/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
regnvandsfakine
Fra : Rustica.dk
Vist : 3109 gange
100 point
Dato : 02-04-11 16:33

Er det muligt selv at bygge, eller lave sådan en tingest ??

hvis JA: sendt evt. gerne fremgangsmåden

På forhånd tak.

R

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-04-11 16:42

Hejsa.
Her kan du læse alt hvad du behøver at vide om en faskine.
Har selv lavet en i sin tid.
http://www.bolius.dk/alt-om/grunden/artikel/faskiner/

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 110 point
Dato : 02-04-11 17:02

Jeg har lavet faskiner både privat og erhvervsmæssigt, også på følgende måde:
En billig måde at gøre det på. (gratis hvis du selv har en stendynge)
Alt efter hvor meget den skal afvande, og hvordan din jordbund ser ud, hvis du er omgivet af ler duer det ikke, det bedste drænbund er sand, -hvis du har højt grundvandstand, er der ingen mening i at grave dybere. -- Du graver et passende stort hul, måske 2-3 m3, og fylder store sten i bunden, og i top med mindre sten, hvorefter du lægger fibertex over inden du tildækker med 30 cm. jord. Hvis du har træer i nærheden vil det være en fordel, da de kan drikke en del vand, især birketræer.
Nu må du være bekendt med, at under visse forhold vil du kunne regne med at din kommune være interesseret, -men det er da kun at spørge.

Kommentar
Fra : tontos

Dato : 02-04-11 17:05

30.-01-2oo9 har jeg under rubrikken Hus og Have beskrevet hvordan man kan lave en sivebrønd af
ølkasser. Den har nu fungeret uden problemer i 2 år. Måske kan du bruge den løsning, den er i
hvert fald rimelig prisbillig!

MVH
Tontos

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 02-04-11 17:07

super mange tak til jer begge ,oD

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 02-04-11 17:07

Tak for svaret stilkene.
Dette var det der ramte bedst for mig

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-04-11 17:10

Har du overvejet alternativet at gemme og udnytte regnvandet?

Halvdelen af mit regnvand ledes nu til vandtønder, der bruges både til køkkenhave
og vanding af blomster også indendørs.

Reducerer også dine vandafgifter...

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 02-04-11 17:36

svendgiversen@
Ja det har jeg, det er til en lille tilbygning på max 6 M3.
På selve husets tag, har jeg en tank til 1000L

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-04-11 17:37

Godt, også billigt.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 03-04-11 08:10

Citat
en sivebrønd af ølkasser.

Ja billigt ok. men Arlas grønne mælkekasser.

Der er bare det ved det, at bruger jeg Arlas kasser til bund i brændestakken så synker den sammen efter en tid, hvis stakken er over en M.
Jeg kender ikke bæreevnen på ølkasser men faskinen skal nok ikke være under kørefliser eller andet tungt.

Højris