/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rense tagrender
Fra : kammanoerup
Vist : 2059 gange
100 point
Dato : 04-04-11 18:38

Hej!
Hvem af disse har pligt til at rense tagrender! Udlejer eller lejer
Hvis udlejer har den udvendige vedligeholdelse og lejer den indvendige?

V.H. Kamma

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-04-11 18:49

Citat
Hvis udlejer har den udvendige vedligeholdelse

Hvis det står sådan i lejekontrakten, så er det udlejer..... jeg har aldrig hørt om indvendige tagrender

(undskyld jeg jokede)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-04-11 19:12

Nu har jeg skjulte (indvendige) tagrender,

(undskyld jeg jokede videre)

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 04-04-11 19:35

Vi trænger også til jokes i disse tider

Nu ser vi hvad der sker!!

V. H Kamma

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-04-11 19:43

Jamen jeg er slet ikke i tvivl - altså hvis det står i lejekontrakten

Her får vi lidt hjælp (og påmindelse) af en solsort, men sikke et svineri

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-04-11 19:56

er det hus eller etagelejlighed, du har lejet?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-04-11 19:58
Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 04-04-11 21:09

Det er en nedlagt landbrugsejendom, med førstesal og en lade der naturligvis er kæmpe høj!!!
Har kigget i lejekontrakten og kan kun se at jeg ved fraflytning skal ha' slået græsset- klippet "en eller anden hæk". Selvfølgelig skal bebyggelsen afl. i rengjort og ryddet stand!!
Jeg har bare undret mig over, at der ved bygningssyn mundtligt er blevet sagt"tagrender". Jeg har så bedt om at få en Laaaaaaaaaaang stige, men det kan ikke leveres. Jeg har ikke lyst til at investere i sådan en (er en gammel kone)
det har været slemt nok før i tiden at skulle kravle op og rense (lånt stige), men
hvis det er ejers sure pligt, synes jeg han må sætte sine folk på! Er jeg urimelig?
Jeg håber nu ikke at jeg skal flytte foreløbig!

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 04-04-11 21:11

Forøvrigt er begge tagrender på hovedhuset "udlejet" til glade spurve

rigtig dejligt !

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-04-11 21:56

Spørgsmålet er vel om det er rengøring eller vedligeholdelse

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-04-11 23:45

Det må vel komme ind under vedligeholdelse af sanitære funktioner. Her er det vel udlejer, der har pligten.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-04-11 06:03

Tagrenderne er vel ikke gået i stykker, de skal bare renses, det lyder mere som rengøring

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 05-04-11 06:11

Det er almindelig vedligeholdelse at rense tagrender - for at undgå skader

Citat
Udlejers vedligeholdelsespligt
Udlejer skal sørge for at holde ejendommen og det lejede forsvarligt ved lige. Dette gælder også alle indretninger til afløb og til forsyning af lys, gas, vand, og varme. Også renholdelse og belysning af ejendommen og udenomsarealer som fortov, gård og andre fællesindretninger påhviler udlejeren.

Bestemmelsen kan fraviges i en lejekontrakt, således at lejeren overtager dele af udlejers løbende vedligeholdelsesforpligtelse. Dette forekommer dog yderst sjældent i ejendomme med flere lejemål, men ses ind imellem ved udlejning af enfamilieshuse.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-04-11 17:56

Som alm. lejer, er man omfattet af lejeloven. Man kan dog lave en lejekontrakt, hvis man ønsker at lave lovlige aftaler ud over lejeloven. Det kan være aftaler om fx husdyrhold, passe haveanlæg osv. men herunder også at man skal rense tagrender.

Er det ikke skriftligt aftalt i lejekontrakten, skal man altså ikke rense tagrender.

Man er lige godt stillet om man har en lejekontrakt eller ej, da man er beskyttet af lejeloven, men det kan da være praktisk at have en lejekontrakt til brug ved uoverensstemmelser - eller andre aftaler.

Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 07-04-11 10:31

Tak for svaret Nordsted1.

Har nærlæst lejekontrakten og kan ikke se noget om tagrender - med undtagelse ved fraflytning. Så jeg renser ikke!
Desuden er der jo nedløb på næsten alle hushjørner- dem renser jeg heller ikke!

V.H. Kamma