/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel - slette rækker automatisk
Fra : kondivand
Vist : 1457 gange
50 point
Dato : 31-03-11 08:43

Kan man oprette en formel eller lignende til at fjerne bestemte rækker.

Jeg har en kollonne A fyldt med en masse tekstrækker. Til nogle af tekstrækkerne står der en værdi i kollonne B. Alle de rækker, hvor der ikke står en værdi i kolonne B, dem vil jeg gerne have slettet. Jeg kan selvfølgelig gøre det manuelt, men hvis jeg har 10.000 rækker, så kan det virke som en tung proces. Er der nogen som har et tricks?

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 60 point
Dato : 31-03-11 08:50

Hej

Der er sikkert en løsning med makro - som jeg ikke kender.

Det jeg gør - når jeg har den opgave er følgende.

I en blank søjle indsætter jeg tal i nummerorden f.eks.:
F1 1
F2 2
F3 3
F4 4
F5 5
o.s.v.

Så stiller jeg i den søjle hvor der er blanke - og sortere på den søjle.

Så står de blanke enten øverst eller nederst og kan let markeres og slettes.

Derefter stiller jeg mig i søjle F og sortere (for at få oprindelige rækkefølge).

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 31-03-11 08:54

Hej Leo

Det lyder ret enkelt - det sjove ved Excel er, at det næsten kun er fantasien der sætter begrænsningerne. Jeg lader mit spørgsmål stå - det kunne være sjovt, at se evt. andre svar.

Under alle omstændigheder - tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 31-03-11 09:31

På mit arbejde bruger vi en makro til at fjerne at masse kolonner. Den kolonne som skal fjernes har værdien 1 og så bliver linien skjult når vi kører makroen. Noget lignende det du skal bruge?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 31-03-11 09:32

I kolonnen har vi en hvis formel feks =hvis(a1<>0;0;1)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-11 10:03

Husk når du sorterer på søjler i excel - at markere alle søjler så rækkerne følges ad.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 31-03-11 10:11

Du kan også benytte filter funktionen.
Marker hele arket øverst til venstre mellem række/kolonne (tal/bogstav) og derefter vælger du Autofilter. Så får du en markering for alle kolonner (pil ned), og her vælger du så i kolonne B (Tomme) - så kommer kun de rækker, hvor der indhold i B er tom. Så markerer du alle rækker på arket og sletter dem. - Derefter skal Autofilter ophæves igen.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 31-03-11 13:53

Hvis du IKKE har brug for at beholde rækkefølgen i kolonne A:

1) Marker bare hele række A og B. Vælg derefter sortér, og sortér så efter kolonne B. Nu kommer alle de tomme øverst. Så kan du nemt nok slette alt i A du ikke gider have.

Hvis du VIL beholde rækkefølgen i kolonne A:

2a) Lav en kolonne C, som du nummererer fra 1 til antal rækker, hele vejen ned til enden af A.

2b) Gør som beskrevet ovenfor i 1)

2c) Sortér nu igen det hele, denne gang efter kolonne C. Slet evt. derefter kolonne C.

Godkendelse af svar
Fra : kondivand

Dato : 04-04-11 12:58

Tak for svaret Leo.pedersen.