/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Indmuring af Pex rør
Fra : århushansen
Vist : 6433 gange
100 point
Dato : 07-04-11 11:03

Hej

Jeg er ved at få udskiftet nogle gamle jernrør til PEX rør af en VVS'er. Han foreslog den anden dag at jeg kunne købe nogle rørholdere og køre de nye pex rør i denne. Dette betyder at rørene kører 'uden på' væggen i en slags kabelbakke. Men bagefter kom jeg til at tænke på at jeg kunne jo også fræse dem ind i væggen. (Jeg er igang med renovering alligevel).
Der er ingen samlinger på røret.

Er der noget jeg skal tænke på hvis jeg fræser riller i væggen til rørene?
Jeg mener, skal der være 1 eller 2 riller? Der er tale om fjernvarme vand til radiatorer frem og retur.
Skal rørene køre i rør eller kan de bare mures inde 'rå'?
Skal de isoleres? Der er ikke tale om en ydervæg.

På forhånd tak for hjælpen...

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-04-11 11:26

Jeg ville nok indmure dem i rør, -da man kunne tænke sig, at ved svingende temperaturer og tryk, ville der kunne opstå spændinger, som så ville sprænge dit murværk.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-04-11 11:48

Når du køber dem kan du få dem indlagt i rør på dit lokale byggemarked.
Det er nemmere så kan du hæfte/sætte dem i spænd i den rille du har fræset med nogle skruer eller søm som gør det lettere at pudse revnen til bagefter.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 07-04-11 12:03

det er bedre at bruge alupexrør til dette hvis de skal føres langs med væggen

http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=1939

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 07-04-11 13:43

Du skal lave det som rør i rør.
Yderrøret fræses ind og mures fast med mørtel. om nødvendigt søm til at holde det under muringen. søm må ikke perforere det.
Inderrøret kan evt trækkes bagefter . Det kan så glide frit for varmebevægelse , og evt lægage vil ligeledes ud og være synligt fra yderrøret. Metoden kan også være et forsikringskrav ved skjulte rør dækning.

Godkendelse af svar
Fra : århushansen

Dato : 07-04-11 20:01

Tak for svaret transor.