/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Kan min chef få det ?.
Fra : vedikkealt
Vist : 672 gange
200 point
Dato : 04-04-11 02:58

Vi er nogle kollegaer, der har hver vores firma mobiltelefon, hvor de første 6 cifrer er ens, og så fra 11 og opaf til sidst.

Vi må IKKE tale privat i dem - noget med den multilorteskat - og gør det heller ikke.

Men kan chefen få en lydfil fra en bestemt samtale, eller kan han udelukkende få en ciffer oversigt, hvor de sidste 2 cifrer er udeladt.

Nogen her der ved noget ?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 04-04-11 05:50

Han kan ikke få en lydfil. Det er kun politiet med en dommerkendelse.

Han kan få en specifiseret faktura tilsendt hvor de sidste 2 ciffer er udeladt.

hawaii7

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-04-11 08:57

En lydfil eksisterer ikke, medmindre der bliver udstedt en dommerkendelse som Hawaii7 skriver, og for at få den skal der noget mere til end mistanke om privat brug.

Men der kan nemt rekvireres en opkaldsspecifikation, og i mange tilfælde kommer det automatisk alt efter hvilken aftale han har med operatøren.

Men hvis i alligevel ikke overtræder reglerne, hvorfor så stille spørgsmålet?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 04-04-11 09:25

Hos flere udbydere kan ejeren af telefonnummeret få en lydfil af samtalene.Bl.a CBB. Det vil jeg tro din boss også kan. Men det er vel kun skat der er interesert i om du taler privat i telefonen.
alimak

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-04-11 09:30

alimak..

Er det noget du kan dokumentere?

Punkt 1. Har jeg MEGET svært ved at forestille mig, at en operatør har kapacitet til at optage alle samtaler.

Punkt 2. Er det ikke lovligt

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 04-04-11 10:01

# kortoververden

Spørgsmålet er endog MEGET relevant...

Og grunden hertil er, at vi har en - chefens højre hånd - der ringer til os, når chefen er uden for hørevidde, og JA - nu er det så ord mod ord, nemmere havde det været, hvis man havde en lydfil.

Og nu er jeg så i tvivl....

EN skriver ... det er muligt, at få en lydfil med en dommerkendelse, en anden skriver ... at det ikke engang er lovligt.

Er vi ikke i hver sin ende af spektret her ...

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-04-11 10:02

Det er lovligt med en dommerkendelse, men for at få en dommerkendelse (som kun politiet kan få) skal der være tale om efterforskning af en straffelovsovertrædelse med en straframme på ikke under 6 år.

Konklusion: Det er ikke muligt for din arbejdsgiver at få en dommerkendelse

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-04-11 10:28

Hvis en telefon bliver "misbrugt", kan den nok hurtigt gå i stykker.
Det lyder ca. sådan: "boblegurglefitfitzz"
Da det ikke er din telefon men chefens, kan chefen uden videre få en udskrift af opkald/svar på firmatelefonerne.
Tror jeg nok.

Ps. Jeg har været ansat et sted, hvor der højlydt blev gjort opmærksom på kontrol af opkald/svar nummer. Det var såkaldte dect telefoner, trådløst forbundet til firmacentral.

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 200 point
Dato : 04-04-11 11:33
Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 04-04-11 11:51

Jeg mener ikke du har mulighed for at hente gamle samtaler. Noget andet er med fremtidige samtaler hvor det besluttes at enten du vælger personligt at optage samtalen, det kand e fleste mobiltelefor, eller vhvis det er kriminelt, politiet med en dommer kendelse.

vedr. mulimedie skat:

Din chef har alle rettigheder til at følge med til hvad telefonen bruges til, i det jo har stærkt adskildt jeg fra at bruge tlf privat og telefonen er derfor til brug for virksomhden og ikke privat. Jeg ser det som en firma pc som står på jobbet og alle kan åbne firmaets modtagne breve.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-04-11 11:53

Du kan optage dine samtaler, men det skal aktiveres fra telefonen inden samtalen, du kan altså ikke efterfølgende rekvirere lydfiler fra samtaler der er udført.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-04-11 14:16

Hvis du optager en samtale, skal du gøre modparten opmærksom på at du optager - ellers er det faktisk ulovligt.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-04-11 20:57

Eyvind

Du må gerne optage dine samtaler uden at informere modtparten, men mindst en af parterne i samtalen skal være klar over at den bliver optaget.

HVIS modparten ikke ved at den bliver optaget må du ikke afspille optagelsen for andre end dem der har deltaget i samtalen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-04-11 21:39

Kortoververden
Ok - det var også noget i den retning jeg huskede.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 07-04-11 08:57

Tak for svaret alimak.

Jeg var ikke klar over, at det var muligt hos CBB, men det koster, for hver samtale.

Og den funktion tror jeg næppe, min chef har aktiveret.

Bedste hilsner fra vedikkealt

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 07-04-11 09:34

Tak selv
alimak