/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Neglelak
Fra : Laika_pigen
Vist : 5293 gange
300 point
Dato : 04-04-11 18:24

Hvordan får man neglelak af en sort lædersofa????

Hilsen Laika_pigen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-04-11 18:27

Tja det mest brugte er jo acetone.... prøv på et stykke af sofaen hvor det ikke ses... ellers tror jeg at jeg ville prøve at komme en isterning på, og når lakken så er helt frosset/hård, så prøv forsigtigt at kradse det af

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-04-11 19:57

neglelakfjerner

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-04-11 20:02

neglelakfjerner

acetone, som Nordsted1 skriver. Og forsøg først på et ikke synligt sted, da det kan tage farven. Neglelakfjerner indeholder olie, så får du en olieplet istedet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-04-11 22:06

Acetone er et skrapt opløsningsmiddel. Det skader formentlig læderet og tager også noget af farven.
Det afhænger af læderets forgåend behandling hvor hårdt neglelakken sidder fast.

Prøv det med kulden. Bedre end en isterning er det at komme lidt saltvand i en sodavandsflasle og lægge den i fryseren. Den vil blive væsendt lig koldere end isterningen.
Pres flaslen mod pletten i 2 minutter og prøv så at knække lakken af.

Små rester i læderets porrer kan dækkes med en sortvandfast tudse .

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 300 point
Dato : 04-04-11 22:42

Det var nu mere princippet i kulden,om det så er med eller uden saltvand, er vel underordnet--- om det lige præcist skal være to min... hvor har du det fra

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-04-11 23:37

Det er lige fedt om der er salt i vandet eller ikke. Saltvands varmefylde er stor set den samme som vands. Hvis man skal fryse en plet kan man måske bruge lightergas som sprøjtes direkte fra dåsen. Der findes også noget tilsvarende på dåse, som er beregnet til at nedkøle på en plet. Man bruger det i elektronik.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-04-11 01:03

Hvis man lægger stærk saltvand i fryseren, sprænger man ikke flasken

Godkendelse af svar
Fra : Laika_pigen

Dato : 08-04-11 08:39

Tak for svaret Nordsted1.