/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Reducer og isoler problem
Fra : Forsatan
Vist : 3659 gange
20 point
Dato : 07-04-11 21:45

HEEEEj
ehhh har problemer med følge 2 regne stykker:
Reducer udtrykket a(a+b)-2a^2+b(a-b)
og isoler n i formlen s = 5(n-4)+r
Håber sørme i kan hjælpe for er helt fortabt )=

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-04-11 22:18

Gang ud i paranteserne , så de forsvinderog du får det stående som rene summer og differenser .
Derefte er det bare at lægge led af samme slags sammen og se om det kan skrives smartere ved at danne nye paranteser .

I formlen ( som må opfattes som en ligning, skal du også gange ud . flyt de 5n over på den ene side af lighedstegnet ( det kræver fortegnsskift) og saml resten på den anden side.
Til sidst divideres med 5 på begge sider.

Det kan ikke hjælpe at du er helt lost for sådanne elementære opgaver. Følg med i timerne i stedet for al mulig anden pjank.
Eller s kan du ikke engang blive kagekone, men ender som taber.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 08-04-11 12:31

Enig. Prøv at løse opgaven. Kom så med dit forslag, så kan vi give dig nogle gode råd.

Til andre, som sidder og gerne vil vise at de kan reducere ligninger: Det er IKKE en hjælp til spørgeren.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 08-04-11 12:51

reducer = formindsk

hvis du skal gange med en parantes, skal du gange tallet med alt inde i parentesen:
feks:

7*(5-6)= regel 1.) gang med alle udtryk i parentesen
7*5 - 7*6 = regel 2) gang og divider før minus og plus
35-42= regel 3) gør udtrukket så lille som muligt (reducer)
-7

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 08-04-11 13:01

opgave 2)

forstå at:

5-v=y

er det samme som:

v=y+5

hvad gjorde jeg?+
jeg lagde 5 til på begge sider af lighedstegnet

ligeldes forsåt at:

5*v-2= y

er det samme som

v=(y+2)/5

først lagde jeg to til på begge sider
¨
bagefter vil jeg fjerne de 5 på venstre side, så jeg dividere alt på vestre side med 5

5v/5 =v

og alt på højre side

y/5 + 2/5

her kan sættes på fælles streg, da de divederes med det samme tal:

= (y+2)/5

http://da.wikipedia.org/wiki/Br%C3%B8k

http://www.regneregler.dk/parenteser.jsp

Kommentar
Fra : Forsatan

Dato : 11-04-11 08:43

Rolig nu har løst opgaven :P