/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows 7, 32 bit eller 64 bit
Fra : Kanduikke
Vist : 1224 gange
100 point
Dato : 31-03-11 20:35

Jeg står og skulle formatere min PC og skal ha´ Win7 på, er der nogen grund til ikke at ligge en 64 bit version på.
mvh. kanduikke

Kommentar
Fra : JegCain

Dato : 31-03-11 20:47

Hvis du vil bruge 64 bit skal du have minimum 4 ram

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 31-03-11 20:48

Måske kan noget af din hardware ikke køre 64 bit

prøv at køre denne test

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/downloads/upgrade-advisor

der er resultat af måde 32 og 64 bit...se fanen øverst når du har kørt testen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-11 20:56

Det er nemmest at få grej og programmer af bare lidt ældre dato til at køre.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-03-11 20:59

Altså jeg tror Eyvind mener at det "gamle" grej er bedst til 32 bit.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-11 21:05

Tak Fijala....................nemlig.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-03-11 21:17

Du kan bare installere 64 bit og også 32 bit.

Jeg har begge udgaver og jeg har lagt en genvej til begge så kan en ting ikke køre i 64 bit så starter jeg bare 32 bit og så kører det.

Jeg har 7 ultimate.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 31-03-11 21:48

Hvis du har over 4 GB ram kan du installer 64bit versionen ellers er det 32 Bit.
64 bit versionen kan håndtere mere ram og hvis du af lige vel ikke har mere end 4 GB ram på din computer..... er der ingen formål i, at installere 64 bit versionen....

Køre selv 64 bit, med det er fordi jeg har 12 GB ram........... Så 32 bit version går til 4 GB ram

McBobo

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 31-03-11 22:53

...og hvor meget software er det så lige der er skrevet (endnu) som kan udnytte 64-bit arkitekturen?

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/understanding-hardware-and-software-for-64-bit-windows

Med Office 2010 har Microsoft endelig selv set lyset og giver mulighed for at installere en 64 bit udgave af programmet. Og det selvom første XP x64 til Itanium processor-arkitekturen blev lanceret helt tilbage i 2001! Jeg har bare lidt svært ved at se hvor mange muskler det egentlig kræver at køre Word....

Men det kan give mening med krævende fotobehandlingsprogrammer, CAD software (særligt ved rendering), og sandsynligvis flere og flere pc-spil.

Men til internetsurf, husholdningsregnskabet i excel og den slags, så er det nok begrænset hvilket udbytte du får af 64 bit operativsystem og software.

Det samme gælder antallet af kerner - kun de mest krævende software-produkter er skrevet på en sådan måde, at de udnytter de mange kerner.

RAM .... tja..... det er godt med RAM - men hvor meget RAM bruges der egentlig? På min arbejds-computer har jeg XP x64 og 3D CAD (SolidWorks) i 64 bit udgaven - jeg har 6GB RAM og udnytter virkelig computeren intenst - men jeg har ikke til dato været over ca. 3,5GB RAM inkl. det som XP selv allokerer....

Adobe har først for nylig frigivet en 64-bit udgave af deres flash-player. Indtil da, var det nødvendigt at bruge 32-bit browsere for at kunne se flash-animationer....

64-bit, og senere 128 bit er klart fremtiden - men softwareudviklerne følger slet ikke med i det tempo som hardwaren udvikles i ...

Så er der hardware-driverne som andre har været inde på ... det kan være lidt af et cirkus, for ikke at sige en umulighed, at finde drivere til alt fra printere og lydkort, til web'cams og scannere.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-03-11 23:24

Ikke så dyster, 64 udgaven kører godt og stabilt. Og jeg har kun haft problem med en enkelt driver og det var til en ældre printer.

Jeg havde problemer med Home udgaven men siden jeg købte 7 ultimate, så virker det hele. Og det er uden problemer.

Så det senarie berpox beskriver, det kan jeg simpelthen ikke genkende.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-04-11 00:33

>> Granner, jeg skriver jo heller ikke, at det ikke virker med 64-bit operativsystemer.
Jeg er skam glad for min XP x64, og skal lige straks over på Win7 x64. Men jeg har også brug for "musklerne"

Jeg skriver blot, at man ikke skal forvente mirakler på ydelsesfronten blot fordi man skifter til 64-bit operativsystem - det kræver, at den software der skal benyttes, er skrevet til at udnytte denne arkitektur.

jeg har arbejdet prof. med 3D CAD på 64 bit maskiner siden 2005, og jeg siger dig der har været problemer! Masser! Men heldigvis er mange af problemerne forsvundet med udviklingen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-04-11 12:51

64 bit bliver bedre og bedre, men det er derfor jeg har helgarderet mig, jeg har også 32 bit og den bruger jeg da når 64 bit driller.

Jeg fik begge udgaver da jeg købte Ultimate og begge er installeret. Både 32 og 64 bit. Og de generer ikke hinanden.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 01-04-11 15:46

Bliver man efterhånden ikke nød til at leve med 64 bit.?
Da jeg købte min forholdsvise nye "Acer" pc. var jeg lidt skeptisk da den kun kunne fåes i 64 bit.
påstod de, - jeg er i dag glad for den, kun et enkelt ældre Foto program gav problever.
Jeg har 4 gb. ram (bærbar) det går fint.

Hej

Godkendelse af svar
Fra : Kanduikke

Dato : 01-04-11 17:22

Tak for svaret berpox.