Det ser ud til du har fået hjælp

Men ellers har jeg en ordentlig stak af dem, som jeg godt kunne undvære nogle stykker af til dig
Sig til hvis der bliver brug for det.

Og enig... Det er klart de bedste der er lavet gennem tiden
Mit hus er dog hovedsageligt monteret med de gode gamle brune, samt stof ledning