/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Sikreste bil på markedet?
Fra : kartoffel88
Vist : 948 gange
50 point
Dato : 31-03-11 14:37

Hejsa.
Hvilken "normal" bil er den aller sikreste på markedet?

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 60 point
Dato : 31-03-11 14:43

Sikker Volvo
Volvo regnes for at være en af de sikreste biler på markedet. Bil.guide.dk indeholder masser af artikler om Volvo og sikkerhed. Læs eksempelvis om Volvos City Safety-system eller om Volvo C70, der med sit tredelte ståltag og sikkerhedsudstyr er en af de mest sikre cabrioleter på markedet. Se her de fem nyeste artikler om Volvo og sikkerhed:
Og det er taget her ud fra:
http://bil.guide.dk/guides/volvo
Men hvad der er sikrest ved vist ingen.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 31-03-11 15:42

- det er den der ikke bliver brugt...

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 31-03-11 15:46
Kommentar
Fra : g_h

Dato : 31-03-11 16:17

Euroncap har svenskerne bevist, ikke garanterer de sikreste biler!
Problemet med denne test er, at bilerne udsættes for et sammenstød, med et deformerbar objekt, med en bestemt procentdel af bilens front.
Men ude i det virkelige liv, kan men ikke selv bestemme, hvor man vil rammes!
Efter EuroNcap blev målestokken, er bilfabrikkerne begyndt at konstruere bilerne, så de netop kan klare disse meget specifikke crash tests, med gode resultater.
En anden stor fejl er, at testen kun viser hvordan bilen klarer sig, hvis den møder en bil af samme størrelse.
Igen kan man ude i virkeligheden ikke selv bestemme, hvor stor bilen er, man ramler ind i!
Svenskerne er mig bekendt de eneste, der virkelig laver analyser over biluheld.
De analyserer rigtig mange uheld, hvor alle faktorer tages med.
Her er en artikel fra Bilmagasinet fra 2009:

http://bilmagasinet.dk/article/31645

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 31-03-11 16:21

Det er vel ikke underligt at svenskerne påstår at NCAP måler "forkert" for det er ikke svenskerne der vinder i NCAP tests. At svenskerne skulle have "bevist" det, er nok at tage munden for fuld.

Men det er svært at lave en præcis og pålidelige målinger af noget så komplekst som bil sikkerhed.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 31-03-11 16:22

Nissan Qashqai er super sikker

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-03-11 16:38

generelt er biler ret sikre, men kinesiske, indiske og hvor du nu kommer fra er absolut ikke sikre.
men du kan spørge hos fdm. de ved en masse om den slags.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-11 16:40

Det er de biler hvor den eksakte model/udgave også sælges i USA. Eks. Volvo

Kommentar
Fra : alka

Dato : 31-03-11 16:41

Hvad skal bilen "sikre"? Passiv eller aktiv sikkerhed. Sikker bil med dårlige dæk på bilen ved leveringen? Osv.
Skal det være ved sammenstød eller ved brand? Elle skal den kunne holde sig flydende længe når du kører i havnen?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 31-03-11 17:36

Jeg synes også du skal give begrebet "sikkerhed" en tanke, lige som alka er inde på.

Du kører der ud af.
En landevej, tør solskinsdag.
Du må køre 80km/h - men du kører kun 70km/h - fordi du nyder turen og slapper af.
En flue generer dig en smule i bilen, pludselig flyver den ind i dit ene øje.
Du reagerer instinktivt - og lader bil være bil - i 3 sekunder.

På 3 sekunder bevæger bilen sig : 70km i timen i 3 sekunder = 70.000m/3600sekunder * 3 = 58,3m.

Scenarie 1 : Du glider lige så stille ud i siden af vejen og hjulene fanger grøften og bilen triller rundt et par gange.
Den velkendte totalskade.
Er det hér du vil have den totale sikkerhed ?

Scenarie 2 : Du lagde godt mærke til den blå modkørende lastvogn, med flot reklame vindafviser på taget og super moderne dobbeltlygte front, godt og vel 100m fremme.
Han lå fint mellem midterlinie og vejkant ca. 130m fremme.
Han er træt, presset af sin arbejdsgiver til at køre ulovligt uden hvil, og kører maksimalt hvad fartbegrænseren giver ham : 90km/h
Han bevæger sig 75m på de 3 sekunder.
På de 3 sekunder bevæger I begge to Jer 133m mod hinanden - og han har lige nikket med hovedet et kort øjeblik og er kommet ud over midterlinien.
Tragisk ulykke.
Solid ny og dyr bil totalsmadret mod lastbil i front kollision.
Lastbil chauffør i chok. Politiet undersøger uheldet.
Er det hér du vil have fuld sikkerhed ?

Scenarie 3 : IngerLise kører glad på sin datters nye El-scooter ned af markvejen.
Hun er en flot pige i sin bedste alder - 38år - og mangler lige et par Liter mælk og lidt ristede løg til familiens aftensmad.
Hun kører ud fra markvejen og tænker ikke over den blinde vinkel fra det smukke træ der står på hjørnet ud mod landevejen.
Dér kom du.
Med flue i øjet.
En frygtelig lyd.
Da du endelig får stoppet bilen og løber tilbage for at hjælpe, ser du :
Blod over det hele.
En smadret menneskekrop.
En krøllet knallert.
Hjulet snurrer stadig lystigt rundt fra en kortsluttet motorstyring.
Du brækker dig og ryster over hele kroppen.
Du er gået i chok og vil besvime indenfor få minutter, du kan intet gøre.
Er det hér, du vil have sikkerhed ?

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 08-04-11 15:59

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-04-11 16:04

Be`r.