/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Aktiverer dataanlyse ??
Fra : Cimbombom
Vist : 1208 gange
230 point
Dato : 06-04-11 12:36

Hej er der nogle der ved hvordan man aktivere tilføjelses programmet data analyse i excel 2010, så man kan regne standart afvigelse og konfidensinterval ud...

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 06-04-11 14:26
Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 06-04-11 14:29
Accepteret svar
Fra : Rosco40

Modtaget 230 point
Dato : 06-04-11 14:36

Her er guiden:

Hvis Analysis ToolPak ikke er installeret, skal du gå til fanen Fil, og vælg Valg i venstre kolonne. I Excel-indstillinger vinduet, skal du vælge Add-Ins kategori til venstre. Nær bunden af ??dette vindue kan du se Excel-tilføjelsesprogrammer allerede valgt i en drop-down menu mærket Administrer. Klik på Go knappen ved siden af ??denne drop-down.

Tilføj-Ins dialogen åbnes. Her kan du vælge afkrydsningsfeltet ud for Analysis ToolPak (og alle andre add-ins, du ønsker at installere). . Klik på OK.

Data Analysis knap (som vist i første skærmbillede) bør nu være tilgængelige på båndet i Excel, under fanen Data. Denne knap åbner dialogboksen Data Analysis, der giver adgang til en række analyseværktøjer.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 06-04-11 15:04

tak rosco40 jeg har fået instaleret dataanalyse nu,

hvad skal jeg så gøre for at finde konfidensintervalet på de tal jeg har, skal jeg først finde standartafvigelsen for at kunne finde ud af konfidensintervallet.....

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 06-04-11 15:10

jeg har målt højder på nogle enheder, på hver enhed har jeg målt højden på 3 forskellige punkterne og så pluset de 3 højde punkter sammen og divideret dem med 3 for at finde gennemsnittet højden på hver enhed,

derefter har jeg lavet et søjlediagram hvor der på x-aksen står enhedernes navne

og på y-aksen står der enhedernes højde i centimeter.

Hvordan regner jeg så standartafvigelse og konfidensinterval, så man også kan se det på søjlediagramet ??

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 06-04-11 18:59

Det er ikke fordi jeg ved så meget om konfidensinterval
Men kan dette hjælpe dig på vej?

http://office.microsoft.com/da-dk/excel-help/konfidensinterval-HP005209021.aspx

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 06-04-11 19:40

=confidence(a;s;n)

På dansk hedder det sikkert konfidens

a=0,05 for 95% konfidens
s=spredning. I excel hedder det stdafv(værdier)
n=antal målinger (3)

Værdien du får er den afstand fra middelværdien den sande værdi ligger, med 95% sikkerhed. Dvs. m +/- konfidens

Advarsel: Med kun 3 målinger er det ikke muligt at vide om din måling er normalfordelt, og i så fald gælder din spredningsberegning ikke.

Du kan også regne det ud manuelt. Så skal du have fat i en t-tabel.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 06-04-11 19:55

Der er en diagramtype i Excel, hvor du kan lave det du vil, dog ikke med søjler. 1. kolonne er værdierne, 2. kolonne er nedre grænse og 3. kolonne er øvre grænse.

Men du kan også bruge et kombinations-søjlediagram, så skal 1. serie være nedre grænse, 2. serie værdierne, og 3. serie øvre grænse.

Sig til hvis du ikke kan få Excel til at regne standardafv. og konfidens ud. Så er det lidt mere bøvlet, men det kan godt lykkes alligevel. Jeg kan da fortælle dig at din t-værdi er 4.3027. Så behøver du ikke slå den op

Godkendelse af svar
Fra : Cimbombom

Dato : 07-04-11 20:07

Tak for svaret Rosco40 jeg har fået det til at virke nu,

også tak til dig pedroso jeg har regnet standart afvigelsen ud på den måde du har forklaret.

men kan desvære kun acceptere et svar.

Mvh Cimbombom.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 08-04-11 12:10

Fint nok. Glad for at kunne hjælpe

Kommentar
Fra : JanJohannsen

Dato : 11-05-11 02:10

Hej
Hvordan gør jeg det samme, bare i Excel 2007 og så godt nok med et andet addin?
Jeg kan fint finde den under dearktiverede tilføjelseprogrammer, men jeg kan ikke aktivere en eneste af dem, heller ikke den tool, som starede denne her "tråd".
Der må være en eller anden "sikkerhedsting" som driller. Under sikkerhedscenter > tilføjelsesprogrammer har jeg prøvet alt og nu står den uden flueben.

MVH og
Jan Johannsen