/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Gyldig p-tilladelse mangler EUROPARK
Fra : heseda
Vist : 3402 gange
100 point
Dato : 05-04-11 19:27

Har lige fået en KONTROLGEBYR kr. 590,- "Gyldig p-tilladelse mangler" Holdte på en P.plads som lige er købt af kræftensbekæmpelse som er ved at åbne en ny butik "Igen". Butikken åbner først i næste uge (jeg har talt med personalet idag)

Må indrømme jeg ikke havde set de nye skilte, som lige er kommet op - før var der 2 timers parkering med gyldigt P-skive.

EUROPARK har observeret kl. 11:40 - 11:43 -altså 3 min.
Min elektroniske p-watch viste kl. 11:45.

Spørgsmål 1: hvor lang tid skal bilen observeres - hvis der er kunder i butikken kan der jo let gå 5 min - inden man får udleveret "gyldigt p-tilladelse (dagsparkering)

Spørgsmål 2: Min elektroniske p-watch viste kl. 11:45 - altså parkeringen startede først 2 min efter EUROPARKS observation. Jeg er godt klar over at uret rykker frem til det første hele kvarter

Det der er mest træls er at man ikke har opdaget den ændringerne på en P-plads man har holdt lovligt på mange gange

Jeg må nok hellere se og få betalt - og så glemme det , men det er sgu ærgeligt

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-04-11 20:33

Tjah, som du selv skriver, det er dit ansvar at kende reglerne.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 05-04-11 21:28

og med Europark er det umuligt at diskutere!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-04-11 21:56
Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-04-11 00:13

Hmm.... hvis du nu har parkeret f.eks. kl. 11.38 - så skal du vel stille p-skiven til 11.45

Hvis de har observeret dit køretøj fra 11.40 til 11.43 - har de så ikke givet dig en bøde på forkert grundlag? Din p-skive (p-watch) er jo korrekt indstillet.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1573
Se §3 første afsnit.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-04-11 00:23

Jeg mener blot, at selvom Europark kontrollerer et privatejet område, så skal de også på området der kontrolleres fortælle at der gælder anderledes regler for brug og indstilling af p-skive end de alment kendte (udløbet af det kvarter hvor bilen stilles)

Jeg ville henvende mig til butiksejeren der har aftalen med Europark, og bede butikken om at få Europark til at annullere afgiften - du havde jo ikke mulighed for at opnå/afhente en gyldig parkeringstilladelse inden afgiften blev udskrevet.

Jeg synes du skal prøve alle muligheder inden du betaler. Så længe du bestrider rigtigheden af din afgift, så må de heller ikke pålægge dig rykkergebyrer og den slags.

Om ikke andet, så kan du vælge at betale "under protest" (få det anført på din regning - Europark må udfærdige en ny regning/en kvittering hvor der står, at du har betalt under protest.)

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 06-04-11 05:28

Det er fuldstændig ligemeget hvad din P-watch står på. Der er jo ikke tale om nogen tidsbegrænset parkering med PARKERING FORBUDT og kun tilladt med en gyldig P-tilladelelse udstedt af EUROPARK. Det er nok en P-plads der er til personalet og andre må ikke holde der. Disse skilte findes flere steder og her i byen. Bare du påerkerer der 1 minut har du overtrådt reglerne.
Jeg har selv gået pvagt her i byen for et andet firma og jeg ventede 3-5 minutter inden jeg skrev et indbetalingskort.

Det er ærgeligt at du ikke ser skiltene, når du køre bil.
Du skal bare betale og du kommer ingen steder med at klage. P-vagten har taget et billed af bilen hvor den holder ulovligt.

hawaii7

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 06-04-11 09:00

hawaii7:
"Det er ærgeligt at du ikke ser skiltene, når du køre bil. "
Du har ret, men jeg er kommet på den p-plads 6 gange om året og det er først inden for 3 uger der er opsat nye skilte.
Da Bilka åbnede gik der 2 mdr hvor man kunne få frit lejde.

Noget helt andet, alle p-båse er opmærket med hvide striber(komunale, betalingspladser og private). Der burde være andre farver på p-båse med restriktioner. Det er jo altid opmærkningen af båsene man ser når man parkerer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-04-11 10:01

Citat
men jeg er kommet på den p-plads 6 gange om året og det er først inden for 3 uger der er opsat nye skilte.

Man må da ikke håbe du kører på nogle veje hvor der "pludselig" er malet hajtænder i krydset

Brug endelig ikke den undskyldning i en evt. retssag - så vil de nok overveje om du trænger til ny køreprøve

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-04-11 11:47

Er det mon Europark som har hånds- og halsret her i DK efterhånden.

Ps. Jeg parkerede hos Computercity og så ikke EP skiltene - men efter henvendelse til til Computercity og fremvisning af min bon (jeg havde heldigvis ikke bare oset) - tja så blev den annulleret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-04-11 11:57

Citat
Er det mon Europark som har hånds- og halsret her i DK efterhånden

Og i andre lande

Selv en dansk registreret bil i Italien kan risikere at få bøden tilsendt i DK

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 09-04-11 17:50

Jeg har lige idag (lørdag) været på besøg i forretningen. Der var en ledig p-plads og min kone blev siddende i bilen. Alle i butikken var travlt optaget af at ekspederer, men en af de ansatte spurgte om hun kunne hjælpe. Ja tak - vil det være muligt at få en p-tilladelse? Ja selvfølgelig - og damen udfyldte et bevis med 1 times pakering og underskrev beviset. 6 minuter og jeg var tilbage i min bil med beviset. Det er fysisk umuligt at kunne nå dette inden for 3 minutter, det er da for dårligt af Europark

Godkendelse af svar
Fra : heseda

Dato : 12-04-11 07:57

Tak for svaret katekismus.