/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Lån til indskud
Fra : miss-tk
Vist : 912 gange
100 point
Dato : 04-04-11 12:53

Hej, jeg vil høre om i kender nogen muligheder for lån til indskud i en lejlighed, andet end et pligtlån fra kommunen, da dette ikke er muligt, fordi lejligheden er ældre end den må.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-04-11 13:13

Din bank måske?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-04-11 14:43

Et indskud er en sikkerhed for at sælgeren af lejligheden ikke mister penge,
normalt ens egne opsarede midler.

Hvis man er nødt til at låne til indskud, er man jo helt uden kapital selv,
og bør overveje om man overhovedet har råd til at købe den pågældende lejlighed.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 04-04-11 16:34

Svend, der står indskud!!!

- ikke udbetaling...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-04-11 16:53

Kan en lejlighed være for gammel til kommunalt indskudslån ?

Det gælder da vel kun hvis ejendommen er erklæret uegnet til beboelse, eller faciliteter mangler.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 04-04-11 17:26

Du skal snakke med din bank. De ved, hvor meget du kan betale tilbage, og om det er et realistisk projekt, du er gået i gang med.

Min veninde har netop søgt om indskudslån i sin bank. Og selv om hun næsten ikke kan klare at betale af på et tidligere lån, de har ydet hende, så har de alligevel bevilliget hende 20.000 til indskud og flytning.
Det gør de så, fordi hun ønsker at flytte til en lejlighed, der er meget billigere end den, hun bor i nu.

Så hvis du ingen lån har i din bank, så er der måske slet ingen problemer.
Og selv om du HAR lån, så kan de godt være villige til at hjælpe, hvis du har nogle økonomisk gode grunde til at flytte.

Kommunen giver kun lån, hvis banken afslår og hvis det af en eller anden grund er en nødvendighed at flytte.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-04-11 18:10

Altså kun leje, ikke køb, men noget stemmer ikke...

Indskud er jo en sikkerhed udlejeren har for at der er penge til en renovering ved fraflytning,
men hvis lejligheden er så gammmel at kommunen ikke vil give pligtlån,
er der så noget at renovere af betydning.

Du er vel ikke ved at komme i kløerene på en udlejer som eksempelvis Låsby smeden?

Er indskuddet rimeligt i forhold til lejligheden, huslejen og din økonomiske situation??

Tal med din bank, kommunen og andre, der sidder til leje hos den pågældende,
noget halter/stinker her...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-04-11 18:26

Citat
i kløerene på en udlejer som eksempelvis Låsby smeden

Han er træt af Danmark, og det er gensidigt

http://www.nordjyske.dk/artikel/10/2875/28/3805570/4/l%E5sby-svendsen%20klar%20til%20at%20forlade%20landet

Kommentar
Fra : miss-tk

Dato : 05-04-11 10:29

Det er en ganske almindelig lejlighed i AAB, vi bor lige nu 2 i en 1 værelses lejlighed, hvilke gør det meget trængt. Kommunen udsteder ikke lån til indskud til en lejlighed der er taget i brug inden april 1964 - præcis dato er jeg ikke sikker på..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-04-11 13:54

--Hvis ellers I har to månedlige indkomster, eller én person med fast arbejde, så kan banken sikkert sagtens låne jer pengene.
Så kan du samtidig få afklaret, hvor meget du skal betale ekstra hver måned.
Hvis I er 2 voksne i lejligheden, så skal I vel låne halvdelen af indskuddet i hver sin bank. Det bliver jo ikke noget svimlende beløb.

Så ring til din bank og bed om at få et møde med en bankrådgiver om lån til indskud.
Og til det møde tager du relevante oplysninger med, -f.eks. hvor meget den nye lejlighed koster og lønsedler for både dig og din sambo. (hvis det altså ikke er et barn, du bor sammen med... )
Banker lever jo af at låne penge ud. Så hvis din økonomi kan bære de ekstra udgifter som et lån betyder, så kan du ret sikkert låne de penge.

HAR I fået tilbudt en lejlighed? Eller er I bare på venteliste til én?

Kommentar
Fra : miss-tk

Dato : 05-04-11 19:23

Vi har fået tilbud, og sagt ja til den. Vi havde misset det med at kommunen ikke ville låne penge til indskud i ældre lejligheder.

Vi smuttede i banken, og har nu søgt et lån.
Jeg kan dog ikke søge gennem min bank pga rki registering.
Så håber at banken siger ja, trods vi er 2 studerende, og allerede har et lån hos dem.

Godkendelse af svar
Fra : miss-tk

Dato : 05-04-11 19:24

Tak for svaret Birgitta. Vi har forsøgt med banken :)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-04-11 20:43

Held og lykke med det.
En anden mulighed er at VENTE.. og spare op til en del af indskuddet... Det gjorde jeg, da jeg søgte separation og pludselig fik tilbudt en lejlighed.. Jeg havde bare lige overset, at jeg skulle lægge 17.000 på bordet..
Det tog et år... SÅ var jeg flyttet..
Men det er nok noget sværere at vente med at få fælles lejlighed, end det er at vente på at få separate lejligheder, når der ikke ligefrem er tale om vold..

Tak for accepten af mit svar.. Jeg håber at det lykkes for jer..