/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Lambdasonde
Fra : ttharald
Vist : 1933 gange
200 point
Dato : 03-04-11 23:39

Hvad vil den typiske modstand være på en enkelttråds lambdasonde i kold tilstand?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 04-04-11 01:23

Hejsa -

Du kan ikke måle modstand på en lambdasonde.
Fordi der er ikke nogen modstand. Du vil bare måle en afbrydelse.
Lambdasonden virker ved, at der kan løbe en svag strøm i den varme udstødningsgas, mellem følerelementet og stel inde i sondens hulrum, pga dens særlige overflade belægning.
Fordi varmen gør at udstødningsgassen bliver ioniseret og derfor kan lede en strøm.

Hvis du husker cirkusnummeret fra fysiktimen, hvor du kunne få en gnist til at løbe op mellem 2 pinde med spænding på, når der blev sat et stearinlys - eller en lighter - ind til at varme luften op, så har du faktisk princippet i Lambdasonden.
Gnisten svarer til den strøm man kan måle virkningen af, og den afhænger af hvor meget ilt der er tilbage i udstødningsgassen.

Der går ikke ret mange sekunder efter at motoren er startet, før Lambdasonden er så varm at den kan måle noget.
Du husker måske hvor nemt det er at brænde sig på udstødningen helt oppe ved motoren, der er virkelig knald på varmen hér, lige så snart motoren kører.

Med et voltmeter kan du derimod måle spændingen over sonden.
Og det er jo nemt på en 1-tråds, for der er kun 1 ledning at ælle-bælle-tælle-prøve at måle på.
Du måler bare i forhold til stel på bilen.

Spændingen skal svinge i langsom takt mellem ca. 0,5- 0,9V, sådan ca. i runde tal.
Den svinger præcis så langsomt, at voltmeteret lige akkurat kan nå at følge med og svinger op og ned i spænding.

Det er derfor uhyre nemt at se om sonden virker, for den vil have en "død" spænding der ikke ændrer sig, hvis den er defekt.
Den vil lægge sig på en eller anden konstant spænding, formentlig ca. 1V, hvis den er afbrudt.
Og den vil være tæt på 0V, hvis den er kortsluttet.
Det der sker med sonden er, at den særlige belægning helt enkelt brænder af efter mange år.

Men hvad gør din bil ?
Skriv meget gerne på almindelig vandret dansk hvad den gør, måske kan vi lede dig direkte på sporet af fejlen.

Kommentar
Fra : ttharald

Dato : 04-04-11 21:40

Hej Beestone,
har netop haft bilen til syn, hvor prøveassistenten sagde, at sonden sikkert var defekt pga. målingen på udstødningen.
Meget fin beskrivelse i øvrigt!

Kommentar
Fra : martinrishøj

Dato : 14-04-11 22:50

Du burde også kunne høre på motorgangen hvis du hiver stikket af til lambdasonden, hvis sonden virker. Den vil ikke give den korrekte info til din styring =ændret motorgang.
Sker der intet, er din sonde død