/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
"Uforgængelig" plade til højbed
Fra : karstenfk
Vist : 5921 gange
100 point
Dato : 01-04-11 22:17

Hej

Jeg vil lave nogle højbede af træ, som jeg indvendigt beklæder med "et eller andet", som er holdbart når det står i konstant kontakt med jord på den ene side.
Alt forgår, så hvis det kan holde 15 år må det være nok, til den tid trænger jeg sikkert til at flytte lidt rundt på tingene alligevel.
Da jeg skal bruge det i et højbed med grøntsager, skal materialet ikke indeholder gifte stoffer, som jeg ender med at spise.
De øverste 5 cm bliver synlige så hvis det kunne have en mørk farve, ville det være fint.
Prisen betyder også noget

Nogle forslag?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-04-11 22:22

Sådan et højbed har vi også haft i rigtig mange år

Den blev foret med meget kraftig gennemsigtig plastik...

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 110 point
Dato : 01-04-11 22:23

Bassinfolie måske?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-04-11 22:46

Eg, - det er holdbart men dyrt.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-04-11 22:49

Gamle/nye betonfliser -tilpasset.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-04-11 23:14

Forstår ikke lige hvorfor du vil beklæde med noget. Lærketræ, holder jo eks. i mange år.

Jeg kan slet ikke se noget som helst forrådnelse i mine højbede som har bestået i 5 år.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-04-11 00:08

Udstøb med beton

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-04-11 00:22

til inspiration
http://www.forum.idenyt.net/forum.asp?show=16789

http://landhojbede.dk/

http://www.24.dk/group/havensproblemeroginteresser/forum/thread/2006234 skriver:

Jeg har netop bygget højbede - i træ. De er ret høje, selv for højbede, 90 høje, 2,80 i længden og ca. 150 i bredden - og de kan nås fra alle sider. De er bygget af halverede egetræstammer som var ca. 30 cm i bredden.

Træet er købt af hos Shov og Naturstyrelsen, hvor jeg købte 10 rummeter på www.skovognatur.dk

De er samlet med beslag og syrefaste skruer - og var et hestearbejde at lave, men nu står de, fyldt med frø, knolde og urter, der er på vej som planter i forskellige udgaver.

De er forede med ukrudsdug (fordi naturtræ ER jo ikke lige, og derfor er der små fyldninger, hvor træet ikke slutter tæt).

De er fyldt med 75% muldjord (som kan købes billigt hos de fleste vognmænd, som også lastede det ind med kran) - og toppen af bedene er 1m3 spagnum og c-muld købt hos naturjord i Lynge - også til næsten ingen penge - lastet ind med håndkraft. Det tog en lille time.

De har krævet manpower til at løfte og save, men de har været alle pengene værd. Og lugningen....går som en leg.

Og fordi det er så dybe, kan jeg dyrke meget mere intensivt, end hvis jeg dyrkede direkte i jorden. Jeg går også ud fra, at jeg kan dyrke lidt længere af samme grund. Desuden har jeg netop købt to tranportable drivhuse i Harald Nybord, som jeg vil bruge i senefteråret og på den måde forlænge sæsonen for visse grøntsager.

Andre mener:
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=26&conference=266&posting=187809

http://www.facebook.com/topic.php?uid=262523025164&topic=12398

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-04-11 01:22

Rustfrit stål/eternit

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 02-04-11 07:29

Jeg har brugt alm. vindpap,klipset på,mit råd vil være,at holde pappet under jorden,da det ikke må tørre ud,mit har holdt siden 92'

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-04-11 08:06

du kan bruge plane eternitplader. de er lette at arbejde med og holder rigtig længe. det sker at trælasten har nogle beskadigede man kan få meget billigt. der var en der skrev i tråden at lærketræ næsten er uforgængelig, men det er ikke sandt. træ der kommer i direkte berøring med træ over længere tid, nedbrydes rimelig hurtigt. selv trykimprægneret træ kan ikke holde til det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-04-11 10:08

Citat
selv trykimprægneret træ kan ikke holde til det

Det ku` det i de gode gamle dage hvor man brugte stoffer der er hamrende forbudte i dag.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 02-04-11 22:28

Har et højbed der er 9 år gammelt lavet af lærk og det viser ingen tegn på råd. Det er ikke foret på nogen måde. Alternativt kan man bruge Robinie der har en endnu bedre holdbarhed.

Hvis man gerne vil have noget der ligner en minature udgave af Brøndby strand kan man da går igang med at støbe eller bruge en helvedes masse fliser. Husk jord med vand i fryser og kan få beton til at knække.

Endelig er der stål enten nogle køreplader eller lignende man får skåret til eller noget corten som har den egenskab at den ruster kun lige i overfladen.

Husk at der skal graves ud helst i to spade stiks dybde hvor jorden løsnes under højbedet så der er godt dræn ned i jorden og mulighed for lange rødder til at søge ned.

Endelig så skal du endelig huske at etablere sivevanding i under jordoverfladen. det gier en meget enklere, mere effektiv og vandbesparende vanding.

PS Jordtrykket inde fra sådan en kasse er større end man regner med især når det bliver vådt så husk at få dimensioneret det ordentligt.

Kommentar
Fra : pederkjær

Dato : 03-04-11 21:09

Du kan beklæde dem indvendig med bassinfolie, det koster ikke så meget og holder i mange år.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 05-04-11 13:39

Laqv det dog i cedertræ. I Hurup Thy, kan du købe en flot model, der blot skal skrues sammen.

Savværket Thy 97 95 19 89
Oddesundvej 270
Refs
7760 Hurup Thy

Godkendelse af svar
Fra : karstenfk

Dato : 05-04-11 20:24

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-04-11 23:07

Be`r