/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
mener på rigtig jysk
Fra : svendgiversen
Vist : 995 gange
50 point
Dato : 31-03-11 10:46

Når er jyde siger "det mener jeg" siger min kone fra Mors og min nabo fra Als
næsten det samme: "de´meener A" henholdvis "de´minner A"
mens jeg som rigtig jyde naturligvis siger: "de´mjenner A".

Hvem vil give mig ret med det lille j? Og i så fald, hvor kommer du fra??

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 31-03-11 10:51

I er skæve allesammen..

Uanset om du er jyde fra den ene eller den anden del så er det fuldtændig sort at lære små børn at JEG staves A

Lær dog jeres modersmål (pst... Det er Dansk hvis i skulle være i tvivl)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-03-11 10:53

Ehm.... troede da at i ville sige - a tøws -eller hvordan i nu kunne tænke jer at stave det

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-03-11 11:03

Ja, Øst Danskere, vi er jo heldigvis forskellige...

Og hvor mange siger "Jeg" og ikke "Jæ´"?
og "tøws" er ikke helt synonymt med "mener", det betyder "synes".

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-03-11 11:23

Hejsa Svend.
I følge leif der også er jyde har DU ret

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-03-11 11:25

Måske det var en god idé, en gang for alle at downloade denne ordbog

http://www.jyskordbog.dk/hjemmesider/index.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-03-11 11:40

Og Pia hvor kommer den gode Leif så fra?
Selv er jeg fra det sydvestlige Himmerland.

Og Nordsted: God ide´, men de er kun kommet til H ikke M,
og så går vi glip at en hyggelig smalltalk...

Er det iøvrigt mere dansk end A??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-03-11 11:46

Citat
Resten af ordbogen vil blive lagt ud i takt med redaktionen. Har du spørgsmål til afsnit I- Å, kan du klikke her, skrive spørgsmålet - og få svar fra os senere.

og hvis du klikker på - her - i linket, fremkommer der en mailformular,hvor du kan spørge

Jeg fjerner fluebenet her, jeg ka' alligevel ikke forstå jydsk

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-03-11 12:23

Citat
Og Pia hvor kommer den gode Leif så fra?

Han kommer fra Tørring lige uden for Vejle.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-03-11 12:40

Altså midt øst Jylland, tilsyneldende går der en j grænse ned gennem Jylland for at mene?

Men ikke i alle tilfælde, vi kalder en Købmand "en kø´ man´"
(noget min fynske nabo opfatter som slagter), på mors siger de "en kjømn".

J er jo også jo forsvundet andre steder, eksempelvis hed København jo engang Kjøbenhavn,
kjøbmændenes havn.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-03-11 12:54

Fandt lige dette:

Ja a mjenner ål dem, der no mødder op te hans sidst re`s..., - smejen var jo kendt o Gu å hwermand..., - Men no er` jo så`t at manne o`em` skyller ham pæ`ng...

Her:
http://www.landsbyhistorier.dk/by/solbjerg.asp

Altså også med j i det østlige Himmmerland.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-03-11 13:37

i danmark (læs vensyssel) siger vi mjenner

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-03-11 15:15

Svend...jeg kunne ikke dy mig.
Dette tog jeg i maj måned da vi var på fiskeriautkion i Hanstholm.
http://peecee.dk/upload/view/298822

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 31-03-11 15:19

åh det sprov..språv, sprog, ja, hvad hedder det...
forstår vi denne tekst
http://adl.dk/adl_pub/pg/cv/AsciiPgVaerk2.xsql?nnoc=adl_pub&p_udg_id=213&p_vaerk_id=11691

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-03-11 15:51

Ja de er jo lune, de nordjyder.

Hvor mon j grænsen går deroppe, måske i Hanherred?

Og katekismus, det kan jeg sagtens læse.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 31-03-11 16:08

Det ka a os

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 31-03-11 16:21

Mon ikke området kan findes, hvis man orker, der findes f.eks større udredning om sproget
http://www.hum.au.dk/jysk/publikationer/ordsag27.pdf

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-03-11 16:39

Ingen har ret - ingen har uret, der findes mange måder at udtale ordet "mener" på, Det miner Æ (ikke A) A-boerne bor på Mors og Salling ikke i Thy bogstavet I er lidt langtrukken i udtalen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-03-11 16:56

Ja, min kone har boet mange år i Thy, hvor man altså også er vest for j grænsen...

A eller Æ er en helt anden sag, her er der store forskelle også i Sønderjylland.

Det værste er når man blander sproget, et typisk eksempel: A tøws te jæ vil hjem...

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 31-03-11 18:39

På godt gammeldags bondsk hedder det: mjenner A, - det er jysk, og du har ret. Ihvertfald på egnen Store Brøndum, Terndrup, Rebild, Hadsund, Støvring, Års, Arden osv.
Men det andet er jo korrekt for de andre.
Det er jo det, der er charmen

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 31-03-11 18:43

Synd denne side ikke indeholder flere jyske ord
http://www.juelsbo.dk/docs/jydesiden.htm

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-04-11 09:31

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-04-11 13:39

Har lige været sammen med venner fra Egense, som stadig siger mjenner A