/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Cirkler, ovale m.m.
Fra : Jætte
Vist : 2010 gange
50 point
Dato : 07-04-11 04:18

Er her nogen, der har gode ideer til, hvordan man kan male knivskarpe cirkler, ovaler m.m.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 07-04-11 06:10

Lav eller køb en skabelon, eller brug afmaskningsgummi som på akvareller - det kan nuldres af efterfølgende.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-04-11 07:11

hvor dum kan man blive.

Accepteret svar
Fra : mulle-mor

Modtaget 50 point
Dato : 07-04-11 08:22

Hvis det f.eks. er til et pop-art maleri - så skal figurerne jo være skarpe. Klip dem først i f.eks. pap og tegn over på lærred med blyant. Eller tegn efter f.eks, et glas eller lignende. Mal dem - og VIGTIGT træk hele omridset op med Posca tuscher i den farve, der passer til farven på din cirkel eller andet.

Posca tuscher ( er tuscher med akrylmaling) og kan købes hos
www.kunstnerfarver.dk

eller

http://www.runforcover.dk/shop/frontpage.html
- og klik på Graffiti og kunstartikler

De tuscher er helt fantastiske (har lige opdaget dem) - og de maler en fin streg (fås i forskellige tykkelser) og er farveægte. Du kan eventuelt lakere dit færdige værk til sidst med vandbaseret lak,
så du bevarer farverne.

Hilsen Mulle - og god fornøjelse.

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 07-04-11 09:33

Det er nemlig rigtigt Mulle.

Jætte du bliver afhængig af disse Posca tusser de er rigtigt gode, og de har så mange muligheder også signatur.

Med venlig hilsen
Kai.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 07-04-11 09:53

Jeg ved du lærte noget nyt nu Hr Teil.
At spørge kan aldrig være dumt.
alan57

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 07-04-11 11:53

lidt hjælp til at tegne en oval.
lav en skabelon ved at lægge papiret på en opslagstavle eller lignende. sæt to knappenåle igennem med f.eks 20 cm mellemrum. tag et stykke snor på f.eks 60 cm og bind enderne sammen. læg snoren rundt om knappenålene og træk den stram så den danner en trekant på papiret. nu fører du din blyant rundt om knappenålene imens du holder snoren stram... VUPTI!! når enderne mødes har du en perfekt oval
gir det mening??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-04-11 17:32

Den med snoren giver en ellipse og ikke en oval.
Oval betyder ægformet, så der skal være forskellige krumningsradier i de to ender for at det er en oval.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-04-11 03:38

transor>> det er ikke korrekt at en oval skal have forskellige krumningsradier - en ellipse er en oval hvor krumningsradierne i begge ender er ens.

På samme måde som et kvadrat er et parallellogram hvor alle 4 sidelængder, og alle vinkler er ens .

En rhombe er et parallellogram hvor alle 4 sider er lige lange og hvor de diagonalt modstående vinkler er ens.

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 08-04-11 13:33

hvis man så vil have en "æggeformet" elipse/oval bruger man da bare tre knappenåle i stedet for to

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 12-04-11 08:42

Hvad med at bruge en talerken eller fad til at tegne op efter. Maler du på fri hånd efter stregen, vil øjnene udligne de små ujævnheder, men udtrykket blive mere levende. Brug evt din "Skabelon en gang til, til at tegne op med posca.

Godkendelse af svar
Fra : Jætte

Dato : 13-04-11 22:35

Tak for svaret mulle-mor.
En god måde, at få emnet helt skarpt trukket op, i akrylfarver. Har bestilt tuscherne.

Ideén med knappenålene lyder interessant, det må jeg prøve.

Med venlig hilsen
Jætte