/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
svejse i bundprop
Fra : simonanton
Vist : 1690 gange
50 point
Dato : 01-04-11 08:13

Hej

købte en brugt for 4 uger siden og ville igår give den nyt olie, MEN finder så ud af at bolt hovedet er næsten helt væk, det er simpelthen slidt væk

Nu tænker jeg istedet for at bore lortet ud, kan jeg så svejse noget ekstre materiale på uden fare for eksplosioner. Bundkaret er af alu men bolten er af jern

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-04-11 08:37

Hvis du vil svejse på bundproppen, mens den er monteret, så er et sikkert, -og det er, at det vil du fortryde. (Aluminiummet vil smelte, da varmen forplanter sig, -og dernæst vil olien brænde)
Det kan ikke være så vanskeligt at få den af med en rørtang, og så skaffe sig en ny.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-11 08:59

Du kan ikke svejse på et bundkar mens det sidder på.
Der er ikke så mange der kan svejse i alu.
En bundprop af jern slides ikke op, men kan evt. tæres op.
Hvis den bundprop ellers er tæt - så kan du på nogle servicestationer suge den gamle olie op og så bare hælde noget nyt på.

Nu er det vel ikke gearkasseproppen du har kigget på.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-04-11 09:10

Jeg har aldrig oplevet dårlige kanter på en bundprop. Men hvis du er helt sikker på at det er motorbundkarrets prop du har fat i må der jo være en idiot, som har mishandlet den.

En passende svejsetang er første forsøg på noget som kan tage godt fat i den. Den kan spændes så hårdt at den laver sin egen kant.

Næste forsøg er at bore op i proppen nedefra , men ikke helt ud i gevindet. Husk at kørne ellers kan du ikke starte midt i skruen. Dereftet skrues den ud med en Schraubenauszieher. på godt dansk en ornepik.

Det med at varme eller svejse er for risikabelt me alu bundkar.

Bundkar af Alu er sjældne. Er du helt sikker på at du ikke tager fejl og ser på gearkassen .

Kommentar
Fra : simonanton

Dato : 01-04-11 09:10

he he nej det er bundproppen i bundkaret.

problemet ville jo klart være løst hvis jeg kunne få fat med en rørtang, tro mig alt er afprøvet

men der er ikke meget tilbage at gribe fat i, derfor ville jeg netop svejse et stykke jern på, den lille stump af bolt-hovedet der er tilbage.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-04-11 09:28

Må være en klamphugger der har haft bilen før.

Hvis Du ikke vil beskadige bundkarret er den løsning som transor skriver den rigtigste.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 01-04-11 10:07

Jeg har prøvet, at svejse en møtrik fast på en bundprop.
Du svejser møtrikken fast, gennem hullet(gevindet)
HUSK det skal være en ubehandlet møtrik uden galvanisering.
Men du skal kende til svejsning, for det skal foregå kort med god hæftning, så svejsningen kan holde til momentet, når fastnøglen tager fat på møtrikken.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-11 10:23

Nu er der vel ikke noget som ligner et firkantet hul /hulning i den prop.......................

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-04-11 10:42

Det er ingen problem at svejse en møtrik på bundproppen,hvis du har tjek på at svejse.
Bundproppenen skal være rengjort/slepet, møtrikken bore du lige gevibdet væk, så det er ren jern, og så svejse i hullet, hæft møtrik fast og afkøld med tryklyft, og så hæft igen og køl, der skal kun 2-3 gode hæft til inde i huldet for at det kan holde, vårme og hurtig afkøling er også med til at det løsner sig. Men HUSK at køle med det samme efter svejsning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-04-11 11:25

Varmeudvidelsen i ALU er betydelig større en i stål. Derfor vil det være lettest at få skruen løs når bundkarret er driftsvarmt.

Men prøv nu en god svejsetang. Den har reddet mig adskillige gange hvor boltehovedet var dårligt.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-04-11 14:25

Hvad er det for en bil? Bundkar i alu? Du har kun én mulighed - når bundkareter i alu. En rørtang kan skrue bundproppen ud - eller du får hele gevindstykket med ud = ødelagt bundkar!

Glem alt om at svejse. Du skal under alle omstændigheder have "proppen" ud, så .....

Kommentar
Fra : simonanton

Dato : 01-04-11 14:46

Så nu er proppen kommet ud, Fulgte hejdu58`s råd (atter en gang) og svejsede samtidig med afkøling med luft.

Varmen fra svejsningen og ny møtrik gjorde det skide let.

Grunden til at jeg valgte at svejse var, skulle jeg til at eksperimentere med gevindskæring og en evt knækket ornediller så skulle jeg under alle omstændigheder ha nyt bundkar. Så jeg tog chancen og denne gang var den det værd.

så hejdu58 igen en gang takker jeg for et godt tip

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-04-11 15:07

TAK simonanton, ja en svejser og ny møtrik ved hånden kan gøre underværker

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 50 point
Dato : 01-04-11 15:13

PS. mår du sætter den nye bundprop på, så smør den med alufedt , IKKE kobberfedt når det er alubundkar, det tære,

Godkendelse af svar
Fra : simonanton

Dato : 01-04-11 15:16

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : GramPro

Dato : 17-10-11 09:09

Hvis du har eller har tænkt dig, at gennemfør det der, så håber jeg, at du har en godt brandforsikring, og en gode ulykkesforsikring, for jeg tror bestemt, at du få brug for begge forsikringer. Hvad med, at gør det rigtig, og køb et nyt bundkar, og pakning.

Fortæller du ikke hvilken løsning du har valgt, og hvordan det gik.