/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Bådeværelse membran
Fra : boje1904
Vist : 1958 gange
100 point
Dato : 31-03-11 19:25

Nå man tale om vådrum så skriver alle om vægge og gulv. Hvad med loftet, skal man ikke gøre noget ved det????
Jeg er ved at planlægge en modificering af badeværelset.
Hvad med strøm på badeværelset, må man sætte et lampeudtag i loftet? Bliver det ikke påvirket af fugt?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-03-11 19:47

1 nej vandet komme jo ikke op (natur lov)
2. hvad ang. lampen er der selvfølig nogle regler som skal overholden dette kan læses i SB det er dog ikke noget jeg vil anbefale dig selv af lave ring til en installatør

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 100 point
Dato : 31-03-11 22:28

Du må gerne sætte et lampeudtag i loftet, men el-installationen skal laves af en autoriseret (lovkrav).
Pas på at dampspærren bliver tætnet godt op til monteringsdåsen.
Der er specielle regler for næsten alt i vådrum - læs selv videre her:
http://spotlight2.dk/pages/text.aspx?pageid=80
http://www.bolius.dk/alt-om/badevaerelse/artikel/love-og-regler-om-badevaerelser/
http://www.bolius.dk/raadgivning/debat/posts/vvs_vand_varme_og_ventilation/vaadrumszone_og_staerkstroemsbekendtgoerelsen/

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 31-03-11 22:42

Angående dit loft, kommer det an på hvilke materialer du bruger. Hvis det er gipsloft..... så skal det sættes op i vådrumsgibs og herefter behandles med tilsvarende vådrums materialer i forhold til malerarbejde... (vådrum spartle, vådrumlim/filt m.m.) Hvad angår strøm i loftet kan man viderefører/tilslutte det gennem vægkontakt der er i forvejen. Fræser bare ud fra vægkontakter til overkant af loftmål. o.s.v....
Men find ud af hvad reglerne siger omkring tilslutning af strøm m.m. inden du går i gang.... I sidste ende er det et spørgsmål om hvad din forsikring dækker, hvis du selv har udført arbejdet....

Så rådgiv dig med en fagmand til at kigge/lave det for dig.....

Godkendelse af svar
Fra : boje1904

Dato : 01-04-11 13:14

Tak for svaret jeg vil naturligvis lade en installatør lave arbejdet.
Men i min nuværende fase så er jeg ved at drømme om hvad der er muligt. En af ideerne er at lave en lysekrone over brusekabinen, som står midt i rummet.
Men nu har jeg svaret og kan drømme videre.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-04-11 05:54

ang. lysekronen så skal bunden af lysekronen være min 220 cm over gulv (SB) de fleste lysekroner jeg har st op er fra 50cm og op dvs du skal have en loft højde på min 270cm