/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
bordopv.mask. "lynkobling"?
Fra : jobestar
Vist : 4334 gange
77 point
Dato : 05-04-11 15:46

Hej jeg kan simpelthen ikke hitte ud af de krav boligselskabet stiller mig ang. opsætning af bordopvaskemaskine. Håber der er nogen som kan hjælpe mig lidt :)

De kræver:

-at der monteres kontraventil og sikkerhedsvandbegrænser på vandinstallationen

-at maskinen tilsluttes en seperat koldvandshane og afløbsventil med lynkoblinger over vask

-at maskinen aldrig tilsluttes et blandingsbatteri

det er mest sidste to krav. De skriver jeg aldrig må tilslutte noget til blandingsbatteriet, men samtidig at der skal tilsluttes lynkoblinger over vask. Er lynkoblinger ikke noget med vandhanen, altså blandingsbatteriet at gøre??

her er VVS manden svar, da jeg sendte kravene til ham og sagde jeg gerne vil have den stående under vasken:

"Hvis der er plads til den under bordet kan den da godt stå der. du skal bare vide når den står der nede bliver den ikke tilsluttet med en lynkobling over vasken, hvis den står der nede bliver den tilsluttet på dan faste installation og bliver ved med at være fast monteret der monteres en hane med kontraventil sant en Vandblok der lukker for vandet aut. hvis der springer en vandslange."

det er lidt sort for mig det her, så hvis nogen kan skære det ud i pap, hvordan installationen kommer til at være, hvis jeg følger kravene fuldstændigt. For det lyder som om, at jeg så IKKE kan have den under bordet?

mvh forvirret træt manuel opvasker :(

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-04-11 16:00

Citat
mvh forvirret træt manuel opvasker :(

Kan sq godt forstå du både er forvirret og træt af det.
jeg har ikke forstand på det men vil da lige fortælle at vores datter i sin tid også fik en .
Den satte de på bordet og koblede den til vandhanen .
Slut med det..ingen tjekkede om det var det rigtige og ingen har adgang til din lejlighed uden du har givet lov.
HVIS jeg var dig ville jeg bælse på det og få gang i den maskine
P.S. Hun boede også i lejlighed,

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-04-11 16:22

Jeg har tidligere haft en bordopvaskemaskine og tilsluttede den direkte til vandhanen.

Ulempen er, at man ikke kan forlade boligen, da vandhanen jo ikke lukker af sig selv, når maskinen er færdig med at vaske. Der kommer ikke vand ind i maskinen, men vandet presser jo på, da det ikke kan komme ind i maskinen.

Men hvis du kan stå og "se" på i ca. den halve time det tager, så kan du lukke for vandet, når maskinen er færdig med at vaske.

Men start aldrig maskinen lige inden du skal i seng eller på arbejde.

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 05-04-11 16:45

ja jeg var også tæt på bare at købe nogle dele i silvan og selv sætte den til vandhanen, men min kammerat sagde noget med, at man risikerer at forgifte alle i opgangen på den måde. Det er sikkert en minimal chance og der er større chance for de bliver kørt ned på vej til netto.. det er bare hvis der skulle ske noget, vandskader osv osv. så hænger man altså på den hvis man ikke har fået godkendt det.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 77 point
Dato : 05-04-11 16:47

Forsøg på forklaring.
-at maskinen aldrig tilsluttes et blandingsbatteri
>>>Der sidder et blandingsbatteri over din køkkenvask, og den må du ikke bruge til din opvaskemaskine

-at maskinen tilsluttes en seperat koldvandshane og afløbsventil med lynkoblinger over vask
>>>Der skal sættes en koldtvandshane ved siden af dit nuværende blandingsbatteri
>>>Opvaskemskinen må ikke monteres permanent med vand og afløb men skal sidde med lynkoblinger som kan klikkes af og på med et agregat hvor vand og afløb er er en sammenbygget enhed

-at der monteres kontraventil og sikkerhedsvandbegrænser på vandinstallationen
>>>Nede unde vasken hvor den nye koldtvands hane er sat til, skal der være en "dims" på vandhaneforbindelsen som gør at vandet ikke kan strømme i timevis, hvis opvaskeren ikke kan lukke for vandet
Kontraventilen som også skal sidde på den nye vandhaneforbindelse skal sørge for at dit opvaskevand ikke kan løbe ned til "fru jensens" vandhane

Og Ja - det er temmelig omfattende for montering af en bordopvaskemaskine.

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 05-04-11 17:30

Tak for svaret Eyvind det er fandme iorden det der :) så kan man da endelig finde lidt rundt i hvad det er de skriver til mig! :D

pyha.. må sige det frister at købe en såden dims til hanen og bare kun sætte den til når jeg er hjemme

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 12-04-11 13:20

nå jeg fik snakket med boligselvskabet i tlf. og det var vist iorden at jeg får lavet en fast installation under vasken. godt de kan skrive så klare og nemme forståelige krav pr. brev (ironi)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-11 13:46

Men det er nok en god idé at sætte, kontraventil og sikkerhedsvandbegrænser på vandinstallationen
men det ved vvs montøren alt om.