/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Farlige gasser fra bilbatteri
Fra : Ørnulf
Vist : 3033 gange
20 point
Dato : 03-04-11 20:08

Hejsa,

Jeg vil montere et ekstra batteri i varerummet på min varebil bl.a. til en inverter. Jeg opholder mig af og til i varerummet. Jeg ved der findes specielle (dyre) batterier til det formål og har hørt at et alm. batteri kan udvikle livsfarlige gasser. Er det sandt? Hvis det er, er det så kun under opladning eller også ved forbrug?

Bilen er en Mercedes Vito. Det eksisterende batteri sidder under førersædet. Det er vel så lige så farligt, eller???

mvh

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 30 point
Dato : 03-04-11 20:30

Farligt for hvad? Gasserne (brint) er sprængfarlige men ellers er det vel begrænset hvad skade du tager af at sidde på akkumulatoren, brint frigives fra akkumulatoren ved ladning og afladning, sørg for god ventilation omkring og lad være med at bruge åben ild eller gløder i nærheden af bilbatterier.
Det er både når der lades og når der bruges strøm fra akkumulatoren at der frigives gasser

Kommentar
Fra : Ørnulf

Dato : 03-04-11 20:34

Men er det så reelt farligt at opholde sig, evt. sove, i et varerum hvor der står et ekstra batteri?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 03-04-11 20:45

På moderne vedligeholdelsesfrie batterier, er der kun en sikkerhedsventil, i tilfælde af overbelastning, overladning eller kortslutning af batteriet.
Fordi der så dannes svovlsyredampe.
Det lugter infamt, og man er slet ikke i tvivl om den lugt.
En kraftig næsebedøvende kloaklugt ....

De dampe der normalt afgives fra et blysyre batteri er ilt og brint, som ikke i sig selv er giftige, men danner den kendte knaldgas, når de blandes. Dvs en reel eksplosionsfare.
De dannes kun fra de gammeldags batterier som skal vedligeholdes med efterfyldning.
De har derfor også en udluftningsstuds med slange.

Da der findes et ventilationsanlæg i bilens førerkabine, er kravet om udluftning til batteridampe normalt samtidigt opfyldt.

Hvis der findes en udluftningsstuds med slange på batteriet, skal den føres ud til det fri, via en PVC slange.
Slangediameteren skal være STØRRE end den originalt monterede slangestump, hvis ikke original slangen kan nå ud til det fri.
Normalt passer det perfekt, hvis forlængerslangen lige præcis strampasser ud over original slangen.

Er der tale om et moderne vedligeholdelsesfri batteri, er det nok med den almindelige kabine eller varerums ventilation.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-04-11 20:47

Skule uheldet være ude, så opdager du nok ikke, om det var dig eller batteriet!
Men ellers kan du få batterier med en udluftnings rør så du kan føre gennem vognen og ud i det frie.
De såkaldte marine akkumulatorer har en sådan udluftning, men der findes også andre der har det.
Nogle akku typer er med lukket system, så her er der ingen risiko for at blive misforstået, hvis du i søvne ............

Hvis du har et større strømbehov, så findes der akku'er specielt beregnet til store belastninger, og hvor pladerne er væsentlig tykkere. De bruges til elkøretøjer, som i drift nemt snupper 20A.
Nogle af dem er med en gele i stedet for syrevand, og her er der så ingen afdampning eller efterfyldning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-04-11 22:28

Nej severino.
De batterier som tåler den største belastning er startbatterier. typisk tåler de over 100 A.

Traktionsbatterier med rørplader tåler en længere svagere belastning, og er beregnet til bedre at klare gentagne op- og afladninger. Men kun ved lavere belastning.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-11 16:03

Du får sikkert ikke flere svar - har du helt glemt at lukke spørgsmålet

Godkendelse af svar
Fra : Ørnulf

Dato : 30-04-11 16:55

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-05-11 01:27

Selv tak og god weekend