/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Størrelse på nyt vindue
Fra : Ylwen
Vist : 746 gange
100 point
Dato : 16-05-03 13:02

Når jeg åbner et nyt vindue i min browser (ie 6) så er det ikke altid at vinduet har den samme størrelse. Tit bliver det åbnet i samme størrelse som et maksimeret vindue uden at være maksimeret, og det irretere mig.
Er det på nogen måde muligt at definere at et nyt vindue skal åbnes i en bestemt størrelse hver gang?

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 16-05-03 13:11

Du skal trække i nederste højer hjørne ud til det fylder skærmen ud,så vil det blive husket til næste gang du går ind på den samme side,sådan mener jeg det er,nu vil jeg ikke ha kappet hoved, af men jeg mener det er rigtig.
Hilsen Swarn/Hvidovre

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 16-05-03 13:15

Nej, det virker desværre ikke. Jeg har prøvet at trække vinduet til den størrelse jeg ønsker, men næste gang jeg åbner et nyt vindue så fylder det hele skærmen igen. Hvis jeg bliver ved med at trække i vinduerne og tilpasser dem hver gang, så pludselig kan windows huske størrelsen og åbner så i den rigtige størrelse, men det bliver den ikke ved med... hvad faen er det for noget genstridigt lort :D

Kommentar
Fra : technet

Dato : 16-05-03 13:26

Ylwen >> det er skam ikke lort det er bare dig der ikke rigtig har fattet hvad regedit er
------------------------------------------------------------------------------------
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main

Window_Placement
den nøgle skal slettest men kommer igen når du er på nettet

du kunne jo lave et script der sletter den nøgle hvergang du logger på internettet

se selv på
www.regedit.com ( hvor tit skal det siges at alle windows indstillinger faktisk forgår i regedit)

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 16-05-03 13:31

Det er jeg skam godt klar over, men det er jo det der med at vide hvor man skal ændre på tingene ik. og din løsning er jo ikke nogen løsning på problemet, som du også selv skriver.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 16-05-03 13:53
Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 16-05-03 15:46

Hmm

Jeg har Windows XP med IE6 og er / var også noget irreteret over de forskellige størrelse af vinduerne indtil jeg fandt ud af hvordan IE6 er bygget op

Men som der tidligere er skrevet burde det sidst gemte vindue bestemme størrelsen på nyt vindue i IE6.

Man skal bare huske at være opmærksom på, at når man har flere vinduer åbne så er det sidst gemte / lukkede der bestemmer størelsen på næste vindue eller næste gang IE6 startes - og f.eks. hvis sidst lukkede vindue er maksimeret (2 firkanter i øverste højre hjørne) - ja så vil næste vindue eller næste gang IE6 startes være maksimeret og hvis sidst lukede vindue er angivet til en bestemt størrelse (1 firkant i øverste højre hjørne) ja så vil næste vindue eller næste gang IE6 startes være i den størelse!

Sådan virker det på mine PC'ere med IE6 - så vil du have IE6 til at starte i en bestemt størrelse så skal man altså huske at lukke sidste vindue i IE6 i den størelse som man ønsker IE6 skal starte op i næste gang

Men vi har da lov at håbe på, at Microsoft i en fremtidig udgave vil give mulighed for flere og bl.a. anderledes opsætning og huskning af vinduesplaceringer og størrelser og uden at skulle ændre manuelt i registreringsdatabasen

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 16-05-03 17:05

Ja, det ville være rart med lidt frihed! Hvordan laver man en bat fil som sørger for at sætte registreringsdatabasen til det samme, hvergang man åbner ie? F.eks. så nye vinduer fylder 40% af skærmen.

Accepteret svar
Fra : technet

Modtaget 100 point
Dato : 16-05-03 23:22

nu skal du jo selv lære lidt så derfor får du her en idé

lav et nyt text dukoment på dit skrivebord ( Ny Tekstdokument.txt)
omdøb den til run.vbs og nu kan du redigere med højre musetast
kopiere nedenstående ind i run.vbs
-------------------------------------
Dim WSHShell
Set WSHShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
WshShell.RegWrite "HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main\Start Page", "http://www.dogpile.com"
WSHShell.Run "iexplore.exe", 3, true
Set WSHShell = Nothing
WScript.Quit(0)
-----------------------------------------------------------------------
det der sker er at din start side bliver lavet om til dogpile og så starter iexplore

og nu kan du lege lidt med nøglen Window_Placement
der er jo også noget der WshShell.Regdelete
--------------------------------
hvis man får alt foræret så lære man jo ikke noget

ps: jeg står da standby

Kommentar
Fra : JurgenJa

Dato : 17-05-03 07:12

Ja alle de forslag der er kommet ser fornuftig ud og jeg skla ikke gøre mig klog på det, men husk nu at lave backup inden du går igang med at ændre på filerne

Godkendelse af svar
Fra : Ylwen

Dato : 17-05-03 10:08

Tak for svaret technet. Jeg kigger på det og kommer efter dig når alt går galt ;)